W samej Warszawie rocznie przewożonych jest ponad miliard ton różnego rodzaju ładunków. Kurierzy, dostawcy oraz przewoźnicy tylko w Śródmieściu wykonują dziennie ponad 20 tys operacji załadunku i rozładunku. Wpływa to na jakość powietrza w mieście, w którym ponad 60 proc. zanieczyszczeń powoduje transport drogowy.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zainaugurowało projekt badawczy, który sprawdzi, czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i efektywna ekonomicznie. W ramach Misji Zerowej Emisji, dostawy towarów do klientów IKEA i sklepów H&M w Warszawie będą realizowane w 100 proc. elektrycznym Volkswagenem e-Crafterem. W tym czasie analizowana będzie emisja CO2 pojazdu elektrycznego i jego konwencjonalnego odpowiednika, a także całkowite koszty posiadania pojazdów (TCO).
- Polska goni peleton elektromobilny czy to Europy Zachodniej, czy Stanów Zjednoczonych, czy chin. Wszyscy są przed nami. Te pozytywne wzorce, które do nas płyną , płyną z tych państw które w tym obszarze są wysoko rozwinięte. Świadomość koncernów globalnych jak IKEA czy H&M jest często większa niż świadomość polska, ale ta świadomość bardzo szybko się rozwija- tłumaczy w rozmowie z AIP Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. - Elektromobilność jest tematem, który pojawia się w dyskursie publicznym. Polski rząd czyni starania, żeby ten segment bardziej się rozwijał- dodaje.
Przeczytaj także:
W ramach pilotażu Misja Zerowa Emisja, PSPA zbada logistyka w metropoliach może być przyjazna środowisku i ekonomiczna z punktu widzenia właścicieli firm. Celem projektu jest przeprowadzenie analizy porównawczej emisji CO2 oraz całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego.
W ramach badania analizie zostanie poddanych wiele parametrów eksploatacyjnych obu Crafterów, w tym: czas jazdy, pokonywany dystans, średnia prędkość, profil przyśpieszeń, liczba tankowań i ładowań oraz spalanie i zużycie energii. Przyjmując ośmiogodzinny dzień pracy kierowcy na każdy parametr przypadnie niemal 25 tys pomiarów każdego dnia.
W raporcie końcowym uwzględnione będą dodatkowo takie parametry, jak cena pojazdu, cena paliwa i energii elektrycznej, koszty serwisu, a nawet temperatura otoczenia. Raport ma się ukazać w marcu przyszłego roku.
- Motoryzacja, którą znamy zmienia się i zmienia się bardzo szybko właśnie teraz. Nigdy tak duża zmiana na przestrzeni ponad 100- letniej historii motoryzacji nie miała miejsca. Zmienia się sposób poruszania- tłumaczy w rozmowie zAIP Tomasz Tonder, rzecznik prasowy marki Volkswagen. - Następuje o przestawienie się z silników spalinowych na samochody elektryczne- dodaje.