Bydgoski biznes na coraz lepszych warunkach. W 2020 roku przybędzie ponad 11 000 mkw. powierzchni magazynowych

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Garaż to miejsce, w którym powstało i było rozwijanych wiele biznesowych pomysłów. Kto nie zna historii 21 letniego Steve’a Jobs’a i 26 letniego Steve’a Wozniaka, którzy w garażu rodziców tego pierwszego stworzyli 50 pierwszych komputerów, nazwanych później Apple I. W garażach powstawały takie znane marki jak Amazon, Google, ale również nasz rodzimy Atlas, lider rynku chemii budowlanej. Jednak każdy z tych biznesów, aby móc rozwinąć skrzydła, potrzebował w pewnym momencie wynieść się z przydomowego garażu...

Infrastruktura, w której prowadzony jest biznes produkcyjny, ale także logistyczny czy handlowy to jeden z najważniejszych czynników, wpływających na powodzenie przedsięwzięcia i przekonuje się o tym coraz więcej firm działających w Bydgoszczy i okolicach. Dzięki wielu inwestycjom w tej dziedzinie, dla lokalnych przedsiębiorców powstają coraz ciekawsze alternatywy dla garaży i przestarzałych rozwiązań magazynowo produkcyjnych, blokujących dalszy rozwój firm.

Dla małych i średnich firm

- W dzisiejszych czasach sprawna logistyka ma bardzo duże znaczenie dla utrzymania owocnej współpracy z klientami, którzy oczekują obsługi na najwyższym poziomie i coraz szybszych dostaw – mówi Dariusz Taczkowski z firmy BKT Elektronik, z branży teleinformatycznej. - Rosnący popyt spowodował, że firma rozpoczęła poszukiwania nowego centrum dystrybucji.

Polecamy także: Waimea wybuduje w Bydgoszczy, ale też w Polsce, kolejne magazyny [wizualizacje]

- Wielu naszych najemców w Bydgoszczy, to małe i średnie firmy, które poszukiwały nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających im rozwój lub optymalizację biznesu. Obok zwiększania możliwości magazynowania czy tych dotyczących lekkiej produkcji ważne dla nich są również koszty i komfort pracy. Część do tej pory sama ubezpieczała swoje obiekty i nimi zarządzała. Dostarczanie mediów, ochrona, niezbędne naprawy to wszystko spadało na głowę szefów firm. Prowadzenie biznesu w dedykowanym do tego celu parku przemysłowo-produkcyjnym autentycznie zmienia warunki funkcjonowania biznesu oraz wizerunek poszczególnych firm, dzięki czemu mogą się dynamicznie rozwijać. Trafiają do nas przedsiębiorstwa, które dotychczas korzystały głownie ze starszych obiektów, niekoniecznie oferujących rozwiązania dostępne w nowoczesnych centrach logistycznych. Ponadto o wszelkie formy zabezpieczeń każda z firm dbała we własnym zakresie. Przykładowo, koszt samej stróżówki (mediów, obsługi technicznej, amortyzacyjne budowy i sprzętu) to blisko 30-40 tys. zł miesięcznie. My rekomendujemy nowoczesny monitoring, którego koszt jest dzielony na wszystkich najemców. Zalet funkcjonowania firm w takim parku jest zresztą więcej niż tylko proste oszczędności administracyjne– tłumaczy Aleksandra Kołbon, pracująca jako Business Development Manager dla Waimea Holding - dewelopera i inwestora wyspecjalizowanego w realizacji obiektów magazynowo- przemysłowych.

Najczęściej firmy decydują się na zwiększenie skali działalności poprzez wynajem dodatkowej powierzchni, ale zdarzają się też przeprowadzki całej firmy do nowej lokalizacji. W przypadku części firm istotna jest również wysokość hal i magazynów, która w przypadku nowoczesnej powierzchni magazynowej klasy A standardowo wynosi 10 m. Powierzchnię tej klasy wyróżnia też odpowiednia nośność podłogi, odpowiednie oświetlenie (minimum 150 lux) czy też właściwe zabezpieczenie przeciwpożarowe.

Firma z Osielska już 10 lat współpracuje z Media Expert

- Dostępność niespotykanych dotychczas nowoczesnych powierzchni w granicach 500 mkw. przekonała nas do przeniesienia się częściowo do parku logistycznego na ulicy Mokrej. Plusem na pewno jest standard przestrzeni, którą zajmujemy, dobra lokalizacja z przystankiem autobusowym linii 67 i 73 w pobliżu i elastyczna współpraca z zarządzającym obiektem, oraz stabilność kosztów – wymienia Sławomir Marciniak z Grupy Triss, zajmującej się produkcją oryginalnych mebli oraz kompleksową aranżacją wnętrz. Główną siedzibą firmy pozostaje podbydgoska miejscowość Osielsko. Grupa Triss dzięki swoim realizacjom jest silnie powiązana z Bydgoszczą, ale może się również pochwalić współpracą od 10 lat z siecią Media Expert.

Specjaliści związani z obsługą centrów logistycznych i parków przemysłowych nowej generacji zwracają uwagę, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, firmy mają szansę na zrobienie istotnego kroku naprzód w swoim rozwoju. Łatwiej im przeprowadzić rekrutację pracowników, którzy dziś oprócz wynagrodzenia zwracają również uwagę na ogólne warunki pracy i komfort, a także kwestie środków transportu, łączących ich miejsce pracy z miejscem zamieszkania. Nowoczesne rozwiązania magazynowe, plac manewrowy i rampy skracają istotnie czas dostaw, co dziś jest kluczowe dla wielu firm na mocno konkurencyjnym rynku.

- Po przeanalizowaniu ofert i dostępnych lokalizacji nasz wybór padł na Waimea Logistic Park przy ulicy Mokrej. Ten nowoczesny obiekt klasy A pozwolił nam na podwojenie powierzchni magazynowej do poziomu 2783 m2 i 3150 miejsc paletowych. Mogliśmy dzięki temu podwyższyć stany magazynowe, co bezpośrednio przełożyło się na zwiększenie dostępności towaru i znaczną poprawę terminów dostaw – dodaje Dariusz Taczkowski z BKT Elektronik, spółki z polskim kapitałem, która od przeszło dwudziestu lat związana jest z tworzeniem kompleksowych rozwiązań w obszarze infrastruktury systemów transmisji danych i bezpieczeństwa. Firma związana jest Bydgoszczą, ale posiada również od 2007 r. odziały handlowe w Warszawie i Gdańsku. Posiada również obiekty produkcyjne i magazynowe w Białych Błotach koło Bydgoszczy.

Pomaga w codziennej logistyce

- Mamy typowy magazyn z drobną produkcją przy ulicy Mokrej. Stosunkowo niewielka powierzchnia, jaką wynajmujemy, nie oznacza, że mamy również mało możliwości magazynowych. Dzięki wykorzystaniu tzw. wysokiego składowania posiadamy na miejscu dostęp do naprawdę dużej ilości towaru. Tu możemy też przygotować nasze projekty, wymagające większej przestrzeni np. stoiska targowe, które często maja nawet 6 metrów wysokości. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja. Choć park znajduje się w mieście, ma dogodny dojazd do większości dróg w okolicy, co pomaga w codziennej logistyce – dodaje z kolei Marciniak.

Nowoczesna powierzchnia oznacza również komfortowe warunki pracy, przy stabilnych kosztach, które obniżają jeszcze energooszczędne rozwiązania i doświadczona firma zarządzająca. Jak wynika z obliczeń firmy Waimea Holding koszty oświetlenia w nowych magazynach dzięki rozwiązaniom, które stosuje, to około 1-2 zł na m2, w porównaniu z 3-4 zł na m2 w magazynach klasy B czy C z oświetleniem typu T5. Dodatkowe koszty przeglądów technicznych, utrzymania zieleni, wywozu śmieci, czy też związanych z monitoringiem ujęte są przejrzyście w ramach tzw. service charge.

- Wynajmowana przez nas powierzchnia jest praktycznie bezobsługowa – podsumowuje krótko Sławomir Marciniak.

- Przygotowując przestrzenie dla najemców zwracamy uwagę na kluczowe kwestie, zwłaszcza w obszarze kosztów i komfortu pracy. Jeśli w ramach magazynu ma zostać wydzielona przestrzeń biurowa czy służąca do konfekcjonowania towarów, to będzie ona odpowiednio ogrzewana i wyposażona w klimatyzację. Musi też spełniać wymagania dotyczące odpowiedniego oświetlenia LED-owego. Każda przestrzeń jest indywidualnie projektowana pod potrzeby najemców, a koszty takie jak ochrona, czy niezbędne prace porządkowe są dzielone na wszystkich najemców. W rezultacie koszty wcale nie są tak duże jak początkowo spodziewają się nasi potencjalni najemcy” – tłumaczy Aleksandra Kołbon.

Waimea Holding poszukując firm gotowych wynająć jedną z hal w parku logistycznym na ulicy Mokrej, zdecydowała się na innowacyjny w skali branży magazynowej krok i podzielenie jej na mniejsze moduły. Doświadczenia nowych wynajmujących i sukces koncepcji zdecydowały, że po drugiej stronie ulicy powstanie nowatorski obiekt z Modułami Magazynowo Przemysłowymi (MMP), który zaoferuje ponad 11 tysięcy metrów kwadratowych wysokiej klasy powierzchni, podzielonej na autonomiczne jednostki magazynowo biurowe o powierzchni magazynowej 526 m2 i biurowej 86 m2. Obiekt będzie posiadał place manewrowe, miejsca parkingowe i niezbędną infrastrukturę towarzyszącą. Przewidziano również ogrodzenie i całodobową ochronę parku.

- Najemcy oczekują dziś magazynów i powierzchni, które są niemal szyte na miarę, a przy tym spełniają wszystkie wymagane normy dla powierzchni klasy A. Część naszych klientów to firmy świadome, które rozbudowują swoje moce i powierzchnie. Dużo jest również tych, które chcą przenieść do nas swoje firmy i magazyny, rezygnując z poprzednich lokalizacji. Oferujemy cały szereg udogodnień i usług, by nasi klienci mogli się skupić tylko na prowadzeniu biznesu. Jesteśmy też bardzo elastyczni we współpracy. Można zarówno wynająć u nas powierzchnię na dogodny okres, jak i kupić odpowiedni moduł na własność. Dzięki doświadczeniu w zarządzaniu możemy sprostać większości wymagań stawianym przed nowoczesnymi powierzchniami komercyjnymi. Historie, takie jak Appla, Amazona, czy firmy Atlas, które rozpoczynały w garażach są bardzo inspirujące. My chcemy połączyć tę ideę z nowoczesną powierzchnią, która zapewnia odpowiedni komfort pracy – podsumowuje Aleksandra Kołbon.

Budowa centrów dystrybucyjnych i parków przemysłowo-magazynowych w Bydgoszczy koncentruje się w jej południowo wschodniej części w rejonie osiedla Kapuściska i Zimne Wody - Czersko Polskie. Będąca na ukończeniu rozbudowa węzła Szarych Szeregów, w którą miasto zainwestowało 65 mln zł pozwoli lepiej skomunikować Kapuściska i Wyżyny z miastem. Dzięki wcześniej zrealizowanym miejskim inwestycjom, takim jak modernizacja ul. Nowotoruńskiej, czy budowa ul. Dachtery, Bydgoskich Przemysłowców oraz Petersona wschodnia część Kapuścisk jest też dużo lepiej skomunikowana z planowaną drogą S10 oraz znajdującą się w budowie trasą S5.

Zakończenie prac w projekcie MMP Bydgoszcz przy ulicy Mokrej planowane jest w pierwszej połowie przyszłego roku.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3