Spis treści
Zobacz wideo: Tak wyglądają teraz kontrole zwolnień lekarskich. Oni są na celowniku ZUS

Co umożliwia najnowsza zmiana kodeksu pracy?
Zgodnie z najnowszą nowelizacją ustawy, którą uchwalono 6 lutego, pracodawca będzie mógł badać trzeźwość pracowników. Dodatkowe wejdą w życie nowe zasady dotyczące pracy zdalnej.
Polecamy
- Większe wypłaty dla emerytów. Waloryzacja może zaskoczyć wszystkich! Przez inflację?
- To odliczysz od podatku 2023! Ulgi dla podatników obowiązujące w tym roku! [PIT 2023]
- 500 plus dla małżeństw coraz bliżej? Jest szansa na dodatek dla małżonków!
- Dodatkowe 200 złotych do emerytury! Dożywotni dodatek - jak go zdobyć?
Od kiedy obowiązują nowe przepisy?
Nowe przepisy poświęcone kontroli zawartości alkoholu (lub innych środków odurzających) wchodzą w życie 21 lutego 2023 roku. Jednocześnie jednak wciąż rynek oczekuje na odpowiednie rozporządzenia, które pozwolą na dokładniejsze zaznajomienie się z nowymi przepisami. Kluczowe jest to, że znane są już podstawy zasad.
Jak może przebiegać kontrola trzeźwości w pracy?
Zgodnie z najnowszymi przepisami każda firma, która chce sprawdzać trzeźwość swoich pracowników, musi spełnić określone wymogi prawne. Przede wszystkim taka możliwość musi być ustalona w regulaminie pracy, układzie zbiorowym lub w obwieszczeniu. Ostatnia opcja dotyczy pracodawców, którzy nie są objęci układem zbiorowym i nie mają obowiązku ustalania regulaminu. Pracodawca może ustalić:
- Grupę/grupy pracowników objęte kontrolą;
- Sposób przeprowadzania kontroli i urządzenie, jakie ma do tego służyć;
- Częstotliwość i czas przeprowadzenia badań kontrolnych.
Polecamy
Zmienią się też zasady badań lekarskich!
Zmiany dotkną również badań lekarskich. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami lekarz będzie miał prawo skierować zatrudnionego na badania profilaktyczne (co też będzie dostępne dobrowolnie). Te przepisy również będą obowiązywać od 21 lutego 2023 roku.
Co z pracą zdalną?
Dłuższy czas na dostosowanie się będą miały firmy w związku ze zmianami w przepisach o pracy zdalnej. Te w życie wejdą 7 kwietnia 2023 roku. Związek zawodowy i pracodawca mają szczegółowo ustalić zasady pracy poza firmą. Jeśli jednak w ciągu 30 dni nie dojdzie do porozumienia, firma ma określić zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie wraz z uwzględnieniem podjętych ze związkiem ustaleń. W przypadku braku działania związku zasady są samodzielnie ustalane przez pracodawcę.
Rekompensata za pracę z domu
Po wejściu w życie stosownych zmian pracodawca wciąż może polecać pracę zdalną - ta jednak będzie zlecania na podstawie k.p. Co więcej, pojawił się również wymóg rekompensowania pracownikom podwyższonych kosztów związanych z pracą w domu za prąd oraz internet.