Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Boże Narodzenie w sklepach już... w listopadzie. To się nam podoba

oprac. TIK; fot. nadesłane
Sklepy wykorzystują do dekoracji znane i neutralne motywy świąteczne, w tym Mikołaja
Sklepy wykorzystują do dekoracji znane i neutralne motywy świąteczne, w tym Mikołaja
Przygotowania do świąt w sklepach zaczynają coraz wcześniej. Dokładnie 2 listopada w sklepach pojawiły się w tym roku świąteczne dekoracje.

– To rekord - mówią handlowcy, którzy po bombki i lampki sięgają najczęściej dopiero 15 listopada.

Nowa tradycja świąt na ponad miesiąc przed Wigilią podoba się Polakom. 74 procent nie ma nic przeciwko świątecznym akcentom, które pojawiły się wcześniej niż zwykle – wynika z sondy przeprowadzonej przez Silesia City Center.

Czytaj też: Prezenty gwiazdkowe można zareklamować

– Handlowcy rozpoczęli sezon świąteczny dużo wcześniej, niż w zeszłym roku, ale i tak znacznie później, niż Amerykanie. Za oceanem niektóre sklepy już w lipcu kusiły choinkami i św. Mikołajami – mówi Agnieszka Jurkiewicz, marketing manager Silesia City Center.

Przeczytaj również: Sprawdź, gdzie dorobisz sobie na prezenty świąteczne

Komercyjne święta w centrum handlowym

Kilka lat temu drażniły nas przedwczesne święta, dziś bawią. Nie przeszkadzają nam ani choinki w listopadzie, ani kolędy, które pojawiają się zaraz po Dniu Niepodległości. 89 procent z nas rozumie, że przedwczesne święta mają wyłącznie wymiar komercyjny. Dla 62 procent świąteczne ozdoby, kolędy i rubaszne Mikołaje na wystawie księgarni czy salonu odzieżowego nie mają w ogóle wymiaru religijnego.

Tylko 14 procent z ankietowanych zadeklarowało, że zamierza kupić prezenty jeszcze w listopadzie. Aż 67 procent zamierza je zrobić na ostatnią chwilę. To jednak nie zniechęca handlowców, tym bardziej, że święta w centrum handlowym, co roku stają się nie tylko bardziej komercyjne, ale także neutralne.

Czytaj: Prezenty świąteczne. Mogą być w tym roku droższe, produkty spożywcze na pewno będą droższe!

– Wiele marek już całkowicie zrezygnowało z symboli religijnych. Symbolem świąt stał się św. Mikołaj, złote dzwonki, czerwone wstążki, choinka. Sklepy wykorzystują do dekoracji znane i neutralne motywy świąteczne, bez odniesień religijnych, szanując tym samym różnorodność społeczeństwa. To samo dotyczy muzyki, jaka w okresie świąt pojawia się w sklepach. Raczej są to amerykańskie i polskie standardy świąteczne, rzadziej kolędy o tradycji religijnej – mówi Jurkiewicz. Ta nowa tendencja zdaje się podobać. Zdaniem 52 procent, centrum handlowe nie jest miejscem dla symboli religijnych. Zdania na ten temat nie ma 34 procent.

Przeczytaj też: Święta. Nasi pracodawcy mają ludzką twarz!

Marudzimy, ale uwielbiamy zakupy

Lubi je robić aż 81 proc. ankietowanych. W tym roku wydamy na nie rekordową sumę 1950 zł. Znacznie więcej niż w 2010, nawet o 8,3 proc. – wyliczyła firma Deloitte. Tylko 30 proc. tej sumy przeznaczymy na jedzenie, resztę na prezenty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska