
4. Rozwiązywanie problemów
Polska: 42%
Świat: 53%
Firmy z Polski południowo-zachodniej najbardziej doceniają umiejętność rozwiązywania problemów. Na tę zdolność wskazało 54% ankietowanych z woj. dolnośląskiego i opolskiego.
- Ukierunkowanie organizacji na poszukiwanie innowacji i efektywności sprawia, że umiejętność rozwiązywania problemów jest pożądaną kompetencją. Pracownik, którego cechuje ta umiejętność, sam inicjuje i nieustannie szuka najlepszych rozwiązań i dlatego właśnie jest cenny dla organizacji – podkreśla Agnieszka Krzemień.

3. Komunikacja
Polska: 44%
Świat: 57%
W ujęciu ogólnopolskim 44% pracodawców najwyżej ceni u osób zatrudnionych umiejętność komunikacji.
- Kompetencje miękkie wskazane przez polskich pracodawców to kompetencje uniwersalne, które determinują sukces w życiu zawodowym bez względu na region, branżę i wielkość firmy. Osoby, u których są one rozwinięte na wysokim poziomie to atrakcyjni pracownicy na rynku pracy. Miękkie kompetencje sprzyjają rozwojowi zawodowemu, zdobywaniu osiągnięć zawodowych, czy też przebranżowieniu się. Zdecydowanie trudniejszym i bardziej czasochłonnym jest wykształcenie kompetencji uniwersalnych niż zdobycie fragmentu wiedzy, by na przykład dobrze obsłużyć system lub maszynę – wskazuje Agnieszka Krzemień.

2. Organizacja czasu pracy
Polska: 49%
Świat: 48%
Zdolności organizacyjne najbardziej doceniają firmy z Polski centralnej. Na pierwszym miejscu uplasowało je 58% respondentów z woj. łódzkiego i mazowieckiego.
- Coraz częściej spotykamy się w organizacjach ze strukturami macierzowymi, coraz częściej pracujemy jednocześnie nad kilkoma projektami, w różnych zespołach, mamy kilku przełożonych i to dodatkowo wymusza na pracownikach konieczność skutecznego wyznaczania i realizowania priorytetów oraz sprawnych działań – zaznacza Agnieszka Krzemień.

1. Współpraca
Polska: 50%
Świat: 55%
Aż 60% firm z Polski Północnej (według nomenklatury Eurostatu z woj. pomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego) wskazało na umiejętność współpracy. Ta kompetencja miękka uplasowała się również najwyżej w zestawieniu ogólnopolskim.
Jak sugeruje Agnieszka Krzemień z ManpowerGroup nie wszyscy członkowie zespołu muszą posiadać te same kompetencje miękkie. Jeżeli uda się stworzyć zróżnicowany, ale zgrany zespół, jego członkowie będą w stanie pracować efektywnie i dzielić się zdobytym doświadczeniem.
– Warto w organizacjach tworzyć zróżnicowane zespoły, które składają się z osób mających wysoko rozwinięte kompetencje miękkie oraz tych, które dopiero je rozwijają. Takie środowisko pracy i współpracy opartej na wymianie doświadczeń wspiera rozwój pracownika – podsumowuje Agnieszka Krzemień.