https://pomorska.pl
reklama

Chcą budowy CPK w pełnej skali. Ruch "Tak dla rozwoju" zbiera podpisy w Bydgoszczy

mc, wom
Działacze ruchu "Tak dla rozwoju" zbierają podpisy pod ustawą, która ma zobowiązać polskie władze do budowy portu CPK w pełnej, wcześniej zapowiadanej skali
Działacze ruchu "Tak dla rozwoju" zbierają podpisy pod ustawą, która ma zobowiązać polskie władze do budowy portu CPK w pełnej, wcześniej zapowiadanej skali Arkadiusz Wojtasiewicz
Łukasz Schreiber, Maja Adamczyk, Marcin Horała, a także bydgoscy radni Wojciech Bielawa i Piotr Walczak rozpoczęli zbieranie podpisów pod projektem ustawy, która ma zobowiązać rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w pełnej skali.

- Sprawa CPK, szprych, które miały od niego odchodzić, to sprawa, która wszystkich powinna interesować - mówił poseł PiS Łukasz Schreiber w piątek podczas konferencji prasowej na ulicy Mostowej w Bydgoszczy.

- W projekcie, co do którego także część państwa miała wątpliwości, jaka miałaby być korzyść zasadnicza dla mieszkańców? Przejazd z Nakła do Warszawy wynosiłby 2 godziny i 15 minut, z Bydgoszczy do Warszawy 2 godziny. Nie mielibyśmy tak jak dzisiaj kilku połączeń, ale kilkanaście w ciągu dnia. To była sprawa najważniejsza z punktu widzenia naszych lokalnych interesów.

Schreiber wystąpił razem z Marcinem Horałą z PiS-u, ale jako przedstawiciel ruchu "Tak dla rozwoju", który - jak zapewniają jego twórcy - ma być platformą "jednoczącą ponad podziałami politycznymi".

Nie chcą tylko wariantu "Y" w CPK

Uczestnicy konferencji zainaugurowali w Bydgoszczy zbieranie podpisów pod projektem ustawy zobowiązującej rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w pełnym wymiarze, takim, jaki był zapowiadany za poprzedniego rządu. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca 2024 o losach projektu mówił Donald Tusk. Premier wraz z ministrami zaprezentował wtedy koncepcję budowy lotniska i linii kolejowych w ramach projektu CPK.

Przedstawiony harmonogram budowy CPK przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska w Baranowie zostanie uzyskane w 2026 r., zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej planowane jest na 2029 r., a zakończenie budowy lotniska to rok 2031. O Lotnisku Chopina przedstawiciele rządu mówili natomiast jako o takim, które ma zapewnić "komunikację przyszłości".

Premier Tusk zapowiedział też, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Powstanie natomiast tzw. koncepcja "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Pociągi mają osiągać prędkość 300-320 km/h.

PESA bez szans na udział w inwestycji?

To nie podoba się działaczom "Tak dla rozwoju". - Dzisiaj Bydgoszczy tak naprawdę w ogóle nie ma w tych planach. Ci sami, którzy krytykowali wcześniej, dzisiaj siedzą cicho. My nie chcemy siedzieć cicho. Chcemy zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz. Ten projekt mógłby mieć również znaczenie i korzyść dla jednej z najważniejszych firm w Bydgoszczy, dla PESY - zaznaczał Schreiber. - Tymczasem w obecnej sytuacji – można posłuchać także fachowców – w sytuacji, w której linie kolejowe miałyby być przystosowane do prędkości 320 km/h istnieje ogromna wątpliwość, czy PESA będzie w stanie podołać takim wymogom.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

- Jeżeli miałoby się w efekcie okazać, że znowuż zagraniczne firmy będą dostawały dzięki temu kontrakty, to jest to kolejna niedobra wiadomość dla Bydgoszczy - dodał Schreiber.

Marcin Horała: - Decyzja, by podwyższyć prędkość do 320 km/h na tym pierwszym elemencie, który ma być realizowany, czyli na tzw. Y, naprawdę oznacza, że polscy producenci musieliby wykonać trójskok technologiczny w stosunku do obecnych możliwości. To, trzeba przyznać realistycznie, jest niewykonalne. 250 km/h było w zasięgu ręki, bo to tylko skok o jeden poziom i już teraz są produkowane tabory do 160, do 200 km/h, więc prędkość 250 km/h to był kolejny naturalny krok. Nasi producenci mogliby uczestniczyć w tym zamówieniu, które będzie prawdopodobnie największym w Europie zamówieniem na tabor kolei dużych prędkości.

O porcie intermodalnym w Emilianowie

Z kolei obecny na konferencji radny Wojciech Bielawa mówił o budowie portu intermodalnego w Emilianowie: - Może on być kołem zamachowym dla miasta i rozwoju. W tej chwili przyszłość tej inwestycji jest pod dużym znakiem zapytania. Spółka boryka się z problemami finansowymi. Tak naprawdę potrzeba niewiele, by działała dalej, by przeprowadziła ten ważny proces inwestycyjny portu przeładunkowego, który będzie zapleczem dla portów w Gdańsku, Gdyni i stworzy tyle miejsc pracy - podkreślał Bielawa. - Chciałbym, by to stowarzyszenie, ten ruch społeczny tył także areną zabiegania o nasze bydgoskie sprawy.

Przypomnijmy, że 27 czerwca odbyło się zgromadzenie wspólników w sprawie przyszłości spółki. Wojewoda podczas spotkania zasugerował dokapitalizowanie spółki przez właścicieli, aby mogła ona prowadzić dalsze działania. Wszyscy właściciele wyrazili wolę współpracy.

Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zadeklarował możliwość dokapitalizowania spółki stosownie do posiadanych udziałów. Obecnie spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo przygotowuje się do możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych. Wojewoda wskazał wtedy, że aby mogła starać się o finansowanie, a projekt był realny, w jednym podmiocie gospodarczym powinna znajdować się własność nieruchomości oraz dokumentacja. W tym zakresie nie podejmowano żadnych działań od września 2022 r. do końca 2023 r. Może mieć to krytyczny wpływ na brak możliwości aplikowania o wsparcie zewnętrzne. W budżecie państwa na 2024 r., z którego finansowany jest KOWR nie zaplanowano żadnych środków na dalsze finansowanie spółki.

Na konferencji ruchu "Tak dla rozwoju" obecny był również radny miasta Piotr Walczak i była kandydatka na prezydenta Bydgoszczy, Maja Adamczyk.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska