Ziemia ma drugi Księżyc! Sensacyjne odkrycie polskiego astronoma. Czy tymczasowy Księżyc jest widoczny? Jak oglądać drugi Księżyc?

Magdalena Walczak-Grudzka
Ziemia ma drugi Księżyc! Sensacyjne odkrycie polskiego astronoma
Ziemia ma drugi Księżyc! Sensacyjne odkrycie polskiego astronoma pixabay.com
Ziemia ma dwa Księżyce! Niezwykłego odkrycia dokonali naukowcy z ośrodka w Arizonie, wśród których znalazł się Kacper Wierzchoś, pochodzący z Lublina łowca komet i asteroid.

Drugi księżyc krąży wokół Ziemi od trzech lat, ale udało się go zauważyć dopiero w lutym 2020 roku.

O sensacyjnym odkryciu poinformował Kacper Wierzchoś. Ten pochodzący z Lublina łowca komet i asteroid współpracuje z amerykańskim programem badawczym Catalina Sky Survey (CSS) w Tucson w Arizonie. W ramach programu poszukiwane są komety i planetoidy bliskie Ziemi.

Każdego roku w ziemskiej atmosferze spalają się dziesiątki ton kosmicznych skał. Większe obiekty kosmiczne uderzają w powierzchnię Ziemi raz na 100-1000 lat. W bliskim sąsiedztwie Ziemi krąży ponad 19 tys. obiektów. NASA oraz ESA obserwują asteroidy, szczególnie te, które mogą być potencjalnie groźne dla Ziemi. Naukowcy z NASA są pewni - w Ziemię uderzy asteroida. Kiedy to nastąpi? I czy właśnie asteroida spowoduje koniec świata?NASA na bieżąco aktualizuje listę obiektów NEO (Near-Earth Objects). Czy wśród nich jest asteroida, która może doprowadzić do końca świata?Oto najgroźniejsze asteroidy. Zobaczcie na następnych slajdach >>>

Naukowcy są pewni - w Ziemię uderzy asteroida. Czeka nas kon...

Drugi księżyc - obiekt nazwany 2020 CD3 - jest niewielki i na razie nie wiadomo o nim zbyt wiele. Drugi tymczasowy Księżyc to obiekt naturalny, a nie satelita lub fragment jakiejś rakiety. Mini-Księżyc to asteroida o średnicy od 2 do 3,5 metra. Księżyc został zaobserwowany 15 lutego 2020 roku przez parę astronomów z Obserwatorium Mount Lemmon niedaleko Tucson. Theodore Pruyne oraz Kacper Wierzchoś - to właśnie oni są odkrywcami drugiego Księżyca. Sensacyjna wiadomość została oficjalnie ogłoszona 25 lutego w biuletynie Centrum Małych Planet Międzynarodowej Unii Astronomicznej.

Tymczasowy Księżyc znajduje się blisko Ziemi. Jak podaje CNN, obiekt, który funkcjonuje pod nazwą 2020 CD3 można nazwać "mini-księżycem". Ta asteroida "zachowuje się jak tymczasowy mini-księżyc wirujący wokół naszej planety" - informuje CNN. Okres obiegu księżyca 2020 CD3 wynosi 1,03 roku lub około 378 dni.

Kacper Wierzchoś podzielił się z internautami zdjęciami, które dokumentują odkrycie mini-Księżyca na Twitterze:

Drugi Księżyc, a właściwie obiekt 2020 CD3 jest tymczasowo związany z Ziemią. Autorzy odkrycia - Theodore Pruyne oraz Kacper Wierzchoś - twierdzą, że mini-księżyc uwolni się niedługo spod wpływu ziemskiej grawitacji, ponieważ orbita 2020 CD3 jest nieregularna. Zdaniem badaczy za kilka miesięcy (prawdopodobnie już w kwietniu 2020 roku) asteroida odleci dalej...

Zdaniem badaczy tymczasowy Księżyc pozostanie na orbicie Ziemi do kwietnia 2020 roku.

Ziemia ma dwa Księżyce nie pierwszy raz! Dwa Księżyce wokół Ziemi krążyły również 14 lat temu. Wówczas w pole ziemskiej grawitacji wpadła inna asteroida – RH 120 i krążyła przez około rok.

Czy tymczasowy Księżyc można go zobaczyć gołym okiem? Jak oglądać drugi Księżyc, czyli obiekt 2020 CD3? Chociaż tymczasowy Księżyc znajduje się blisko Ziemi, niemożliwa jest obserwacja obiektu bez specjalistycznego sprzętu, którym dysponują jedynie badawcze ośrodki astronomiczne. Tymczasowy Księżyc można zatem obserwować w internecie.