Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wypadki powodują najczęściej młodzi kierowcy. NIK ocenia system szkolenia i egzaminy

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Zdaniem NIK system szkolenia i egzaminowania kierowców jest niewłaściwy, bo młodzi kierowcy z prawem jazdy w kieszeni powodują najwięcej wypadków.
Zdaniem NIK system szkolenia i egzaminowania kierowców jest niewłaściwy, bo młodzi kierowcy z prawem jazdy w kieszeni powodują najwięcej wypadków. Marek Weckwerth
W Polsce w zasadzie nie istnieje spójny system szkolenia i egzaminowania przyszłych kierowców. Obowiązujące regulacje prawne nie zapewniają właściwego przygotowania kandydatów na kierowców – uważa Najwyższa Izba Kontroli.

NIK zdiagnozowała problemy na każdym etapie szkolenia: od jakości ministerialnych przepisów, przez jakość kursów na prawo jazdy, po działalność wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego (WORD), które odpowiadają za egzaminy państwowe. W ocenie NIK konieczne są pilne zmiany w całym systemie, zwłaszcza w obliczu rosnących społecznych i ekonomicznych kosztów wypadków i kolizji drogowych, które sięgają rocznie ponad 39 mld zł.

Polska od lat zajmuje jedno z ostatnich miejsc w UE pod względem bezpieczeństwa na drogach. Mamy bardzo wysoki wskaźnik zabitych na 100 wypadków drogowych – 9,8 (dane z 2021 r.). Oznacza to, że na polskich drogach ginie blisko 10 razy więcej osób niż w Niemczech i 9-krotnie więcej niż w Austrii. Przy czym są regiony w Polsce, gdzie wskaźnik ten jest znacznie wyższy (woj. podlaskie – 20,7, woj. lubelskie – 15,4 i woj. opolskie – 14,6).

A przecież Polska zobowiązała się do realizacji polityki unijnej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, której celem było zmniejszenie do 2020 r. o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków w porównaniu do 2010 r.

To też może Cię zainteresować

Nie udało się. Dopiero w 2022 r. liczba zabitych spadła do 1896 osób. Jedną z przyczyn obniżenia liczby ofiar śmiertelnych mogą być zmiany legislacyjne, które weszły w życie w 2022 r. (m.in. podwyższenie kar i punktów karnych za wykroczenia drogowe, wymuszenie na kierowcach (sankcjami) większej uwagi na pieszych).

Z ostatniej, wakacyjnej (od 23 czerwca do 3 września) statystyki z kujawsko-pomorskich dróg wynika, że wciąż jest źle: zginęło 25 osób, a 208 zostało rannych. Dla porównania w tym samym okresie roku ubiegłego zginęły 23 osoby (o dwie mniej), zaś 212 odniosło obrażenia (o 4 więcej).

Wypadki powodują najczęściej młodzi

Biorąc pod uwagę liczbę wypadków w 2022 r. na 10 tys. populacji, okazuje się, że kierowcy w wieku 18–24 lat powodują najwięcej wypadków (12,01 proc.). Kierowcy w wieku 25-39 lat powodują 7,26 proc. wypadków, 40-59 lat – 5,34, zaś 60 + to zaledwie 3,64 proc.

Istotną zmianą, która mogłaby poprawić bezpieczeństwo, byłoby wprowadzenie dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy (wzorem wielu europejskich krajów, gdzie zaobserwowano zmniejszenie liczby wypadków nawet o 50 proc.) dwuletniego okresu próbnego lub jazdę w tym czasie z osobą towarzyszącą. W okresie próbnym kierowca miałby być poddany szczególnemu nadzorowi. Ale projekt nie wszedł w życie.

W ocenie NIK szkolenie kandydatów na kierowców jest ukierunkowane na uzyskiwanie pozytywnych wyników egzaminów, a nie na nabycie odpowiedniego poziomu wiedzy, umiejętności i w szczególności zachowań, które gwarantowałyby bezpieczne i odpowiedzialne kierowanie pojazdami.

W roku 2016 uchylono przepisy nakazujące instruktorowi prowadzącemu szkolenie pisemne potwierdzenie osiągnięcia przez uczestnika kursu celów szkolenia. Tym samym instruktor nie ponosi odpowiedzialności za rzetelne przygotowanie kursanta, co potwierdza niska zdawalność egzaminów państwowych.

- Ośrodki egzaminacyjne stosują się jedynie do wytycznych ministerialnych dotyczących egzaminowania i cały ten proces jest bardzo transparentny, wszystko jest nagrywane, obraz i dźwięk. Takich wymogów nie mają ośrodki szkolenia kierowców (OSK) – komentuje Andrzej Gross, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy.

Zdaniem dyrektora, system szkolenia w OSK i egzaminowania w WORD-ach nie przystają za bardzo do siebie, skoro praktycznie wszyscy kursanci zdają egzaminy wewnętrzne u swoich instruktorów, natomiast średnia zdawalność egzaminów państwowych w WORD-ach wynosi zaledwie 30 procent. Owszem, są dobre szkoły jazdy mogące pochwalić się absolwentami, którzy zdają egzaminy z 70-procentową skutecznością, ale to rzadkość.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska