- Rada ma charakter ściśle doradczy skierowany na to, aby relacja między rządem a samorządem była jeszcze lepsza. Zależy mi na tym, by w kluczowych tematach wszyscy zabrali głos, by wspólnie wypracowywać rozwiązania. Jest to też kwestia nadzoru, by jak najmniej uchwał rozstrzygać negatywnie. Dlatego chciałbym podziękować, że udało się pozytywnie odpowiedzieć na zaproszenie wszystkim przedstawicielom, zarówno ze strony pana marszałka i poszczególnych konwentów - podkreślił wojewoda Michał Sztybel, który wręczył akty powołania członkom rady.
Skład Rady Samorządu Terytorialnego
Janusz Jedliński, wójt gminy Osielsko (delegowany przez Konwent Wójtów Gmin Wiejskich)
Marek Nicewicz, wójt gminy Lubicz (delegowany przez Konwent Wójtów Gmin Wiejskich)
Piotr Kozłowski, starosta bydgoski (delegowany przez Konwent Powiatów)
Jarosław Tadych, starosta sępoleński (delegowany przez Konwent Powiatów)
Dariusz Wądołowski, burmistrz miasta i gminy Pruszcz (delegowany przez Konwent Burmistrzów)
Sławomir Napierała, burmistrz Nakła nad Notecią (delegowany przez Konwent Burmistrzów)
Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza (delegowany przez Konwent Prezydentów Miast)
Piotr Całbecki, marszałek województwa
Dominika Piotrowska, burmistrz Golubia-Dobrzynia (delegowana przez wojewodę)
Robert Górecki, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli KPUW (delegowany przez wojewodę)
Rafał Rospenda, pełnomocnik wojewody do spraw jednostek samorządu terytorialnego (delegowany przez wojewodę)
Podczas spotkania omówiono wiele istotnych kwestii, które będą przedmiotem szczegółowych prac rady. Wśród nich znalazły się:
finanse jednostek samorządu terytorialnego - analiza sytuacji budżetowej JST i możliwości optymalizacji wydatków
zasady aplikowania o środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - wytyczne dotyczące składania wniosków i rozliczania dofinansowania
funkcjonowanie systemu oświaty - wpływ zmian demograficznych na organizację szkół i finansowanie placówek edukacyjnych
ustalanie taryf na wodę i ścieki - procedury zatwierdzania opłat i ich wpływ na mieszkańców
zadania samorządów wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej - rola JST w systemie bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego
funkcjonowanie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych - sposoby wsparcia transportu publicznego i poprawa jego dostępności
zarządzanie wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej - mechanizmy finansowania projektów ekologicznych
likwidacja nielegalnych składowisk odpadów - działania podejmowane w celu eliminacji dzikich wysypisk i zwiększenia kontroli nad gospodarką odpadami
system rozszerzonej odpowiedzialności producenta - dostosowanie JST do nowych przepisów dotyczących recyklingu i gospodarki odpadami
organizacja i finansowanie systemu opieki zdrowotnej - omówienie wyzwań związanych z dostępnością świadczeń i ich finansowaniem
Członkowie rady ustalili harmonogram kolejnych spotkań i uznali za konieczne systematyczne monitorowania wyzwań stojących przed samorządami. Szczególną uwagę zwrócono na sprawy związane z finansowaniem zadań własnych JST, skutecznością mechanizmów wsparcia rządowego oraz koniecznością uproszczenia procedur związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych.
