Wyjaśniamy. Kiedy wyłączą nam telefon

MAŁGORZATA WĄSACZ [email protected]
ilustracja Radosław Fonferek
- Nie zapłaciłem dwóch ostatnich rachunków za telefon. Operator zablokował mi połączenia wychodzące. Czy miał do tego prawo? - dopytuje się pan Tomasz z Włocławka.

Nasz Czytelnik jest abonentem Telekomunikacji Polskiej. - Mam przejściowe kłopoty finansowe. Nie opłaciłem dwóch faktur za telefon. Boję się, że w tym miesiącu również nie dam rady zapłacić. Kiedy operator może mi wyłączyć telefon? - pyta włocławianin.

"Tepsa" SMS-y pisze
Maria Piechocka, szefowa biura prasowego Grupy TP w Poznaniu, mówi, że po upływie terminu płatności wskazanym na fakturze, operator kontaktuje się listownie, telefonicznie lub za pomocą SMS-a głosowego z klientem, przypominając o konieczności uregulowania zaległości.

Gdy w 50. dniu po upływie terminu płatności oznaczonym na fakturze wciąż nie ma pieniędzy na koncie TP, operator blokuje abonentowi połączenia wychodzące. Od tej pory proces windykacji prowadzi, w imieniu TP, wyspecjalizowana firma windykacyjna. Gdy zakończy swoją działalność, a w dalszym ciągu należność nie zostanie uregulowana (ok. 150 dni po terminie płatności), telefon jest wyłączany dwustronnie.

- Po tym terminie ponownie z klientem kontaktuje się firma windykacyjna - mówi Maria Piechocka.

Kiedy rozwiązują umowę?
Jak wygląda procedura windykacyjna u innych operatorów stacjonarnych?
Tele2 po upływie 11 dni od terminu płatności wysyła do klienta automatyczną wiadomość głosową, w której przypomina, że termin płatności faktury upłynął.

- Następnie klient otrzymuje list z kolejnym przypomnieniem, że musi uregulować zaległość. Jeśli nadal tego nie robi, nasz pracownik dzwoni z przypomnieniem o przekroczeniu terminu płatności oraz informacją o dalszych konsekwencjach nieopłacenia rachunku. Jeśli i to nie skutkuje, to po 66 dniach od terminu płatności klientowi blokujemy połączenia wychodzące - wyjaśnia Karol Wieczorek, rzecznik Tele2.

Jeśli po otrzymaniu ostatecznego wezwania do zapłaty pieniądze nadal nie znajdą się na koncie Tele2, z klientem kontaktuje się firma windykacyjna. Gdy od ostatniego wezwania minie15 dni, a zadłużenie nie zostanie uregulowane, następuje rozwiązanie umowy.

Natomiast w Netii standardowy proces windykacji dotyczy należności przeterminowanych spełniających następujące kryteria:
- zakończył się proces ponaglający wobec abonenta,
- od daty rozwiązania umowy (dezaktywacji usług) minęło co najmniej 30 dni,
- od terminu zapłaty ostatniej faktury VAT minęło więcej niż 45 dni,
- w sprawie nie toczy się postępowanie reklamacyjne,
- należność nie jest objęta postępowaniem sądowym,
- saldo należności głównej nie jest niższe niż 40 zł.

Cesja jest możliwa
W Telefonii Dialog procedury windykacyjne są zróżnicowane w zależności m.in. od terminu opóźnienia, rodzaju usług z jakich klient korzysta oraz jego aktualnego statusu (czy jego numer jest aktywny, czy też nie).

- Współpracujemy z zewnętrznymi firmami windykacyjnymi. W szczególnych przypadkach należności dochodzimy sądownie oraz w drodze egzekucji komorniczej. Wierzyciel może także, w drodze cesji, przenieść swoją należność na podmiot trzeci - wyjaśnia Alicja Giedroyć-Piasecka, po rzecznika Dialogu.

Gdy pieniądze wpłyną po terminie?
W Telekomunikacji Polskiej opóźnienie w płatności faktur powoduje naliczenie odsetek ustawowych. Ich aktualne oprocentowanie wynosi 13 proc. Odsetki naliczane są na kolejnej fakturze po wpływie pieniędzy na konto TP. W Tele2 odsetki ustawowe naliczane są od wpłaty dokonanej z opóźnieniem na poczet zaległej faktury, a nie do kwoty tej faktury lub salda zaległości. Najniższa nota obciążeniowa za odsetki wystawiana jest na kwotę 10 zł brutto, przy czym pod uwagę brane są tylko odsetki naliczone w ciągu ostatnich 6 miesięcy - oznacza to, że nota za odsetki zostanie wystawiona dopiero wtedy, gdy jej zbiorcza wartość przekroczy 10 zł brutto po zliczeniu wszystkich odsetek z okresu nie dłuższego niż 6 miesięcy wstecz. Odsetki ustawowe spóźnialskim naliczają także Netia oraz Dialog.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie