https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz w XXI wieku?

fot. zgapa.pl
Czytelnik proponuje kompleksowe rozwiązania zorganizowania komunikacji publicznej w mieście.

Zachęcamy Czytelników do dyskusji nad powyższymi propozycjami na łamach naszego forum internetowego.

"Indolencję i zapóźnienia możnych miasta widać gołym okiem (paraliż komunikacyjny) przy inwestycji w centrum oraz planach budowy linii tramwajowej do dworca PKP oraz Fordonu. Brak w tym wizji i perspektywicznego myślenia, są za to kontrowersyjne projekty trasy do dworca.

"Wciskanie" tramwaju w ciasne i zatłoczone centrum (ul. Dworcowa i okolice) jest krokiem wstecz. Kierując się tą logiką, należałoby przywrócić - reaktywować połączenie tramwajowe na ulicach: cała Dworcowa, Mostowa, Stary Rynek, Długa w kierunku do Zbożowego Rynku oraz w drugą stronę: Poznańska, Św. Trójcy, Kordeckiego. Pytanie, czy mamy lata 60/70 XX w., czy jesteśmy w XXI w. i myślimy perspektywicznie?

Co zatem należy w krótkiej i dalszej perspektywie uczynić?

1. Poprowadzić linię tramwajową do dworca PKP od ul. Nakielskiej (k. ul. Wrocławskiej), za Cmentarzem Starofarnym, ul. Graniczną, zbudowaną przeprawą mostową nad Brdą, Czarną drogą, Zygmunta Augusta, wzdłuż Dworca PKP do ul. Rycerskiej. Następnie (w dalszym etapie) wzdłuż bocznicy kolejowej do ul. Gdańskiej.

Trasa ta odciążyłaby dwubiegunowo połączenia komunikacyjne z dworcem. Ponadto przeprawa mostowa w okolicy wiaduktu kolejowego, pozwoliłaby poprowadzić tędy także pojazdy samochodowe i odciążyć ruch drogowy. Autobusy jechałyby od dworca przez most, ul. Śląską do Garbary/Multikino. Ul. Królowej Jadwigi w kierunku dworca byłaby jednokierunkowa.

Ul. Dworcowa, na całej długości, winna stać się deptakiem o charakterze handlowym i spacerowym (sklepiki, kafejki, itp.)

Plusem tak poprowadzonej inwestycji jest również to, że utrudnienia przy jej realizacji byłyby na większości odcinków niewielkie. W perspektywie umożliwiałaby połączenie tramwajowe od ul. Grunwaldzkiej/Granicznej, na Czyżkówko i Osową Górę.

2. Uruchomić (reaktywować) połączenie tramwajowe Wilczak - ul. Gdańska (PKiW), po przebudowie węzła przy kościele Klarysek. Należy przy tym zmodernizować (zbudować) drugi tor na ul. Nakielskiej oraz rozbudować pętle tramwajową na Wilczaku (dla zwiększenia przepustowości). W perspektywie należy pomyśleć o przedłużeniu linii w kierunku Miedzyń - Prądy.

3. W najbliższym czasie, zamiast remontować torowisko na całej ul. Chodkiewicza, należy zbudować linię równoległą (korzystając z szerokiego pasa drogowego) o przebiegu: ul.Mickiewicza (rozjazd z Gdańską w dwóch kierunkach), pl. Weyssenhoffa, Powstańców Wlkp./Gajowa, dalej w kierunku ul. Curie Skłodowskiej/Łęczycka- Szajnochy i połączyć tę trasę z linią na ul. Fordońskiej (w dwóch kierunkach). Inwestycję należałoby realizować w dwóch odcinkach ze wspólną pętlą w okolicy ul. Gajowej.

4. Należy połączyć tramwajem Wzgórze Wolności z Błoniem, przez Szwederowo. Dwuetapowo, ze "śródpętlą" w okolicach Castoramy i Fotonu. W dalszej kolejności połączyć tę trasę z rondem Grunwaldzkim (ul. Stromą i Kruszwicką).

5. Połączyć tramwajem ul. Kujawską ze Zbożowym Rynkiem.

6. Zbudować połączenie tramwajowe na os. Leśne, trasą: Rondo Wielkopolskie, ul. Sułkowskiego, 11 listopada, do ul. Gdańskiej.
Śródpętle tramwajowe z pasem na autobusy przesiadkowe...

7. Połączenie tramwajowe do Fordonu, należy realizować odcinkami, kończąc każdy pętlą dwukierunkową. Pozwoliłoby to oddawać do użytku poszczególne odcinki w trakcie długoletniej inwestycji.

W przyszłości zachowane pętle tramwajowe umożliwiałyby częściowe korzystanie z połączeń tramwajowych, w przypadku awarii, kolizji czy remontów okresowych. Pętle można usytuować np.: w ok. Szpitala Onkologicznego czy centrów handlowych, czyniąc odnogi od osi linii tramwajowej.

8. Wszystkie "śródpętle" tramwajowe budować z pasem drogowym na autobusy przesiadkowe (komunikacja zastępcza w razie awarii i remontów).

Powyższe propozycje pozwoliłyby stworzyć w miarę "bezpieczną" sieć szybkich, bezkolizyjnych połączeń tramwajowych, wykorzystując szerokie pasy drogowe i ograniczając uciążliwość przy ich realizacji. Zminimalizowałoby to potrzebę wyburzeń i wykupu gruntów.

W przyszłości dałoby to możliwość regularnych remontów torowisk, bez paraliżowania układu komunikacyjnego miasta (możliwość wytyczania objazdów, o co dzisiaj trudno).

Dodatkowo układ torowisk pozwoliłby utworzyć 15-20 linii tramwajowych (zgodnie z najnowszymi trendami urbanistycznymi), skomunikować tramwajem wszystkie większe osiedla i byłby inwestycją w przyszłość. Zwolniony tabor autobusowy można by wykorzystać na połączenia podmiejskie, bądź sprzedaż usług w innych miastach.

Jeżeli chodzi o komunikację autobusową, to należałoby zrewidować przebieg niektórych linii, które w znacznym procencie dublują swoje trasy. Np. Linia 51 i 58, 60 i 71, 61 i 79, 69 i 72, 76 i 84.

Wystarczyłyby korekty przebiegu poszczególnych linii, np.: 51 i 71 od ronda Grunwaldzkiego, tj.: A 51 kursowałby na trasie dworzec - Czyżkówko, a A 71 na trasie pl. Kościeleckich - Osowa Góra.

Linię A 61 poprowadzić od ul. Bielickiej w kierunku ul. Brzozowej, Jana Pawła II, Glinki, Ujejskiego do Szpitala Biziela.

Wprowadzić bilety 5- i 10-dniowe na okaziciela z bonusem weekendowym (dzieci z opiekunem gratis).

PS.: Dynamiczny rozwój komunikacji aglomeracji bydgosko-toruńskiej winien również służyć i być motorem napędowym dla rodzimych producentów taboru tramwajowego, autobusowego i kolejowego (PESA, SOLBUS)."

Z poważaniem, Jan Piotrowicz

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
korpi
Ja sam napisze do gazety, ale powiem coś na temat tematu Pana Piotra.

1. Tramwaj na PKP.
Sam bym chciał Dworcową. Ale ten pomysł pewnie tak upadnie. W końcu mamy XXIw.
Tramwaj niech pojedzie tą Naruszewicza, ale niech zostanie jednotor na Dworcowej w razie awarii itd. Nawet na jedną linie nie powinno stanowić problemu żeby puścić (gdzieś to było pisane). Zobaczymy do 2012r.

2. LPKiW - Wilczak (Miedzyń)
Czy ta linia ma sens to już nie raz dyskutowaliśmy.
Na pewno drugi tor się przyda i rozbudowana pętla.
O Miedzyniu wiemy i ma być zrealizowane do 2035r. <śmiech>.
Na pewno musi to być szybciej zrealizowane bo robi się coraz gorzej.
O Prądach nie mówię. Najpierw niech zrobią te 600m (do Plażowej).

3."Pomoc" dla Chodkiewicza
To na razie bym zostawił. Są ważniejsze rzeczy. Ale nie powiem że to głupi pomysł.

4. Szwederowo i Błonie
O tym to my wiemy. Solskiego mają dalej przebudować (teraz kawałek "zrobił" Kaufland) i tramwaj na Szwederko (pierwotnie pętla Solskiego - Bielicka, wyglądać jak na R.Kujawskim że w dwie strony można zawracać) i dalej na Błonie. Ale teraz ostatnio widzieliśmy że ma iść w stronę Brzozowa - Bielicka.
Od R.Grunwaldzkiego na Błonie to tylko się prosi by tory postawić. Tunel myślą że był dla Reala a on specjalnie dla tramwajów ale jest jak jest. "Szwederowo" do 2020r.

5. R.Bernardyńskie - R.Kujawskie
Tutaj to problemy robią konserwatorzy zabytków. Przejścią podziemne pod R.Kujawskim bezczynnie funkcjonuja od 1994r.
Ale drogowcy o tym pamiętają i jak czytam (piątkowa Pomorska) ma być zrobione do 2017r.

6. Os. Leśne
Tak jak punkt 3. Tyle że zbędne

7. Tramwaj do Fordonu
Najgłośniejsza sprawa o której każdy wie. Jak napisane tak będzie (jak wogóle będzie). Zobaczymy do 2013r.

8. To raczej oczywiste

Co to autobusów wiadomo sie wszystko zmieni gdy powstaną nowe trasy i linie tramwajowe!
J
J.Z
Koncepcje w tekście są w części trafne, ale co tu się oszukiwać- w najbliższych latach nie ma co liczyć na chociażby częściową ich realizację nawet przy najlepszych chęciach władz. To nierealne. Przeszkodą są pieniądze.
Postanowiłem przedstawić swoją koncepcję rozwoju komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, niektóre pomysły mogą być zgodne z pomysłami czytelnika.

1.Trasa tramwajowa na Dworzec PKP- Czytelnik zaproponował bardzo dobrą modyfikację wariantu budowy tramwaju przez most na Brdzie i Graniczną (niestety odrzuconego przez władze miejskie). Poprowadzenie trasy nie przez Grunwaldzką, ale przez Wrocławską i Nakielską umożliwiłoby połączenie części Wilczaka z dworcem PKP. Nie mówiąc już o tym, że magistralna "3" obsługiwałaby jednocześnie rondo Grunwaldzkie, Nakielską i dworzec. Tak więc tu jestem w 100% zgodny.
Tramwaj na Czyżkówko i Osową to jednak niestety mrzonka.

2.Komunikacja- Leśne/Bielawy/Bartodzieje. Nie likwidowałbym trasy tramwajowej na Chodkiewicza nawet na rzecz równoległej trasy przez Powstańców Wlkp i Mickiewicza (za wysokie koszty). Jednak ponieważ od pętli na Wybickiego jest niedaleko do Bartodziejów i pętli autobusowej Morska, to ten nieefektywny obecnie odcinek można przecież rozbudować niewielkim nakładem kosztów. Wystarczy poprowadzić torowisko krótkim odcinkiem do ulicy Powstańców Wielkopolskich i dalej trasą 55 i 60 do ulicy Morskiej. Oczywiście wydzielonym torowiskiem, tam gdzie to możliwe. Umożliwiłoby to znacznie szybszy dojazd w okolice Śródmieścia i Ronda Grunwaldzkiego. W dalszej perspektywie korzystając z istniejącej linii na Chodkiewicza można wybudować również linię w ciągu ulicy Sułkowskiego, a także ulicą Wyszyńskiego pasem zieleni do ronda Fordońskiego.

Trasa z Wilczaka na Gdańską opłacalna dopiero po przedłużeniu torów na Bartodzieje.

3.Fordon- oczywiscie budowa trasy tak jak jest w planach, rzecz jasna etapowo. Stopniowe uruchamianie kolejnych odcinków trasy poprzez budowę tymczasowych pętli lub wprowadzenie taboru dwukierunkowego. Ponadto rozbudowa systemu A+T o linię 7 wraz z odpowiednio zwiększoną ilością kursów tej linii.

4.Szwederowo/Wzg. Wolności/Wyżyny/Glinki/Kapuściska- priorytetem powinna być budowa linii w ciągu ulicy Kujawskiej wraz z modernizacją ronda Bernardyńskiego. Wówczas możliwe byłoby m.in skierowanie linii 2 lub 8 przez Kujawską na Kapuściska co znacznie odciążyłoby linię 79. Oczywiście możliwości byłyby znacznie szersze. W dalszej perspektywie linia tramwajowa łącząca zachodnią część miasta ze Szwederowem, Wzgórzem Wolności i Kapuściskami, torowisko od Kruszwickiej przez ulicę Stromą, wzdłuż Solskiego i dalej na Wojska Polskiego. Pozwoliłoby to całkowicie wyeliminować linie autobusowe 61 i 79 (biorąc pod uwagę budowę linii na dworzec kolejowy).

5.Łęgnowo- tutaj jedyne co bym zmienił, to połączyłbym linię 76 i 84 w jedną linię kursującą na trasie Rondo Toruńskie>Toruńska>Nowotoruńska>Kielecka>Smoleńska>Pińczowska>Nowotoruńska>Hutnicza>Łęgnowo. Obecnie autobusy linii 84 świecą pustkami, więc lepiej dojazdy do Łęgnowa przez Nowotoruńską utrzymywać w ramach przedłużonej linii 76. Ewentualnie jeszcze należałoby zreformować linię 9, która obecnie jest zabytkiem nie spełniającym absolutnie swojej roli. Zamiast na Glinki mogłaby jeździć na Rondo Kujawskie.

6.Błonie- autobusy na Błoniu spełniają dość dobrze swoją funkcję, nie trzeba nic zmieniać. Jednak w dalekiej perspektywie rozwoju osiedla powinien dojeżdżać tam tramwaj.

7.Osowa Góra- na dzień dzisiejszy osiedle to jest bardzo zaniedbane komunikacyjnie, co wraz z położeniem dzielnicy w dużej odległości od centrum miasta powoli czyni tę dzielnicę "drugim Fordonem" (pod względem komunikacyjnym). W najbliższych latach brak jest jakichkolwiek perspektyw na budowę linii tramwajowej na Osową Górę. Jednocześnie komunikacja autobusowa jest niewystarczająca. Należy przede wszystkim uruchomić nowe linie autobusowe o następującym przebiegu:
linia 1: NIKLOWA>Srebrna>Podmiejska>Kruszyńska>Mińska>Bronikowskiego>Nakielska>Rondo Grunwaldzkie>Kruszwicka>Wały Jagiellońskie>Zbożowy Rynek>Toruńska>RONDO TORUŃSKIE
linia 2:
REKINOWA>Kolbego>Grunwaldzka>Rondo Grunwaldzkie>Kruszwicka>Wały Jagiellońskie>Zbożowy Rynek>Toruńska>Rondo Toruńskie>Ujejskiego>Wojska Polskiego>KAPUŚCISKA

Linię 71 należy przekształcić tak, żeby nie kończyła swojej trasy na dworcu PKP, tylko dalej.

8.Czyżkówko/Smukała- linia 58 spełnia swoją rolę dobrze, jednak powinna zostać zwiększona ilość kursów na godzinę. Linia 51 w obecnym kształcie powinna pozostać tylko i wyłącznie jako linia szczytowa. Zaś z Deszczowej przez cały dzień powinna kursować linia na dworzec PKP przez ulicę Unii Lubelskiej. Częstotliwość półgodzinna byłaby wystarczająca.

9.Piaski- bez zmian

10.Miedzyń- powinna zostać uruchomiona linia z południowej części Miedzynia (ulica Widok/Leszczyna) przez dworzec PKP na osiedle Leśne. W ten sposób uzyskujemy dwie pieczenie na jednym ogniu- polepszona łączność osiedla Leśnego z dworcem PKP i rondem Grunwaldzkim, a także lepsza komunikacja na Miedzyniu i częściowe odciążenie przeciążonej linii 56. Mimo to należałoby rozbudować linię tramwajową wzdłuż Nakielskiej do ulicy Żywieckiej lub dalej.

11.Myślęcinek-bez zmian

Pominąłem oczywiście tak oczywiste zmiany jak zwiększenie częstotliwości na niektórych liniach, czy zakup nowego taboru.
g
gupiJan
Cały świat zachodni buduje kolejne linie tramwajowe: Berlin, Wiedeń, Barcelona, Ateny. Czym zasłużył sobie Piotrek, że ktoś jego bzdury w gazetach przepisuje?

Żenada redakcjo. Tramwaje i metro to najnowocześniejsze środki transportu - jedyne słuszne w mieście.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska