https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Żnin. Są plany, ale bez S5 daleko nie zajedziemy

(PAK)
We wczorajszym spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób. Podkreślano często, jakie znaczenie dla rozwoju powiatu i regionu kujawsko-pomorskiego, ma budowa trasy S5.
We wczorajszym spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób. Podkreślano często, jakie znaczenie dla rozwoju powiatu i regionu kujawsko-pomorskiego, ma budowa trasy S5. Autor
W proponowanych przez urząd marszałkowski kierunkach rozwoju powiatu żnińskiego, uwzględniono budowę drogi S5. Ta jednak, po raz kolejny, została skreślona z listy projektów kluczowych.

O tym m.in. dyskutowano podczas wczorajszego spotkania w Starostwie Powiatowym. Do Żnina zjechali przedstawiciele UM w Toruniu z wicemarszałkiem Dariuszem Kurzawą na czele i Krystianem Łuczakiem, przewodniczącym sejmiku wojewódzkiego oraz przedstawiciele urzędów gmin i instytucji z terenu powiatu. Było to jedno ze spotkań, jakie odbędą się w powiatach całego Kujawsko-Pomorskiego, w ramach przygotowań do opracowania Strategii Rozwoju Województwa.

Zaprezentowano możliwości i kierunki rozwoju powiatu, nie pominięto też problemów, które to utrudniają.

Czytaj też: - S5 znowu w grze - tak powiedział w Żninie Tomasz Lenz

Bez S5 ani rusz

Spotkanie rozpoczęło się od spostrzeżenia starosty Zbigniewa Jaszczuka, że kluczową dla rozwoju regionu jest budowa trasy S5. - Jak wiemy życie pisze własne scenariusze. Muszę was zmartwić, S5 nie będzie. To oficjalna wiadomość, którą dzięki swojej interpelacji, uzyskał europoseł Janusz Zemke - odpowiedział kilka minut później Dariusz Kurzawa. - Dla nas jako samorządu, to policzek - podkreślił. Dodał, że samorządowcy będą jeszcze walczyć o budowę drogi, niewykluczone jest złożenie protestu do rządu.

Temat kontynuował Rafał Pietruceń, dyrektora Departamentu Planowania Regionalnego UM w Toruniu. -Osobiście nie wyobrażam sobie budowy strategii rozwoju bez właściwego podejścia do spraw drogowych, w tym S5. Wystosujemy nasze twarde stanowisko w tej sprawie. S5 to przyszłość dla rozwoju naszego regionu.

Ruch turystyczny jest

Jeśli chodzi o plany i problemy rozwoju powiatu żnińskiego, tym zajął się już Adam Stańczyk, z-ca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego i Regionalnego. Na tle innych powiatów w Kujawsko-Pomorskiem charakteryzuje nas przemysł cementowo-wapienny (gm. Barcin), rozwinięte dyscypliny niszowe, takie jak hokej na trawie i sporty motorowodne oraz duży ruch turystyczny porównywalny nawet do takich miejsc jak Malbork i Oświęcim.

Mocnymi stronami powiatu są: jego wielofunkcyjność, marka "Pałuki", walory turystyczne, położenie Barcina i Łabiszyna w przebiegu Wielkiej Pętli Wielkopolski, dobry poziom rozwoju produkcji zwierzęcej, czy rozwój klastra związanego z przemysłem materiałów budowlanych (budowa zakładu Mapei pod Barcinem).

Na dzisiaj czynnikami, które ograniczają rozwój powiatu są: wysoki poziom bezrobocia, brak spójności terytorialnej, migracja młodych, brak obwodnicy Żnina. Wytknięto także problemy i bariery istotne w polityce regionalnej. Zauważono, że gminy Gąsawa, Rogowo, Janowiec Wlkp. są położone peryferyjnie wobec Bydgoszczy, także Torunia. Na dzisiaj są z nimi słabo skomunikowane. Mieszkańcy tych gmin częściej udają się do Wielkopolski. Inna rzecz to brak komunikacji kolejowej, wysokie bezrobocie, czy deficyt wody w rolnictwie.

Wśród kierunków rozwoju dla powiatu żnińskiego wymieniono: rozwój transportu publicznego w kierunku połączeń z Bydgoszczą, budowę S5, poprawę komunikacji na linii Żnin - Inowrocław, reaktywację połączenia kolejowego Żnin - Bydgoszcz, zrównoważony rozwój polityki podmiejskiej ze szczególnym uwzględnieniem Łabiszyna, rozwój przetwórstwa rolno-spożywczego, kreowanie zróżnicowanego produktu turystycznego. Zauważono też, że powiat ma predyspozycje do rozwoju gospodarki rybackiej.

Na koniec o kierunkach rozwoju województwa mówiła Marta Dolecka.

Więcej połączeń

Przed dyskusją na temat przedstawionych informacji Maciej Sobczak, burmistrz Janowca wlkp. zauważył, że przedstawione w prezentacjach założenia mogą być nie zrealizowane aż do 2030 roku (do tego czasu odłożono budowę S5). Droga jest najbardziej kluczowym czynnikiem rozwoju regionu. - Jeśli jej nie będzie, nie przyjdą do nas inwestorzy, zwiększy się bezrobocie. Przy okazji burmistrz zawnioskował o reaktywację połączenia kolejowego Kcynia-Gniezno. - To ostatnie istnieje, ale tylko dla ruchu towarowego - oświadczył.

Dariusz Biskup, zastępca komendanta powiatowego policji zauważył, że w przedstawionych koncepcjach nie wspomniano o kwestiach bezpieczeństwa. - Dzięki S5 nasz powiat byłby bardziej bezpiecznym pod kątem drogowym. Rafał Pietruceń zapewnił, że kwestie bezpieczeństwa w strategii na pewno się jeszcze pojawią i to w szerszej formie.

Wiesław Zajączkowski, dyrektor MA w Biskupinie zawnioskował z kolei o zabezpieczenie pieniędzy na Szlak Piastowski, o którym się ostatnio sporo dyskutuje. - Koledzy z Wielkopolski mają na ten cel już 11 mln złotych. My na razie zero - dodał.

Tomasz Gronet oświadczył natomiast: - Cieszę się, że wicemarszałek Kurzawa potrafił powiedzieć szczerze, że S5 nie będzie. Skupmy się więc na tym, co realnie można poprawić w kwestii drogowej. Dyrektor zawnioskował o budowę ronda na skrzyżowaniu Mickiewicza i Dworcowej w Żninie.

Dariusz Kurzawa obiecał, że sejmik zadba o to, by zabezpieczyć fundusze na szlak, w kwestii ronda oznajmił: - Pracujemy nad nim i mam nadzieję, że to zostanie doprowadzone do końca. Przejechać tamtędy to rzeczywiście masakra.

Czytaj: Żnin. Opozycja znów wytknęła brak inwestycji

Nie wyrzucajmy pieniędzy w błoto

Na zakończenie dyskusji głos zabrał Zbigniew Jaszczuk. - Rondo Żninowi jest potrzebne, ale potrzebna jest także obwodnica od węzła Biskupin, przez węzeł Żnin, do węzła Jaroszewo i modernizacja drogi nr 251 ze Żnina do Juncewa w kierunku Damasławka. To musi być w najbliższej perspektywie zrobione - usłyszeli zgromadzeni. Inna rzecz to szerokość drogi krajowej nr 5.

Jego zdaniem powinna być ona bezwzględnie poszerzona o ok. pół metra. Dalej zaproponował, by w przyszłości przeznaczać mniej pieniędzy z projekty miękkie (szkolenia, spotkania partnerskie, imprezy kulturalne, edukacyjne). Jego zdaniem to fundusze wyrzucone w błoto. Zawnioskował o umiejętny sposób podziału pieniędzy na rozwój przedsiębiorczości. Na koniec zaapelował o uwzględnienie w strategii budowy Centrum Sportów Wodnych nad Dużym Jeziorem w Żninie.

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
wsumie to nie głupie, faktycznie tranzyt bedzie szedł S-ką a u nas normalny ruch i firmy przy E5 nie padną, a jak widać Lipek stawia nowa stacje cpn i co by zrobił jakby obwodnica powstala - plajta a tak to kazdy jakoś bedzie skubal z tych przejezdnych i jakos to bedzie sżło w tym naszym miasteczku. Zresztą moim zdaniem Żnin pięknieje oczywiście za sprawą prywatnych ludzi a nie miasta żeby było jasne. Wystarczy sie przejechac Dworcową wieczorem naprawde same nowoczesne firmy bardzo fajnie na 700-lecia tez widać zmieniają sie budynki nowe elewacje naprawdę ładnie i coraz ładniej sie robi

No i tak jest dobrze. Kto ma ci na podwórku postrzątać, elewację wyremontować i pobudować firmę? Niech ludzie myślą nad biznesami i się bogacą. Miasteczko na tym zyska. Zazdrośnicy będą tryskali żółcią, na ale trudno.
w
wona
Lipek nie buduje tam powstaje Shell franczyza
i
igor
Lipek NIGDY nie padnie !!!!
G
Gość
wsumie to nie głupie, faktycznie tranzyt bedzie szedł S-ką a u nas normalny ruch i firmy przy E5 nie padną, a jak widać Lipek stawia nowa stacje cpn i co by zrobił jakby obwodnica powstala - plajta a tak to kazdy jakoś bedzie skubal z tych przejezdnych i jakos to bedzie sżło w tym naszym miasteczku. Zresztą moim zdaniem Żnin pięknieje oczywiście za sprawą prywatnych ludzi a nie miasta żeby było jasne. Wystarczy sie przejechac Dworcową wieczorem naprawde same nowoczesne firmy bardzo fajnie na 700-lecia tez widać zmieniają sie budynki nowe elewacje naprawdę ładnie i coraz ładniej sie robi
G
Gość
pierdu, pierdu, jak zawsze.

I bardzo dobrze, że nie będą budowali. S-5 jest niepotrzebna. Wystarczy wybudować S 10 z Torunia do Gniezna i to wystarczająco zmniejszy natężenie na S-5. Załatwi to obwodnicę Gniewkowa, Ina, Strzelna i Trzemeszna. A tak to co pozbędziemy się turystów i miasteczko będzie pustoszało jak Szubin. BRAWO rządzący!!!
ż
żninianin
pierdu, pierdu, jak zawsze.
A
Adam
Cały ten artykuł pokazuje na czym polega MOWA TRAWA

Bądźcie ostrożni, baczcie na ludzi w swoich krajach, na których głosujecie. Zwróćcie uwagę na słowa w jakich się wam przedstawiają. Słuchajcie tych, którzy próbują was ostrzegać. Usilnie pragnę abyście się modlili za tych, którzy tak nie czynią, aby się nawrócili i też mogli być uratowani.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska