Co to są szachty i dlaczego bez nich zawaliłaby się Łódź
Aby tarcza drążąca Katarzyna mogła ponownie ruszyć konieczne jest wzmocnienie gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne w kształcie walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m. Poprzez te otwory specjalistyczna maszyna wtłoczy w grunt spoiwo cementowe aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Do tej pory wybudowano pięć szachtów. Trwa budowa kolejnych dwóch między przystankami Polesie i Śródmieście. Pozostałe dwa szachty zostaną wybudowane do lipca br. Łącznie na tym odcinku będzie dziewięć takich odwiertów.
Wszystko policzyli i znów wypadło na 13 grudnia
Nie jest to praca łatwa ani szybka. Aby wybudować każdy szacht wykonawca musi wcześniej przeprowadzić szczegółową inwentaryzację terenu oraz usunąć kolizje z podziemną infrastrukturą. Niezbędne są uzgodnienia z miastem oraz właścicielami prywatnych nieruchomości, w celu ograniczenia utrudnień dla mieszkańców. Teraz jednak jest już wiadome ile szachtów będzie potrzebne i w jakim terminie uda się to zrobić. Na tej podstawie oszacowano, że tarcza drążąca Katarzyna będzie mogła ponownie rozpocząć pracę 21 czerwca br. O ile na trasie maszyny nie pojawią się nieprzewidziane przeszkody, zakończy ona drążenie w marcu 2025 roku. Kolejne 15 miesięcy zajmie budowa linii kolejowej w tunelu wraz z całą niezbędna infrastrukturą. Całość ma być gotowa w czerwcu 2026 roku. Następne pół roku zajmą odbiory, testy i próby z pociągami. PKP Polskie Linie Kolejowe planują, że tunel zostanie oddany do użytku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2026/27, czyli 13 grudnia 2026 roku. Można więc już rezerwować sobie czas na inauguracyjny przejazd pierwszym pociągiem około godziny 4 rano.
Budowa trzech podziemnych przystanków trwa bez przestojów
Cały czas nieprzerwanie trwają prace przy budowie trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Ułożono m.in. nowe tymczasowe torowisko tramwajowe w rejonie skrzyżowania ulicy Zielonej i al. Kościuszki. Prace te były niezbędne dla dalszej budowy ścian szczelinowych przystanku Śródmieście. Kontynuowane jest obecnie przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian.
Na Polesiu po przejściu dużej tarczy Katarzyny postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla mniejszej tarczy - Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Obecnie jest ona w połowie budowy tunelu pomiędzy ul. Żniwną a przystankiem Łódź Koziny. W lipcu spodziewane jest pojawienie się Faustyny na Kozinach, gdzie przejdzie przegląd, zostanie obrócona i rozpocznie drążenie czwartego, ostatniego już tunelu jednotorowego - w kierunku Łodzi Kaliskiej. Przy Dworcu Fabrycznym natomiast trwa budowa ścian szczelinowych przyszłej komory końcowej dla Katarzyny, która według zapewnień kolejarzy 21 czerwca ruszy w swoją "ostatnią prostą". Do wydrążenia pozostały jej 1522 metry tunelu.
Ukraiński dron uderzył w radar w Orsku. Przeleciał aż 1800 kilometrów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?