https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będą zmiany w Bydgoszczy. Tory tramwajowe zmienią Fordon nie do poznania

Bogdan Dondajewski, [email protected], tel. 52 326 31 50
Infografika Jerzy Chamier-Gliszczyński
Nowe skrzyżowania, sygnalizacje świetlne, a do tego druga jezdnia Akademickiej i prawie dwa kilometry nowego odcinka ulicy Andersa - budowa linii tramwajowej do Fordonu oznacza rewolucję również dla samych kierowców.
Za dwa lata obecny układ skrzyżowania Wyzwolenia z Andersa praktycznie przestanie istnieć
Za dwa lata obecny układ skrzyżowania Wyzwolenia z Andersa praktycznie przestanie istnieć Andrzej Muszyński

Za dwa lata obecny układ skrzyżowania Wyzwolenia z Andersa praktycznie przestanie istnieć
(fot. Andrzej Muszyński)

Wykonawcę tramwaju do Fordonu trzeba wybrać najpóźniej w czerwcu. Jeśli ogłoszona już procedura przetargowa się przedłuży, to miasto może nawet stracić dofinansowanie, a Fordon pożegna się z zapowiadaną od lat inwestycją.

- Jeśli jednak obędzie się bez niespodzianek i wszystko pójdzie po naszej myśli, to osiedle zmieni się nie do poznania - zapowiada Maciej Kozakiewicz, zastępca prezesa spółki Tramwaj Fordon.

Łącznie nowa trasa będzie miała ponad 9,5 kilometra długości. Torowisko pobiegnie od istniejącej pętli przy Wyścigowej, nową estakadą nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód, wzdłuż: Lewińskiego, Akademickiej i Andersa do Mariampola.

Przeczytaj także:Tramwaj do Fordonu już z opiekunem

To jednak było już wiadomo od dawna. Dziś możemy przedstawić szczegółowe rozwiązania związane z inwestycją, jakie projektanci przewidzieli w rejonie poszczególnych ulic. A te rzeczywiście oznaczają kolosalne zmiany - zwłaszcza dla kierowców. Ale od początku.

Nowe torowisko będzie kontynuacją tego, które istnieje na Fordońskiej. Tuż za Wyścigową zacznie biec estakadą, która powstanie nad północną jezdnią Fordońskiej - przed stacją benzynową - dalej nad torami kolejowymi i dopiero po 545 metrach, za ulicą Lewińskiego zrówna się z jej poziomem, mniej więcej 150 metrów za skrzyżowaniem Inwalidów, Lewińskiego i Harcerskiej, które zastąpi małe rondo.

Jeszcze przed estakadą, ale za Wyścigową powstanie pierwsza pętlą techniczna, która będzie służyć tramwajom w przypadkach ewentualnej awarii. Z tego samego powodu samą estakadę zaprojektowano tak, aby po jej nawierzchni mogły jeździć autobusy komunikacji miejskiej.

Natomiast pod samym wiaduktem gruntownego remontu doczeka się stacja kolejowa Bydgoszcz Wschód, gdzie powstaną nowe perony, ich zadaszenia, oraz schody i windy łączące ją z pierwszym przystankiem tramwajowym na nowej linii, który zostanie zlokalizowany na samym szczycie estakady.

Dalej torowisko pobiegnie po północnej stronie ulicy Lewińskiego. Przetnie zalesiony, niezagospodarowany teren, skrzyżowanie z ulicą Jasiniecką i dojdzie do skrzyżowania z Rejewskiego i Matki Teresy.

Kilkadziesiąt metrów przed tym ostatnim rozpocznie się budowa drugiej jezdni Lewińskiego, która za krzyżówką zmieni się w Akademicką. Żeby jednak na nią wjechać, kierowcy będą musieli przejechać przez torowisko, na którym stanie nowa sygnalizacja świetlna.

- Ten odcinek Akademickiej charakteryzuje się największym natężeniem ruchu. Dlatego za Rejewskiego ulica będzie miała układ dwujezdniowy z torowiskiem pośrodku - tłumaczy Kozakiewicz.

W takim układzie torowisko przetnie skrzyżowanie z ulicą Romanowskiej, gdzie pojawią się przystanki dla pacjentów Centrum Onkologii i dojdzie do skrzyżowania z Korfantego, które zostanie całkowicie przebudowane, łącznie z montażem nowej sygnalizacji świetlnej.
Na wysokości tej krzyżówki, ale po północnej stronie Akademickiej, zaplanowano kolejną pętlę awaryjną.

- Aktualnie wszyscy niezmotoryzowani mieszkańcy Fordonu korzystają z autobusów komunikacji miejskiej. Plan drogowców jest jednak taki, żeby cały ciężar tych podróży przejęły tramwaje. Stąd taka liczba pętli, które gwarantują utrzymanie ruchu tramwajów w przypadku awarii na dalszych odcinkach torowiska - tłumaczy Kozakiewicz.

Za pętlą torowisko dojdzie do skrzyżowania z Kaliskiego i Rupniewskiego - cały czas w układzie dwujezdniowym. Od Korfantego jednak druga jezdnia Akademickiej będzie dobudowywana po południowej stronie obecnej jezdni.

Niestety, tak będzie tylko do skrzyżowania z Igrzyskową, na wysokości którego Akademicka wróci do obecnego, jednojezdniowego układu z torowiskiem po południowej stronie jezdni.

- Dalej mamy skrzyżowanie z Igrzyskową. Nie planujemy na nim świateł, które pojawią się nieco dalej, kiedy torowisko przetnie Akademicką i chodnik, żeby połączyć się z Andersa - wyjaśnia Andrzej Sawoszczuk, współautor projektu z firmy Voessing Polska.

Dalej torowisko będzie biegło wzdłuż Andersa, po północnej stronie ulicy. W takim układzie przetnie Kleeberga, gdzie pojawią się kolejne światła oraz Skarżyńskiego, gdzie tramwaj pojedzie pod istniejącym wiaduktem. Co ciekawe pojawią się na nim nowe schody dla pieszych, a nawet windy dla osób niepełnosprawnych, które ułatwią dojście pieszym do przystanków pod wiaduktem. Tak samo torowisko przetnie Kasztelańską i Wolną. W przypadku tej drugiej projektanci zdecydowali się jednak na ograniczenie przejazdu - z jednej strony torowiska ulica Wolna będzie ślepa, a z drugiej zakończona małym rondem na ulicy Andersa. Pomiędzy Kasztelańską i Wolną torowisko przetnie jeszcze Andersa i przejdzie na jej południową stronę.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Na kolejnym odcinku tory dojdą do skrzyżowania Andersa z Wyzwolenia, które przejdzie największą rewolucję. Jej szczegóły ilustrujemy na infografice obok. W rejonie skrzyżowania pojawi się kolejna pętla, na której swój bieg kończyć będzie większość kursów obu zaplanowanych obecnie linii tramwajowych.

Więcej w piątkowym, 25 stycznia 2013 r., papierowym wydaniu "Gazety Pomorskiej".

Wiadomości z Bydgoszczy

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anka
W dniu 31.07.2013 o 21:43, marek BDG napisał:

Jesteście głupi. Gdzie wy chcielibyście wcisnąć ten tramwaj. Pomiędzy bloki??? Super sprawa każdy chciałby mieć przystanek 50 m od domu. Super inwestycja. Tylko kretyn twierdzi , że to niepotrzebna inwestycja.

bo co niektórzy już się tak rozleniwili, że przejście 300 metrów graniczy z cudem a samochodem najchętniej wjechali by do domu.... a ci co twierdzą, że Fordon jest tak super skomunikowany, to wystarczy zakmnąć Fordońską, Kamienną a zobaczycie, że NIGDZIE NIE DOJEDZIECIE w przeciwieństwie do mieszkańców CENTRUM, tam gdzie biegnie tramwaj.....  jak można nie zauważać,że tramwaj TO ALTERNATYWA i to dobra alternatywa...... psioczący na tramwaje chyba nigdy z nich nie korzytali albo korzystali sporadycznie.....

M
Max

Się pytam... dlaczego ul. Wolna ma być ślepa???

m
marek BDG

Jesteście głupi. Gdzie wy chcielibyście wcisnąć ten tramwaj. Pomiędzy bloki??? Super sprawa każdy chciałby mieć przystanek 50 m od domu. Super inwestycja. Tylko kretyn twierdzi , że to niepotrzebna inwestycja.

k
kryś

Komu potrzebny jest ten tramwaj z przesiadką przy Wislannej a potem pieszo na swoje osliedle.Ciekawe jak się dojedzie z Niepodległości naprzykład na Osiedle  Leśne.Pieszo około 10 minut do Andersa na tramwaj,potem przesiadka na na drugi tramwaj na Gdanską ,i znów pieszo na Sułkowskiego, to jak w filmie  Bareji.Teraz trwa to 35-40 minut ile to  będzie po nowemu.Dlaczego wszystkie te bzdury wymyśla się   ''dla naszego dobra''.    Potrzebna była trasa do dworca PKP,który obsługuje coraz mniej  miejscowości. Te grube miliony lepiej przeznaczyc na modernizacje ulic na osiedlu i zakup oszczędnych nowoczesnych autobusów.może lepszym pomysłem była by budowa metra zawsze nowoczesniej????????????

f
fordoniak
Najlepiej to wszystko byście chcieli przepchnąć ul.Twardzickiego!To zapraszam do
zamieszkania przy tej ulicy!Skrzyżowanie z ulicą Rataja,Skarżyńskiego,Pelpińską
jest prawdziwym obozem koncentracyjnym dla mieszkających tu ludzi.Ul.Skarżyńskiego
na odcinku około 700m.trzy skrzyżowania ze światłami.Ostatnie w czerwcu ubiegłego
roku podobno na koszt nowo powstałej biedronki.Tylko że pod ten market podjeżdża
przez cały dzień może z 30 do 40 samochodów,po drugiej stronie uliczka osiedlowa
a główna ulica jaką jest Skarżyńskiego non stop zablokowana.I jeszcze jakiś idiota
wymyślił przyciski dla pieszych.W ten sposób mamy dwie kategorie obywateli RP
Pierwszą jest pieszy który nie może poczekać 30 sekund na zmianę świateł i druga
kategoria ta gorsza to są kierowcy którzy płacą podatek drogowy,spalają za własne
pieniądze paliwo i muszą co kawałek hamować zużywając samochód tylko dlatego że
pieszy musi przejść akurat w tej sekundzie a nie parę sekund póżniej.Dla mnie jest to
największym idiotyzmem przy sygnalizacjach świetlnych.Po to robiono sygnalizację
żeby każdy mógł bezpiecznie przejechać przez skrzyżowanie,ale do cholery niech
każdy ma takie same prawa!Nie róbcie z Polaków równych i lepszych!Najśmieszniejsze
jest jednak to,że w całym Fordonie nie ma ani jednego skrzyżowania z sygnalizacją.
Wszystkie są na Skarżyńskiego.
J
Jacek
Mieszam na ulicy Wolnej. To są chyba jakieś jaja? To samo dotyczy ulicy Wyzwolenia, która jest dla nas najważniejsza. I co? Teraz ma być bez przejazdu?
w
wrombel
Tramwaj pojedzie skrajem fordonu. I znowu wagony będą puste... Jak na dworzec PKP...
r
radek
wszystko fajnie ale skoro autobusy beda mogły jezdzic po wiadukcie to dlaczego samochcody osobowe nie. po co maja robic sie korki na przejezdzie. nie da sie zrobic przejazdu z lewinskiego na fordonska. to jakkis oszołom to wymyslil.
ż
żartujesz.....
Ten tramwaj jest nam nie potrzeby.
Fordon jest najlepiej skomunikowaną dzielnicą w Bydgoszczy.
Teraz wszędzie dojadę, w każde miejsce osiedla.
A kiedy powstanie ten pseudo środek transportu to z ulicy Derdowskiego aby dojechać do Igrzyskowej.
Teraz wsiadam w 81 i jadę, a po przebudowie pieszo do wyzwolenia lub autobusem 81 i wtedy w TRAMWAJ!!!! HAHAHA !!!!
Czyli żeby dojechać z miejsca A do B w Fordonie będą 2 słownie DWIE przesiadki !!!!!!!!
HAHHA!!!!!!!!!!!!!
NIE CHCEMY TEGO G
p
pawcio i ktuś
A co z tramwajem na ulicy Kujawskiej??
G
Gość
a co z os. Tatrzanskim?
R
Roman
Nie tylko ulica Wyzwolenia będzie "odcięta".
To samo dotyczyć będzie Wolnej, którą odetną od Andersa.
A najciekawszy w tym wszystkim będzie nowy przebieg Drogi Wojewódzkiej nr 256.
o
opławiec
a co z tramwajem na opławiec???
C
Corny
Tramwaj miałby sens tylko wtedy kiedy jedna nitka szłaby wzdłuż Twardzickiego, a druga tam gdzie teraz. Niestety komunistyczni pseudoplaniści nie przewidzieli takiego rozwoju dzielnicy i opcji tramwaju dla niej
q
qwr
przestańcie marudzić inetrnetowi malkontenci.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska