Zobacz wideo: Kiedy szczepimy dzieci przeciw koronawirusowi?
Na początku sierpnia opisywaliśmy przypadek Czytelniczki, która bonem turystycznym zapłaciła za kolonie córki, które się jednak... nie odbędą, bo biuro podróży zrezygnowało z ich organizacji. Czytelniczka otrzymała swoje pieniądze (500 zł) z powrotem.
Przemysław Marczewski, specjalista ds. komunikacji w Polskiej Organizacji Turystycznej, wyjaśnia, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca turystyczny nie zrealizuje usługi hotelarskiej lub imprezy turystycznej, niezwłocznie dokonuje zwrotu płatności przyjętej za pomocą bonu na rachunek bankowy POT oddzielnie dla każdego bonu podając w tytule przelewu jego numer. Dotyczy to także przyjęcia płatności bonem w formie zaliczki lub zadatku.
- POT niezwłocznie przekazuje zwrócone płatności na rachunek bankowy ZUS podając numer bonu i kwotę zwróconej płatności. Oznacza to, że w tego rodzaju sytuacjach wpłacone środki nie przepadają, a osoba uprawniona do bonu turystycznego może ponownie je wykorzystać - zaznacza Przemysław Marczewski.
Co jeśli biuro podróży jest niewypłacalne?
Czy pieniądze rodzicom przepadną?
W żadnym wypadku! System ochrony interesów klientów oparty jest na dwóch filarach. Pierwszy to (obowiązkowe i wymagane prawem) zabezpieczenie organizatora turystyki w postaci gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej albo ubezpieczenia. Udzielają ich banki albo towarzystwa ubezpieczeń.
- Jeśli wspomniane zabezpieczenie w pierwszym filarze okaże się niewystarczające do zaspokojenia wszystkich roszczeń podróżnych, to dopiero wtedy uruchamiane są środki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, prowadzonego przez nas, czyli Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny - mówi Damian Ziąber, rzecznik UFG.
Jak postępować w przypadku niewypłacalności organizatora wyjazdu?
Jeżeli do niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego dojdzie przed rozpoczęciem imprezy, podróżnym należy się zwrot całości wpłaconych środków. W takiej sytuacji również należy zwrócić się do podmiotu udzielającego zabezpieczenia w I filarze, który zweryfikuje zgłoszenie w ciągu 30 dni (w szczególnych przypadkach 90 dni). Następnie będzie miał kolejne 30 dni na wypłatę środków.
Natomiast gdy organizator stanie się niewypłacalny, podróżni będący w trakcie organizowanej przez niego imprezy, w pierwszej kolejności powinni skontaktować się z jego przedstawicielem. Można skontaktować się także z przedstawicielami marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę biura podróży. Marszałek jest ustawowo zobowiązany do organizacji powrotu podróżnych do kraju w sytuacji, gdy wbrew obowiązkowi biuro podróży tego powrotu nie zapewnia.
Jakie jest zainteresowanie bonem turystycznym?
Z dnia na dzień znacznie przybywa aktywowanych bonów turystycznych. Na początku sierpnia w Polsce było już 2,5 mln aktywowanych bonów, z czego 134 tys. przez mieszkańców naszego regionu, którzy dokonali płatności tymi bonami na kwotę przeszło 53 mln zł.
Według danych ZUS z 16 sierpnia br. aktywnych w kraju było już prawie 2,8 mln bonów turystycznych, z czego 152,5 tys. na kwotę 75 mln zł przez mieszkańców Pomorza i Kujaw.
- Na aktywację w kraju czeka jeszcze prawie 1,5 mln bonów, w tym 73 tysiące w Kujawsko-Pomorskiem - podsumowuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik ZUS w województwie podlaskim.
Nie przegap
