Województwo kujawsko-pomorskie należy do regionów z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą dla rowerzystów w kraju. Najlepiej świadczą o tym dane statystyczne. Jesteśmy na trzecim miejscu w Polsce pod względem długości ścieżek rowerowych w przeliczeniu na powierzchnię (519 km na 10 tys. km kw.) oraz liczbę mieszkańców (4,5 km na 10 tys. ludności). Zajmujemy też czwartą lokatę jeśli chodzi o całkowitą długość ścieżek rowerowych.
Samorząd województwa konsekwentnie wspiera rozwój infrastruktury dla miłośników dwóch kółek. Przekazując środki na tego rodzaju inwestycje korzystamy ze wszystkich możliwych źródeł finansowania, w tym Regionalnego Programu Operacyjnego, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wsparcia, którymi dysponują Lokalne Grupy Działania. Efekt inwestycji zrealizowanych w Kujawsko-Pomorskiem w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej to ponad ćwierć tysiąca kilometrów nowych ścieżek rowerowych. Rowerzyści mogą dziś przejechać między innymi 100-kilometrową trasą rowerową z Torunia przez Bydgoszcz nad Zalew Koronowski. Do dyspozycji mają też ścieżki z Torunia do Chełmży oraz do Osieka.
W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznaczymy ponad 130 milionów złotych, czyli kwotę ponaddwukrotnie wyższą niż w perspektywie 2007-2013. Do tej pory samorząd województwa zawarł umowy na dofinansowanie 25 projektów, a kolejnych 11 umów jest w przygotowaniu. W ramach tych zadań powstanie lub zostanie wyznaczonych 107 kilometrów ścieżek rowerowych. Kolejne 80 kilometrów traktów dla rowerzystów powstaje przy gruntownie przebudowywanych trasach wojewódzkich. To możliwe dzięki ścisłej współpracy z samorządami lokalnymi.
Najwięcej tego rodzaju zadań dotyczy budowy bezpiecznych, oddzielonych od jezdni i utwardzonych ścieżek rowerowych. Powstają głównie z myślą o tych, dla których rower to podstawowy środek transportu, wykorzystywany chociażby przy dojazdach do pracy, sklepu czy szkoły. Takich inwestycji - które zachęcają mieszkańców do zamiany samochodu na rower i przyczyniają się do ograniczeń emisji CO2 - szczególnie oczekuje Unia Europejska.
Zależy nam, by ścieżki rowerowe na Kujawach i Pomorzu powstawały w odpowiednim standardzie, były bezpieczne i przyjazne użytkownikom. W 2016 roku zarząd województwa przyjął szeroko konsultowany dokument zawierający zbiór zasad, według których powinny być realizowane inwestycje związane z infrastrukturą rowerową. Wśród partnerów, którzy opiniowali dokument było Stowarzyszenie Rowerowy Toruń.
Samorządowe władze województwa zabiegają też o to, by ścieżki rowerowe łączyły się w długie trakty przebiegające przez kilka gmin. Tak stało się już miedzy innymi w przypadku wspomnianej trasy rowerowej z Torunia przez Bydgoszcz do Koronowa. Trwają rozmowy o wydłużeniu tej ścieżki w kierunku Chełmna i Grudziądza. Wkrótce nowy fragment trasy rowerowej ma połączyć istniejące drogi dla rowerzystów w gminach Pakość i Barcin.
Pamiętajmy, że w regionie nie brakuje również amatorów turystyki rowerowej, którzy preferują wycieczki krajoznawcze w otoczeniu przyrody i pięknych krajobrazów, w ciszy i z dala od dużego ruchu samochodowego. Z myślą o nich w regionie powstała Wiślana Trasa Rowerowa - malowniczy szlak prezentujący walory przyrodnicze naszego województwa. Odpowiadając na zarzuty Stowarzyszenia Rowerowy Toruń warto przypomnieć, że szlak został wyznaczony w 2014 roku jako jeden z pierwszych w Polsce, a od zakończenia realizacji projektu minęło już kilka lat. Długość trasy to aż 450 kilometrów, czyli więcej niż dystans, jaki trzeba przejechać samochodem, by dotrzeć z Torunia do Krakowa. Stała kontrola stanu przejezdności tak długiego odcinka i ewentualne prace inwestycyjne byłyby bardzo kosztowne. Samorząd województwa planuje wkrótce audyt przebiegu szlaku, będziemy się też zastanawiać na jego modyfikacją.
Stan infrastruktury dla rowerzystów w województwie kujawsko-pomorskim z pewnością nie jest idealny, jednak dzięki zabiegom przedstawicieli samorządów lokalnych i licznych partnerów wciąż się poprawia. Szkoda, że tych starań nie chcą dostrzec niektórzy przedstawiciele środowiska rowerzystów. Jako samorządowcy, którym zależy na rozwoju infrastruktury rowerowej w regionie liczymy na ich dobrą radę i deklarujemy chęć współpracy.
FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?