https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

5,5 tys. zł wydał na mieszkańca samorząd Torunia. To rekord regionu! [infografika]

Jolanta Zielazna
Tuchola wydała na jednego mieszkańca mniej niż połowę tego, co samorząd Torunia. Krajowy rekordzista wydał prawie 40 tys. złotych

Najlepszy w regionie, w kraju na 65. miejscu

Między Toruniem a Tucholą zawierają się wydatki lokalnych samorządów. Różnice - jak widać - są bardzo duże. Tak samo, jak różnice w dochodach w przeliczeniu na 1 mieszkańca.

Czytaj: Samorządowy ranking - więcej naszych gmin w dół niż w górę. Najwyżej z regionu Toruń

Odniesienie do jednego mieszkańca pozwala porównać wydatki i dochody.

Te dane (i wiele innych) pozwala prześledzić uruchomione niedawno przez Główny Urząd Statystyczny nowe Dziedzinowe Bazy Wiedzy. Z baz można dowiedzieć się danych od poziomu gmin przez powiaty, podregiony, województwa.

Skupiliśmy się na wydatkach gmin i powiatów, ale zajrzeliśmy też w dochody. Podkreślmy - dochody ogółem, a nie tylko własne.

Dochody mniejsze od wydatków (a tak z reguły jest) oznaczają deficyt w gminnej kasie. Zaciąga się na niego kredyt, emituje obligacje itp.

Wróćmy do wydatków. W tej akurat dziedzinie dane pochodzą z 2013 roku.

W przeliczeniu na 1 mieszkańca najwięcej wydał Toruń. Z kwotą 5490,22 zł jest na 65. miejscu w kraju. Najmniej - Tuchola: 2541,12 zł.
Ale też ich dochody mają niemal takie same proporcje; Toruń: 5099,74 zł, Tuchola - 2659,90 zł. Tu ciekawostka - Tuchola wydała mniej niż miała dochodu, a Toruń - odwrotnie

W Osielsku więcej niż w Bydgoszczy

Do gmin z wysokimi wydatkami należą także miasta na prawach powiatu: Grudziądz (4638,58 zł), Włocławek 5155,72 zł. Więcej niż Bydgoszcz (z 4051,59) wydaje na 1 mieszkańca Osielsko (4362,37 zł) i Płużnica (4310,78 zł). Powyżej 4 tys. wydała na mieszkańca jeszcze Dębowa Łąka.

W gminach spoza województwa kujawsko-pomorskiego, ale znajdujących się w zasięgu "Gazety Pomorskiej", w powiecie chojnickim najwięcej wydały władze Konarzyn (5043 zł), a w powiecie nowomiejskim - Biskupca (3792,51 zł).

A kto należy do krajowych rekordzistów? Jest kilka gmin w Polsce, których wydatki w przeliczeniu na 1 mieszkańca przekraczają kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Nie dziwi, że rekordzistą jest najbogatsza gmina - Kleszczów. W 2013 roku wydała 39 367,09 zł. Tuż za nią - Nowe Warpno 32 184,52. Powyżej 10 tys. zł na mieszkańca wydały jeszcze: Krynica Morska (24 838,30 zł), Rewal (12 435,17 zł) i Ożarowice w powiecie tarnogórskim (11 496,56 zł).

Stawkę wszystkich samorządów w kraju zamyka gmina Rudnik nad Sanem z wydatkami 2095,61 zł na 1 mieszkańca.

Dla porównania sprawdziliśmy też dochody (także w przeliczeniu na mieszkańca). W miastach na prawach powiatu Bydgoszcz miała 3844,85 zł, Grudziądz 4825,52 zł, Toruń 5099,74 i Włocławek - 5212,61 zł.

A inne gminy, które wydają najwięcej? Osielsko - 4395,54 zł, Płużnica - 4028,01 zł, Konarzyny 4307,90 zł i Biskupiec - 3914,97 zł.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
leńciulki
W dniu 21.07.2015 o 07:11, 1 robert napisał:

Od koryt jednak za nic ,nie odstąpią?

 

Co z korupcją POlityczną Piotra Całbeckiego? Czy,sprawa zamieciona już POd dywan?

1 robert
W dniu 16.07.2015 o 04:53, Gość napisał:

Ten pan jest wybierany w Toruniu i jest skuteczny jedynie dla swoich wyborców.On jest raczej niereformowalny ,tak jak cała toruńska sitwa go wybierająca i jego zarząd ,którego członkowie sami o sobie mówili ,ze są "wioskowymi głupkami".

 

Od koryt jednak za nic ,nie odstąpią?

d
dziki kraj,dziki region?
W dniu 17.07.2015 o 19:57, pazerny To-ruń napisał:

Nie tylko straż pożarna ale i inne istytucja podlagłe wojewodzie są w Toruniu,Czy ktoś normalny to zrozumie?

 

A w troLUJu marszałkami tylko tow.toruński, przez 2 kadencje a obecnie 3-cią, POmylony oczywiście też toruńczyk?

p
pazerny To-ruń
W dniu 14.07.2015 o 17:33, Gość napisał:

cd do powyższego .Mam tu na myśli  NP. kłotnie przy podizale środków , tworzeniu BIT. oOSOBIŚCIE NIE MIESZKAM W bYDGOSZCZY ale popieram działania  radnych i prezydenta Bydgoszczy. Bydgoszcz to zdecydowanie najwieksze miasto regionu. Już same najważniejsze instytucje np. Straż Pozarna powinny mieć swoją siedzibę w Bydgoszczy. Dalczego tak jest? Prosze o wyjasnienie? Nie rozumie dlaczego?.

 

Nie tylko straż pożarna ale i inne istytucja podlagłe wojewodzie są w Toruniu,

Czy ktoś normalny to zrozumie?

r
rychu bez warty
W dniu 14.07.2015 o 08:41, Jan2 napisał:

A Bydgoszcz?Jak zwykle hamulcowym w tym wypadku we WŁASNEJ metropolii, jakby nie było 8-mego miastaw Polsce. Niestety tylko pod wzg. ilości mieszkańców,.Szkoda mieszkańców, którzy musza cierpieć.

 

Fakt szkoda,że muszą utrzymywać mieszkańców zakompleksionego ,zapyziałego miasteczka z którego 30 tys. codziennie dojeżdża do pracy w Bydgoszczy ,POmimo,że toruńscy marszałowie od 5 kadencji oszukują ,rolują ją na każdym kroku. Nie wspominając U-topi M-itomani K-apusiowie żerującym na wydziałach bydgoskich?

Czy, nie szkoda pracowników szpitala im. dr Jurasza ,których WADZA  umk oddała obcej firmie  z powodu swoich nieudolnych rządów?

u
utopia, mitomania toruńska
W dniu 14.07.2015 o 13:00, JN2 napisał:

Tymi pieniędzmi rządzą samorządy  LOKALNE.A wsparciem torunianin   jest ich pracowitość.Każdy torunianin  zarabia o ok. 350 PLN więcej niż bydgoszczanin.Wpływy z podatków CIT /od przedsiębiorstw/ są o 10% wyższe niż w Bydgoszczy.Tu Janku  są  przyczyny niskiego stanu życia w Bydgoszczy.

 

W Toruniu taki "wysoki" stan życia a POmimo tego codziennie do Bydgoszczy dojeżdża 30 tys. mieszkańców do pracy, z tego twojego super, hiper ,mega miasteczka?

u
utopia, mitomania toruńska
W dniu 14.07.2015 o 13:00, JN2 napisał:

Tymi pieniędzmi rządzą samorządy  LOKALNE.A wsparciem torunianin   jest ich pracowitość.Każdy torunianin  zarabia o ok. 350 PLN więcej niż bydgoszczanin.Wpływy z podatków CIT /od przedsiębiorstw/ są o 10% wyższe niż w Bydgoszczy.Tu Janku  są  przyczyny niskiego stanu życia w Bydgoszczy.

 

W Toruniu taki "wysoki" stan życia a POmimo tego codziennie do Bydgoszczy dojeżdża 30 tys. mieszkańców do pracy, z tego twojego super, hiper ,mega miasteczka?

b
beatta
W dniu 16.07.2015 o 07:10, Gość napisał:

A ile samorząd wydał na mieszkańca Aleksandrowa Kujawskiego ?Oto jest pytanie ...

 

Władca regionu tzw. marszałek z Torunia, taką wiedzę trzyma raczej w tajemnicy?

G
Gość

A ile samorząd wydał na mieszkańca Aleksandrowa Kujawskiego ?

Oto jest pytanie ...

G
Gość
W dniu 14.07.2015 o 17:29, Gość napisał:

Pan Całbecki musi teraz dofinansopwać Bydgoszcz. Przecież powinno być sprawiedliwie. Wyczuwa sie od kilku miesięcy takie zniesmaczenie. . Kiedyś te antagonizmy zaczeły wygasać. Znów są.

 

Ten pan jest wybierany w Toruniu i jest skuteczny jedynie dla swoich wyborców.On jest raczej niereformowalny ,tak jak cała toruńska sitwa go wybierająca i jego zarząd ,którego członkowie sami o sobie mówili ,ze są "wioskowymi głupkami".

g
gęsie rządy
W dniu 14.07.2015 o 16:55, JURAND-z oskubanego regiou napisał:

JAK SIĘ PRZY POMOCY MARSZAŁKA W REKORDOWY SPOSÓB OKRADA SIĘ CAŁY REGION TO NIE WIELKA SZTUKA WYDAWAĆ REKORDOWE SUMY NA SWOJE FANABERIE PODPARTE ZWYCZAJNĄ PYCHĄ.

 

I za to został odznaczony przez prezydenta

B. Komorowskiego,na wniosek wojewody od E. Kłopotka z PSL?

j
joachim -z łysym
W dniu 14.07.2015 o 18:06, Gość napisał:

ŻARTOWAEM ;)Turoń to  pikuś

 

Turoń,czy Truteń,zakała regionu ,zakała Polski?

G
Gość

ŻARTOWAEM ;)

Turoń to  pikuś

G
Gość
W dniu 14.07.2015 o 17:33, Gość napisał:

cd do powyższego .Mam tu na myśli  NP. kłotnie przy podizale środków , tworzeniu BIT. oOSOBIŚCIE NIE MIESZKAM W bYDGOSZCZY ale popieram działania  radnych i prezydenta Bydgoszczy. Bydgoszcz to zdecydowanie najwieksze miasto regionu. Już same najważniejsze instytucje np. Straż Pozarna powinny mieć swoją siedzibę w Bydgoszczy. Dalczego tak jest? Prosze o wyjasnienie? Nie rozumie dlaczego?.

  TUROŃ JE WIĘKSZY OT BYDGOSZCZA !

Byłem w Bydgoszczu to wjem ! :)

G
Gość

cd do powyższego .Mam tu na myśli  NP. kłotnie przy podizale środków , tworzeniu BIT. oOSOBIŚCIE NIE MIESZKAM W bYDGOSZCZY ale popieram działania  radnych i prezydenta Bydgoszczy. Bydgoszcz to zdecydowanie najwieksze miasto regionu. Już same najważniejsze instytucje np. Straż Pozarna powinny mieć swoją siedzibę w Bydgoszczy. Dalczego tak jest? Prosze o wyjasnienie? Nie rozumie dlaczego?.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska