Raport o stanie gminy i debata nad nim to nowość w prawie samorządowym. Od tego roku włodarze gmin i powiatów maja obowiązek przedstawiać raport zawierający całoroczną działalność samorządów dotyczącą m. in. gospodarki finansowej, oświaty, kultury, realizacji programów i uchwał. Raport i udzielenie wotum zaufania burmistrzowi ma poprzedzać absolutorium. Nieudzielenie wotum jest równoznaczne z nieudzieleniem absolutorium, czego skutkiem jest odwołanie zarządu.
Nad raportem mają debatować radni, ale taką możliwość mają również mieszkańcy. Jednak nikt z tego przywileju nie skorzystał. Wotum zaufania udzieliło burmistrzowi 13 z 15 obecnych radnych, jeden radny był przeciwko.
- Ubiegły rok był bardzo dynamiczny. Jednym z większych wyzwań było uporanie się ze skutkami nawałnicy, która przeszła w naszym regionie
- powiedział burmistrz Tadeusz Kowalski.
Na zrealizowanie 15 inwestycji drogowych gmina wydała 20 mln zł, z czego połowa pochodziła z dotacji. Jedną trzecią rekordowego 100 milionowego budżetu pochłania opieka społeczna, prawie drugie tyle - 27 mln - oświata, z czego 14 mln pochodzi z subwencji. Reszta to inwestycje. - Coraz więcej zadań nakłada się na samorządy, ale nikt nie pyta, skąd mamy brać na to pieniądze - zaznaczył burmistrz Kowalski.
Burmistrzowi wiele lat zarzucano, że prowadzi zbyt ostrożną politykę, jeśli chodzi o zaciąganie kredytów. - Teraz widać, że taka polityka się opłaciła - przyznał.
Więcej wiadomości z Tucholi i okolic na: pomorska.pl/wiadomosci/tuchola/
Poszczególne komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie finansowe. Rada miejska niemal jednomyślnie podjęła decyzję o udzieleniu Tadeuszowi Kowalskiemu absolutorium (2 radnych wstrzymało się od głosu).
- Zarządzanie 100 mln budżetem to poważna sprawa. Nigdy nie obiecywałem „gruszek na wierzbie”. Nie chciałbym zadłużyć gminę, odejść i zostawić taki stan następcy. Chcę, by stała na solidnych fundamentach. Trzeba znaleźć złoty środek. Podziękowania kieruję w stronę mieszkańców, którzy odpowiedzialnie wywiązują się ze swoich obowiązków
- podkreślił burmistrz, mając na myśli ściągalność zaległości finansowych w 99 proc.
Tuchola zrealizowała planowane dochody w 95 proc., natomiast wydatki - niecałe 93 proc.
