https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe tramwaje pojawią się w Bydgoszczy jesienią. Zamówienie może być większe

Jarosław Więcławski
Zakończenie wymiany całej floty tramwajowej planowane jest obecnie na początek 2025 roku.
Zakończenie wymiany całej floty tramwajowej planowane jest obecnie na początek 2025 roku. Arkadiusz Wojtasiewicz
W kwietniu miasto informowało, że flota tramwajowa w Bydgoszczy zostanie wymieniona szybciej niż zakładano. Część nowych pojazdów miała trafić do zajezdni, a następnie wyjechać na tory w maju i czerwcu, ale tak się nie stało. Zapytaliśmy ratusz o powody zmiany decyzji.

Wymiana taboru w Bydgoszczy ruszyła w poprzednim roku. Wówczas PESA dostarczyła 10 nowych składów. Kontakt podpisany z wykonawcą zakłada zakup 40 sztuk. Początkowo informowano, że jesienią 2024 roku do zajezdni trafi kolejnych 18 swingów, a na początku przyszłego roku ostatnie 12.

– Zamówienie będzie jednak szybciej zrealizowane. Dwa pierwsze tramwaje z tegorocznego pakietu PESA zamierza dostarczyć już w maju. Trzy kolejne pojawią się w czerwcu. Do końca bieżącego roku do zajezdni wykonawca zamierza dostarczyć aż 24 składy (zamiast planowanych 18) – przekazał UMB pod koniec kwietnia.

Pięć nowych składów do połowy lipca nie trafiło do zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej. Choć zapowiadano, że realizacja kontraktu przyspieszy, wrócono jednak do wcześniejszych założeń. Tempo wymiany pozostanie bez zmian, ale nowych tramwajów w Bydgoszczy może być finalnie więcej niż zakładano.

– Pracujemy jeszcze nad zmianami w sposobie finansowania inwestycji, co może otworzyć drogę do jego rozszerzenia o dodatkowy pakiet. Ma to wpływ na możliwość dostosowania harmonogramów finansowych. Zmiany są związane m.in. z ogłoszonym w maju konkursem na środki na tabor tramwajowy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – informuje „Express Bydgoski” Marta Stachowiak, rzeczniczka Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Całe wcześniejsze zamówienie sfinalizowane zostanie zgodnie z umową – nie później niż na początku przyszłego roku (aktualne zapisy to 18 pojazdów jesienią i 12 kolejnych sztuk do końca lutego 2025 roku) – uzupełnia rzeczniczka.

Czterdzieści zamówionych tramwajów to niskopodłogowce, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z pojazdami zamówiono specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.

Gdy tramwaje trafią do zajezdni, najpierw są sprawdzane pod kątem technicznym i zgodności z zawartą umową. Następnie motorniczowie testują go na bydgoskich torowiskach. Kolejny krok to pojawienie się tramwajów się na stałych trasach z pasażerami. Po realizacji całego zamówienia Konstale mają zniknąć z ulic Bydgoszczy. Wartość całego kontraktu to 431,2 mln zł. Na realizację inwestycji pozyskano unijne dofinansowanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska