Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

20 dodatkowych lokomotyw z Pesy dla Cargounit. Umowa została podpisana

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nadesłane/Pesa
Cargounit i Pesa podpisały aneks do zawartej w 2022 roku umowy na dostawę lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym. W sumie do największego w Europie Środkowo Wschodniej poolu taborowego trafi aż 40 lokomotyw Gama Marathon.

Cargounit to jedna z największych firm zajmujących się wynajmem lokomotyw i lider tego typu usług w Europie Środkowo Wschodniej. W październiku 2022 roku Spółka posiadająca flotę ponad 200 lokomotyw podpisała z Pesą umowę zakładającą dostawę dziesięciu pojazdów, z opcją na dostawę 20 kolejnych lokomotyw. Ostatecznie zamówienie zostało zwiększone i bydgoski producent dostarczy w sumie 40 Gamy Marathon do końca 2024 roku.

Lokomotywy oszczędzają czas i zmniejszają koszty

- Zakup lokomotyw z modułem dojazdowym z PESA okazał się właściwą decyzją biznesową w odpowiedzi na potrzeby przewoźników w zakresie nowoczesnych lokomotyw. W tej chwili w eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – powiedział Łukasz Boroń, prezes CARGOUNIT.

Dodatkowy napęd lokomotywy jest przydatny m.in. w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w siec
Dodatkowy napęd lokomotywy jest przydatny m.in. w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci. Nadesłane/Pesa

Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.

- Z punktu widzenia producenta taboru zwiększenie zamówienia przez CARGOUNIT to powód do szczególnej satysfakcji. Zalety lokomotyw Gama Marathon potwierdzają klienci naszego partnera, a to najważniejsze dla nas opinie. Zapewniam, że w kwestii lokomotyw PESA nie powiedziała jeszcze ostatniego - dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Pesa rozwija projekt manewrowej lokomotywy wodorowej

W portfolio nowych pojazdów oferowanych przez PESA znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stage V) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). PESA rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą manewrową zasilaną z ogniw wodorowych, która ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez przewoźników towarowych i intermodalnych, operujących między innymi w dążących do bezemisyjności „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.

- PESA Bydgoszcz dotychczas wyprodukowała i przekazała do użytkowania 62 lokomotywy elektrycznye wyposażone w dodatkowy moduł dojazdowy. Lokomotywy te są eksploatowane przez uznanych polskich przewoźników, między innymi Olavion, Lotos Kolej, Pol-Miedź Trans, Alza Cargo, LTG Cargo, Kolprem, Ciech Cargo, Cemet, Bahnoperator, CTL Logistics, PPM-T. Plany produkcyjne PESA na bieżący i przyszły rok zakładają produkcję kolejnych minimum 45 lokomotyw Gama Marathon, z czego zdecydowana większość trafi do CARGOUNIT - dodał Piotr Rościszewski, Kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw i Wagonów PESA.

Strategia CARGOUNIT zakłada rozwój w krajach Europy Środkowo - Wschodniej poprzez oferowanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania wynikający ze wzrostu przewozów kolejowych jak i potrzebę wymiany użytkowanych lokomotyw na nowoczesne.

W eksploatacji 19 Gam Marathon

- Zamawiane przez nas lokomotywy PESA systematycznie trafiają do naszych klientów. W tej chwili w eksploatacji jest już 19 Gam Marathon, wkrótce odbierzemy kolejne, a zakończenie dostaw wszystkich 40 lokomotyw planowane jest do końca 2024 roku – zapowiedział Łukasz Boroń Prezes Zarządu CARGOUNIT.

W tej chwili w eksploatacji Cargounit jest 19 Gam Marathon, wkrótce odbierzemy kolejne, a zakończenie dostaw wszystkich 40 lokomotyw planowane jest do
W tej chwili w eksploatacji Cargounit jest 19 Gam Marathon, wkrótce odbierzemy kolejne, a zakończenie dostaw wszystkich 40 lokomotyw planowane jest do końca 2024 roku Nadesłane/Pesa

*Cargounit to największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, a także jeden z największych tego typu podmiotów w Europie.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska