A wszystko w ramach akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” W tym roku aż 27 instytucji, urzędów i organizacji wspólnie informuje o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach ważnych do zapamiętania przed długim urlopem wypoczynkowym.
Przeczytaj: Bydgoszcz: gdzie VIP-y jadą na wakacje?
- Bez względu na to, gdzie i jak spędzamy urlop, powinniśmy znać swoje prawa. Dzięki wspólnej akcji na stronach internetowych wszystkich uczestników projektu znajdziemy potrzebne informacje, o których nie można zapomnieć przed wakacjami - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.
Cena wakacji
Wszystkim, którzy wykupili wczasy za granicą, sen z powiek spędza pytanie, czy cena wyjazdu może wzrosnąć?
Małgorzata Cieloch wyjaśnia, że koszt imprezy po podpisaniu umowy nie może się zmienić. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach:
- wzrostu kursów walut,
- wzrostu kosztów transportu oraz
- podwyższenia opłat urzędowych, w tym podatków.
Przeczytaj: Wczasy z Orbisem? To już niemożliwe!
Biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a my możemy się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze.
Uwaga! Warto jednak pamiętać, że na 20 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej - jej cena, nawet w tych szczególnych wymienionych wyżej przypadkach nie może ulec zmianie.
Bezpiecznie na urlop
Warto pamiętać, że oferty „first minute” i „last minute”, mimo że są sprzedawane po niższej cenie, podlegają reklamacji na tych samych zasadach co imprezy nieobjęte promocją.
Reklamować możemy m.in. niezgodną z umową kategorię hotelu, zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości.
Kilka wybranych, przydatnych adresów:
Na złożenie reklamacji mamy 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej. Należy ją złożyć pisemnie w siedzibie organizatora turystyki. Musi ona wskazywać uchybienia w sposobie wykonania umowy, którą zawarliśmy z organizatorem imprezy turystycznej oraz określać nasze żądanie.
Przeczytaj: To ostatnie wakacje, podczas których nauczyciele mają aż tyle wolnego
- Pamiętajmy, że jeśli organizator nie ustosunkuje się do naszej skargi w terminie 30 dni od jej złożenia, przyjmuje się, że uznał ją za uzasadnioną - podkreśla Małgorzata Cieloch.
Biznes
