A aż 63 procent pytanych w tej grupie zawodowej, nie bierze urlopu dłuższego niż tydzień.
Zaplanowaliśmy na drugą połowę lipca wycieczkę - mówi pan Andrzej, przedsiębiorca spod Torunia. - Ale pewne zamówienia poprzesuwały się. Teraz nie wiem, czy wyjadę z rodziną. Nie mogę zrezygnować, taka okazja może się już nie trafić.
Inne zdanie ma Arkadiusz Affeldt, członek zarządu firmy Kontratech z Osielska: - Wypoczynek musi być - dodaje. - Do pracy przystępuje się wtedy z nowymi siłami. Nasi pracownicy, jak i szefostwo, korzystają z wolnego.
Biznes ma ograniczenia
Jak wynika z badań Tax Care i Idea Bank, jedna czwarta przedsiębiorców nie korzysta z urlopu, a prawie połowa nie wybiera się na odpoczynek dłuższy niż tydzień. Właściciele dopasowują urlopy do terminów ważnych dla firmy.
- Choć przedsiębiorca może wziąć wolne w dowolnym czasie, wybierze miesiące, w których spodziewa się mniejszej liczby zleceń lub nie ma wcześniej zaplanowanych ważnych kontraktów – uważa Dariusz Makosz, dyrektor zarządzający Idea Bank.
40 proc. ankietowanych zadeklarowało, że bierze wolne albo w lipcu, albo w sierpniu. Miesiącem, w którym przedsiębiorcy chętnie wypoczywają, jest również wrzesień – w tym czasie korzysta z urlopu 21 proc. pytanych. Najrzadziej wybieranymi na wypoczynek miesiącami są kwiecień i listopad.
W tym czasie...? Nie
- Akurat te dwa miesiące są dosyć gorącym okresem w firmie – wyjaśnia Agata Szymborska-Sutton z Tax Care. - Kwiecień to ostatni miesiąc na rozliczenie podatku dochodowego za poprzedni rok. Natomiast listopad był do tej pory miesiącem, który wpływał na zaliczkę podatku za grudzień.
Z badania wynika też, że jedna czwarta przedsiębiorców w ogóle nie korzysta z urlopu, a 46 proc. wybiera się na wypoczynek tylko raz w roku.
- Taka sytuacja może dotyczyć przede wszystkim firm we wczesnym etapie rozwoju - dodaje Makosz. - Przedsiębiorcy nie pozwalają sobie na urlop w pierwszym roku lub nawet dwóch pierwszych latach działalności, choćby ze względu na niestabilną sytuację finansową. Z drugiej strony, 11 proc. prowadzących własny biznes wybiera się na urlop trzy razy w roku lub częściej. Może wynikać to z wykorzystywania w biznesie multimediów.
Jeśli wypoczynek, to krótki. Aż 63 proc. pytanych nie bierze urlopu dłuższego niż tydzień, natomiast tylko 3 proc. decyduje się na przerwę trwającą miesiąc lub dłużej.
