https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz. Miasto chce kupić ekologiczne autobusy

(bog)
Ekologiczne autobusy pojawią się na ulicach Bydgoszczy?
Ekologiczne autobusy pojawią się na ulicach Bydgoszczy? Archiwum www.pomorska.pl
Ratusz chce kupić nowe, ekologiczne autobusy, które wpłyną na jakość powietrza. - Planujemy zakup 10-15 nowoczesnych hybryd - potwierdza wiceprezydent Łukasz Niedźwiecki.

Bydgoski magistrat przygotowuje wniosek o refundację zakupu nowych, ekologicznych autobusów hybrydowych. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie złożony w ramach konkursu "Gazela", który organizuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Walczymy o dofinansowanie w ramach projektu zakładającego zakup od 10 do 15 nowoczesnych autobusów komunikacji miejskiej oraz budowę stacji obsługi technicznej, m.in. ze stacją do tankowania sprężonego gazu ziemnego - tłumaczy Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta miasta.

Czytaj: Ulica Gdańska w Bydgoszczy. Pasy się starły. To było do przewidzenia

Jeśli projekt zyska akceptację Funduszu, to dostawa hybrydowych autobusów do Bydgoszczy będzie nie tylko precedensem w historii miasta, ale i w skali całego kraju.

- Mówimy o hybrydach, które łączą napęd na sprężony gaz ziemny z napędem elektrycznym. A takich nie ma jeszcze żadne miasto w kraju - tłumaczy dyrektor Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, Paweł Czyrny. - Natomiast w całej Europie taki pojazd testuje dopiero Barcelona. W ogóle w Hiszpanii jest na razie jedyny europejski producent podobnych konstrukcji. W Polsce dopiero przymierza się do nich Solaris - dodaje dyrektor.

Walory nowych hybryd szczególnie podkreślają ekolodzy. Wozy pozwalają m.in. na 30-procentową redukcję zużycia paliwa względem normalnego autobusu zasilanego metanem. Do tego pojazdy z samym napędem gazowym emitują nawet o 90 procent mniej tlenków azotu niż ich "dieslowskie" odpowiedniki, które aktualnie jeżdżą po Bydgoszczy.

Co ciekawe, testowany obecnie w Barcelonie autobus dodatkowo wyposażono w specjalne kondensatory do magazynowania energii, a także w system jej odzyskiwania podczas procesu hamowania, czyli w technologię podobną do tej, jaką wykorzystuje słynny system KERS w bolidach Formuły 1.

Niestety, koszt jednego takiego autobusu może sięgnąć kwoty przekraczającej nawet 1,5 mln złotych.

Czytaj: Większe kary dla gapowiczów w Bydgoszczy! Głosowanie nie obyło się bez kontrowersji

- Pierwotnie rozważaliśmy możliwość, w której to MZK wystartuje w konkursie, ale byłaby traktowana jako spółka prawa handlowego i mogłoby liczyć tylko na 50 procent dotacji. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się na wariant, w którym miasto kupi nowe pojazdy. Obsługa zakupionych w ten sposób pojazdów zostanie powierzona MZK lub operator tego taboru zostanie wyłoniony w przetargu. Tę kwestię ustalimy po decyzji o otrzymaniu dotacji - wyjaśnia Niedźwiecki.

Jeśli NFOŚiGW zaakceptuje projekt ratusza, to pierwsze autobusowe hybrydy mogłyby się pojawić na ulicach miasta już w roku 2014.

Wiadomości z Bydgoszczy

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kozi
Toruń , Inowrocław , Elbląg tam MZK od lat jeżdzi na CNG a Bydgoska gazownia zamknęła swoją stację !!! Gdzie ta ekologia ???
o
omegav6
no to może powróci do Bydgoszczy ogólnodostępna stacja zasilania gazem CNG !!!!
A
ADAm
TRAMWAJ jest ekologiczny i szybszy!!!
Zamiast kupować kilkanaście hybrydowych autobusów za 20 mln zł, kupcie chociaż te dwa tramwaje obiecane na trasy do dworca!!!

jedyny minus tramwaju to jak coś się na trasie stanie lub nie ma przejazdu to już miasto jest sparaliżowane, a na trasie do dworca przecież jeżdzą 2 pesy więc po co więcej
f
forumbydgoszczy.pl
TRAMWAJ jest ekologiczny i szybszy!!!
Zamiast kupować kilkanaście hybrydowych autobusów za 20 mln zł, kupcie chociaż te dwa tramwaje obiecane na trasy do dworca!!!
G
Gość
No to ceny przejazdów znowu do góry. Hip hip hurraaa!!!
r
rambo
"Pierwotnie rozważaliśmy możliwość, w której to MZK wystartuje w konkursie, ale byłaby traktowana jako spółka prawa handlowego i mogłoby liczyć tylko na 50 procent dotacji. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się na wariant, w którym miasto kupi nowe pojazdy. Obsługa zakupionych w ten sposób pojazdów zostanie powierzona MZK lub operator tego taboru zostanie wyłoniony w przetargu. Tę kwestię ustalimy po decyzji o otrzymaniu dotacji - wyjaśnia Niedźwiecki."

dlaczego ratusz zamiast wspierać miejską spółkę chce wspomagać prywatnych przewozników? śmiech na sali inne miasta kupują tabor autobusowy i tramwajowy dla MZK ale w Bydgoszczy to jak zawsze musi być inaczej, tak by wszyscy się z nas śmiali
E
Ekolog z UTP
Ekologiczne? Hybrydy to tylko chwilowa moda. Ekologiczne są pojazdy elektryczne, przykładowo trolejbusy zasilane prądem z elektrowni wodnych bądź wiatrowych. Hybryda to silnik spalinowy który tak czy inaczej smrodzi.
W
Wielbiciel czystego powiet
Bydgoszcz jak zwykle 1000 lat za murzynami. W całej Ameryce (południowej i północnej), UK, Chinach i innych wysoko rozwiniętych krajach odchodzi się powoli od technologii CNG na rzecz LNG. A Bydgoszcz chce zainwestować w już przestarzałą technologie? Nie lepiej zainwestować odrazu w LNG? CNG powoduje bardzo wysokie koszty eksploatacyjne, zbiorniki na CNG trzeba co kilka lat wymieniać. Przy pojazdach na LNG ten problem odpada. Jeszcze dodam od Siebie ze ze stacji LNG ponadto można tankować pojazdy na CNG, wiec mamy 2 w jednym.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska