Zmodernizowany zostanie 100-kilometrowy odcinek kolejowej trasy między Złotnikami Kujawskimi a Twardą Górą na linii kolejowej nr 131 łączącej Śląsk, Kujawy i Pomorze.
Podpisano już umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej. Wykona ja firma Voessing Polska. Wartość umowy wynosi 28.900.000 zł netto.
W planach jest przebudowa 11 stacji w tym Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie i Twarda Góra.
Jak zapowiada inwestor przebudowane perony będą wyższe i lepiej oświetlone, zmontowane zostaną nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dzięki modernizacji do wszystkich peronów będzie wygodny dostęp, w tym dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Kluczowe będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi, czyli wiaduktami (ewentualnie kładkami) przechodzącymi nad torami. Dzięki takim rozwiązaniom, pociągi będą mogły pojechać szybciej, a kierowcy i piesi będą przekraczać linię kolejową w sposób bezpieczniejszy i płynniejszy.
To bardzo ważne, bo ta linie kolejowa jest dość obciążona, co oznacza, że często opuszczane są rogatki na drogach przecinających linie kolejową, a kierowcy stoją w korkach czekając na przejazd.
Przy linii kolejowej, po której pociągi pędzą nawet 200 km na godz. istnieje wymóg bezkolizyjnych skrzyżowań. nie będzie już przejazdów kolejowych, rogatek, a zamiast nich drogi pójdą przez wybudowane nad linia kolejowa wiadukty.
- To oczywiście świetna wiadomość dla powiatu i dla gminy. U nas czasami trzeba bardzo długo czekać aż podniosą się rogatki, więc wiadukt nad taką ruchliwa linia kolejową to dla nas najlepsze rozwiązanie - cieszy się Maciej Rakowicz, wójt gminy Jeżewo. - I choć wiadukty nie będą w ciągu gminnych dróg, to chcielibyśmy, by uwzględniono też nasze opinie przy ewentualnych zmianach. Poza tym już teraz warto wziąć pod uwagę, że budowa tych wiaduktów będzie oznaczała wykupy gruntów w pobliżu przejazdów. Nie chcielibyśmy, aby powtórzyła się sytuacja z S5, gdzie wyliczenia odszkodowań były w niektórych przypadkach absurdalnie niesprawiedliwe.
Jest jeszcze jedna niespodzianka przy okazji modernizacji linii. Dokumentacja obejmuje wspomniany 100-kilometrowy odcinek linii 131, ale też m.in. około 7 km na linii nr 240 odcinek Terespol Pomorski - Świecie.
Jeśli linia ma zostać zmodernizowania w wariancie dostosowania do prędkości kolei 200 km na godzinę, to brana pod uwagę jest elektryfikacja oraz rewitalizacja tejże linii. To umożliwi powrót pociągów pasażerskich do Świecia.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w pierwszym kwartale 2022 r., a roboty przewidziano na lata 2022-2026.
