Zobacz wideo: Tak znikał wiadukt przy Wojska Polskiego w Bydgoszczy.

- W czwartek (17 marca) ok. godz. 4 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego - poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Od rana występowały zmiany w kursowaniu pociągów. Niektóre miały ogromne opóźnienia. - Wprowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmieniona trasą - informował Mirosław Siemieniec.
Duże opóźnienia pociągów w związku z awarią urządzeń sterowania ruchem
PKP PLK S.A. podał, że uruchomiono specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawano komunikaty o bieżącej sytuacji.
- Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów - wyjaśnia Mirosław Siemieniec.
W związku z awarią urządzeń sterowania ruchem PKP Intercity już w mediach społecznościowych zaapelował do pasażerów o rozważenie rezygnacji z podróży w czwartek (17 marca). - Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego - poinformowało PKP Intercity na Twitterze.
Na dworcu Bydgoszcz Główna w czwartek (17 marca) przed godz. 11 niektóre pociągi miały opóźnienia po 200, a nawet 270 minut.
Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania
O godz. 11 rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformował, że wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń, m.in. w LCS Działdowo, Ciechanów, Gdynia, Tczew.
- W koordynacji z Ministerstwem Infrastruktury pracuje sztab z udziałem przedstawicieli zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz przewoźników, który koordynuje działania na sieci kolejowej - zaznaczył Mirosław Siemieniec.
- Ok. godz. 4 zmiany z przyczyn technicznych wystąpiły w 19 lokalizacjach na lokalnych centrach sterowania i objęły kilkaset kilometrów linii kolejowych - mówił Mirosław Siemieniec. - Priorytetem było zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Znane są już przyczyny usterek. To błąd w działaniu urządzeń
O godz. 13 wznowiona została praca kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS). Przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice-Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przełożyło się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizację ruchu.
Znane są przyczyny usterek. Jak poinformował rzecznik PKP PLK S.A., zgodnie z oświadczeniem firmy Alstom, producenta urządzeń, to błąd w działaniu urządzeń.
„Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier”.
Aktualizacja: O godz. 15 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że sytuacja na sieci kolejowej stopniowo się normalizuje. Do wykonania pozostały prace, które przywrócą sprawność urządzeń na pięciu LCS - Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki.
Aktualizacja: Do godziny 18:00 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów.