Branża motoryzacyjna w Polsce: praca od ręki - od montera, po logistyka i informatyka. Z dużymi perspektywami na rozwój

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Branża motoryzacyjna ma, zwłaszcza wśród młodszych ludzi, wizerunek nieekologicznej czy też niekoniecznie związanej z najnowszymi technologiami.
Branża motoryzacyjna ma, zwłaszcza wśród młodszych ludzi, wizerunek nieekologicznej czy też niekoniecznie związanej z najnowszymi technologiami. Arkadiusz Lawrywianiec/Polska Press
Jedną z barier rozwoju branży motoryzacyjnej - kluczowej także dla polskiej gospodarki - jest brak odpowiednio przygotowanych kadr fachowych. Od ręki czeka praca nie tylko na taśmach montażowych, ale dla elektroników, logistyków czy specjalistów z zakresu nowych technologii. Tymczasem kształcenie - publiczne i prywatne - wciąż jest mało kompatybilne z popytem na kompetencje. Czy branża automotive musi sama zadbać o fachowców?

Spis treści

Branża motoryzacyjna to jedna największych i najszybciej rozwijających się gałęzi europejskiej gospodarki. Bezpośrednio tworzy miliony miejsc pracy, a pośrednio tworzy kilkukrotnie więcej.

Brak pracowników to kolejny z problemów motoryzacji

Obecne zmiany w motoryzacji, odczuwalne megatrendy, w tym cyfryzacja, napędy nisko i zeroemisyjne powodują często konieczność przekwalifikowania zawodowego oraz rozwijania nowych kompetencji. Potrzeba pracowników z kwalifikacjami dotąd rzadko wykorzystywanymi w motoryzacji.

- W naszej branży jednym z największych wyzwań jest dostęp do pracowników. Branża motoryzacyjna ma, zwłaszcza wśród młodszych ludzi, wizerunek nieekologicznej czy też niekoniecznie związanej z najnowszymi technologiami. Młodzi ludzie chcą pracować w wielkich firmach kojarzonych ze światem np. IT, z nowoczesnymi technologiami i innowacyjnością - mówi Krzysztof Soszyński, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

- Branża automotive dokładnie taka jest. Jednakże powinniśmy zadbać o to, żeby zainteresować naszą branżą nie tylko młodych ludzi, ale również zadbać o ludzi, którzy na rynku pracy są lub wręcz z tego rynku pracy odchodzą - dodaje Krzysztof Soszyński.

Kształcenie zawodowe wciąż podporządkowane stereotypom

- Powinniśmy walczyć z niechęcią wobec kształcenia zawodowego i postrzeganiem go jako opcją dla mniej zdolnych. Eksperci podkreślają wyraźnie, że dzisiaj praca elektryka czy mechanika samochodowego jest w cenie, więc warto mieć fach w ręku, ponieważ jeśli posiada się określone kompetencje, to wynagrodzenie tych osób sięga pensji ludzi pracujących za biurkiem. A często wręcz je przewyższa – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

- Także z tego powodu motoryzacja jest bardzo dobrym miejscem do rozwoju kariery – dodaje Tomasz Bęben.

Dużo uczelni technicznych w Polsce, ale wykształconych fachowców brak

Dywersyfikacja kanałów poszukiwania kandydatów do pracy i wyjście poza utarte dotąd schematy może być jednym z rozwiązań. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej wskazują także, że istnieje problem zarówno ze szkolnictwem zawodowym, jak i jego postrzeganiem wśród młodzieży.

Niestety zmiana postrzegania wizerunku szkół zawodowych w Polsce będzie długotrwałym procesem. Obecnie obserwujemy odwrót od „zawodówek” i boom na wyższą edukację, który wynika między innymi z przeświadczenia, że wyższe wykształcenie pozwala na znalezienie lepszej pracy i awans społeczny.

Każde większe miasto pęka więc w szwach od uczelni wyższych, które co prawda pozwalają na uzyskanie dyplomu, ale już nie na znalezienie pracy. Trzeba to mówić głośno. Obecnie studia w Polsce, zwłaszcza na kierunkach niepożądanych przez pracodawców, nie gwarantują pracy.

Prawo umożliwia dziedziczenie środków, które z OFE trafiły na subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Jednak wciąż niewiele osób o tym wie, a następnie podejmuje konieczne działania w tej sprawie. Jak wynika z danych przekazanych przez ZUS, w pierwszych ośmiu miesiącach br. liczba wypłat środków z subkonta (II filar ZUS) wyniosła 31,6 tysięcy, a kwota jednorazowych wypłat – ok. 516 mln zł.

Miliony z ZUS do wzięcia. To po zmarłych, którzy nie doczeka...

Branża automotive bliżej kształcenia talentów

Niedawno w Europie z inicjatywy kilku podmiotów jak na przykład Temot International, Nexus czy też Schaeffler, powstała inicjatywa Talents4AA, której celem jest zmiana postrzegania rynku wtórnego i ukazanie ogromu możliwości jakie oferuje on osobom w nim zatrudnionym.

Inicjatorzy Talents4AA wskazują, że umożliwienie transformacji, jaką przechodzi obecnie motoryzacja, nie będzie możliwe bez nowej generacji wykształconych osób. Projekt ma inspirować nie tylko potencjalnych pracowników, ale też wszystkich uczestników rynku, bo wkrótce to oni jeszcze bardziej niż obecnie odczują niedobór pracowników zdolnych mierzyć się z coraz to nowszymi wyzwaniami.

Firmy motoryzacyjne jak na przykład Inter Cars, Schaeffler, Moto-Profil, Bosch, Marelli i wiele innych od dawna włączają się w działania mające na celu wsparcie szkół czy podnoszenie kwalifikacji pracowników branży motoryzacyjnej. Teraz jednak tego typu działania powinny być jeszcze szersze, a nade wszystko, wsparte pomocą państwa.

W Polsce branża zaczyna współpracować ze szkołami kształcącymi fachowców

- By przyciągać młode talenty do pracy, współpracujemy ze szkołami je kształcącymi. Stworzyliśmy dedykowaną ofertę szkoleniową dostosowaną do sposobu myślenia i działania nowej generacji mechaników samochodowych. Zaprojektowaliśmy wirtualny warsztat w technologii VR, który uczniowie mogą odwiedzić i w którym mogą naprawiać samochód - informuje Michał Tochowicz, prezes Moto-Profil.

- Początkowo współpracowaliśmy ze szkołami ze Śląska. Ponieważ nasz projekt zaczął przynosić korzyści zarówno uczniom, jak i szkołom oraz uczestnikom rynku motoryzacyjnego, rozszerzyliśmy go i współpracujemy obecnie ze szkołami z całej Polski. Dbamy o różnorodność wśród naszych pracowników. Dlatego zatrudniamy ludzi z doświadczeniem w pracy nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale także w innych branżach rynkowych takich jak FMCG i IT. Dzięki różnorodności dostrzegamy nowe perspektywy rozwoju, mamy większy wybór pracowników na etapie rekrutacji, a co za tym idzie, większą motywację i innowacyjność naszych zespołów – dodaje Michał Tochowicz.

Trwa głosowanie...

O ile procent szacunkowo więcej wydasz na ogrzanie domu najbliższej zimy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nowe narządzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

Materiał oryginalny: Branża motoryzacyjna w Polsce: praca od ręki - od montera, po logistyka i informatyka. Z dużymi perspektywami na rozwój - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie