Wyniki badania nastrojów pracowniczych dają obraz funkcjonowania organizacji i mogą polepszyć politykę personalną firmy oraz kulturę organizacyjną. To narzędzie skutecznego zarządzania ludźmi i budowania odpowiedniej motywacji pracowników.
Dobry moment na badania
Badanie nastrojów pracowniczych warto przeprowadzać regularnie, minimum raz do roku. Wyniki mogą ujawnić pewne wewnętrzne problemy, z których wcześniej nie zdawano sobie sprawy. Wówczas firma ma możliwość analizy problemów, przeciwdziałania i rozwiązywania ich w momencie, kiedy jeszcze nie są niebezpiecznie nagromadzone. Uzyskany w ten sposób czas i odpowiednia reakcja mogą zapobiec katastrofie.
- Badania nastrojów pracowniczych są istotne zwłaszcza podczas wprowadzania zmian w firmie. Odczucia pracowników dobrze jest również poznać podczas dynamicznego wzrostu organizacji oraz wszelkich znaczących zmian np. fuzji, zmian w strukturze firmy lub zmian osobowych na stanowiskach menedżerskich - mówi Agnieszka Łukasiewicz, kierowniczka oddziału z Grupy Job. Satysfakcję pracowników warto również mierzyć, gdy wprowadzane są istotne zmiany np. związane z systemem wynagrodzeń lub innymi warunkami zatrudnienia.
Czas na innowacje
Zmiany mogą dotyczyć tworzenia i realizacji polityki personalnej, kultury organizacyjnej firmy, struktury, procesów oraz optymalizacji podejmowanych decyzji. - Znając wyniki badań i panujący w firmie klimat pamiętać należy, że wszystkie innowacje, na jakie firma jest gotowa powinny być wprowadzane stopniowo. Najlepiej zacząć od możliwie najszybszych i najmniej skomplikowanych projektów, pokaże to wolę zmian i reakcję na zgłoszone uwagi ze strony pracowników - tłumaczy Łukasiewicz.
Wiele transformacji zależy od finansowych możliwości firmy. Należy więc przygotować się na to, że nie zawsze uda się sprostać wszystkim oczekiwaniom pracowników. Prowadząc konsekwentnie politykę wsłuchiwania się w głos zatrudnionych dobrze jest wyjaśnić, na jakie unowocześnienia firma nie może sobie w danym momencie pozwolić. W dalszej kolejności można planować zmiany bardziej zaawansowane. Jeśli ich wdrożenie będzie wymagało większych nakładów finansowych – należy o nich pomyśleć przy tworzeniu budżetu na kolejny rok oraz poinformować o nich pracowników.
Przeczytaj: Przedsiębiorcy planują zwolnienia grupowe
Wprowadzane zmiany są kwestią złożoną, bardzo indywidualną i zależną od konkretnej sytuacji w danym miejscu pracy. W jednej z firm produkcyjnych po przeprowadzeniu badania nastrojów zdecydowano o podwyżce stawki godzinowej, wprowadzeniu przewozów pracowniczych, szkoleniu z komunikacji dla brygadzistów, a także o zmianie typu zamawianego obuwia roboczego i remoncie toalet dla pracowników.
Z kolei w firmie usługowej po analizie wyników wdrożono plan szkoleniowy dla działu IT celem poprawy komunikacji z pozostałymi działami oraz wypracowano nowy model obsługi serwisowej. Młodemu kierownikowi zaproponowano natomiast program coachingu menedżerskiego, w celu doskonalenia swoich umiejętności zarządzania zespołem.
Aby zwiększyć komfort pracy zatrudnionych warto skorzystać z praktycznych przykładów konkretnych propozycji zmian:
• wprowadzenie systemu lojalnościowego,
• zmiany w zasadach premiowania,
• przegląd sprzętu IT i decyzje zakupowe związane z potrzebą jego wymiany,
• przegląd polityki szkoleniowej i wprowadzenie niezbędnych szkoleń,
• wprowadzenie biuletynu pracowniczego i kwartalnych spotkań regionalnych,
• przeprowadzenie remontu pomieszczeń socjalnych,
• zmiana dostawcy odzieży roboczej,
• wprowadzenie programu ścieżek karier,
• przeprowadzenie analizy pracy i obciążeń pracowników,
• wdrożenie działań integracyjnych,
• budowa przedszkola pracowniczego.
Obiecane i wprowadzone przez zarząd zmiany, z reguły powodują podniesienie się poziomu zaufania pracowników do firmy. Zatrudnieni dostrzegają sens przeprowadzania badań oraz ich bezpośredni wpływ na swoje otoczenie. Czasem mała, nawet symboliczna poprawa miejsca**lub warunków pracy** zachęca do zwiększonego angażowania się w sprawy firmy. Efektem bycia wysłuchanym i zrozumianym jest często zwiększenie lojalności pracowników, poprawa ich samopoczucia, a co za tym idzie polepszenie efektów pracy.
