Chełmno. Kontenery z portu w Gdańsku ruszyły. Przypłyną Wisłą do Chełmna [zdjęcia, wideo]

Monika Smól
Monika Smól
Trwa załadunek kontenerów 40-stopowych na barkę. Dziś wypływa do Chełmna Kujawsko-Pomorskie Forum Wodne
Cztery dni, ponad 300 km, sześć 40-stopowych kontenerów z towarami - wypłynęło dziś z portu morskiego w Gdańsku w pierwszy rejs z ładunkiem dla kujawsko-pomorskich firm produkcyjnych. Towary dotrą do Chełmna w czwartek (8 kwietnia), gdzie nastąpi ich przeładunek na ciężarówki, a następnie barka zostanie ponownie załadowana i wróci na Wybrzeże. 7 kwietnia barka przepłynie przez Grudziądz.

Zobacz wideo: Polskie odmiany jabłek i ich zastosowanie

Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów, zajmie około 4 dni.

- Położenie geograficzne naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości do rozwoju, dlatego jako województwo jesteśmy zainteresowani działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomieniu jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Mam nadzieję, że ten pierwszy komercyjny rejs, będzie dowodem na to, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu - mówi marszałek Piotr Całbecki.

- Cały projekt został tak pomyślany, aby droga wodna realnie została ujęta w łańcuchu dostaw i stanowiła alternatywę dla transportu drogowego przede wszystkim na dłuższych odcinkach pomiędzy miejscami przeładunku - mówi Rafał Modrzewski z Departamentu Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. - Chcemy zwrócić uwagę na tę możliwość potencjalnych operatorów logistycznych czy armatorów z Polski i Europy. Do Chełmna kontenery będą płynąć około dwóch dni, zestaw może pokonać ten dystans w ciągu 19 godzin. Powrót zajmie już jeden dzień. Jest to pilotaż, który przetrze szlak dystrybucji towarów drogą wodną i mam nadzieję - spowoduje biznesowe zainteresowanie tego typu operacjami na Dolnej Wiśle.

Filmik z załadunku w Porcie w Gdańsku

Wodny transport śródlądowy w liczbach

  • jedna barka może transportować jednocześnie 42 kontenery, a w zestawie mogą się znaleźć maksymalnie dwie barki z 84 kontenerami. Oznacza to, że taki transport może przewieźć tyle towarów co 84 tiry
  • odległość, na jaką można przewieźć tonę ładunku, przy tym samym nakładzie energii: ciężarówka – 100 km, kolej – 300 km, barka – 370 km
  • emisja dwutlenku węgla w żegludze śródlądowej jest kilka razy mniejsza niż ta, którą wytwarzają motoryzacja i kolej
  • w większości europejskich portów transport towarów za pomocą żeglugi to 10-15 proc. całości. Np. w Rotterdamie niemal połowa towarów (40-45 proc.) jest przesyłana w głąb lądu właśnie dzięki szlakom żeglugowym
  • barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tys. tirów mniej na drogach w ciągu roku
  • złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi wodne może dać od 4 do 6 zł zysku

Celem organizowanego przez samorząd województwa rejsu jest promocja śródlądowego transportu wodnego - ekonomicznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku i zwiększenie wiedzy o usługach śródlądowych wśród przedsiębiorców i firm spedycyjnych. To też zwrócenie uwagi na korzyści płynące z budowy węzła logistycznego w Bydgoszczy, wykorzystującego m.in. potencjał dróg wodnych.

Załadunek kolejnych kontenerów, które popłyną do Chełmna - w Gdańsku

Zestaw rzeczny złożony z pchacza i barki załadowanej sześcioma 40-stopowymi kontenerami wypływa z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicy Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, dotrze w czwartek (8 kwietnia). Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Planowany powrót do Gdańska to 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest VAN cargo SA z siedzibą w Warszawie. Wyprawa ma i aspekt badawczy. Rejsowi towarzyszyć będzie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na pokładzie z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem kierunku rewitalizacja dróg wodnych, z której prowadzone będą badania szlaku wodnego. Podczas transportu sprawdzane będzie oznakowanie nawigacyjne określające przebieg szlaku, przepustowość drogi wodnej, lokalizację trudnych i uciążliwych dla żeglugi miejsc na tym odcinku Wisły.

Do Chełmna płyną towary Ikei i TZMO

Pierwszą firmą z regionu, która zainteresowała się możliwością przewiezienia swoich towarów drogą wodną i do której trafi pierwszy transport są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Kalkulacje kosztów przewozu wskazały na jego wysoką konkurencyjność. TZMO zadeklarowały udział w pilotażowym rejsie także w relacji eksportowej (do Gdańska). Swoje towary wyśle też firma IKEA.
Pilotażowy rejs odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. W ramach pierwszej części projektu samorząd województwa zorganizował rejs promocyjno-badawczy w 2017 roku oraz opracował studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.

Koszty transportu wodnego śródlądowego są niewielkie.

Wg badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:

  • w transporcie samochodowym na 24,12 euro
  • w transporcie kolejowym na 12,35 euro
  • w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro

Wisła w Kujawsko-Pomorskiem

  • Kujawsko-pomorski odcinek Wisły liczy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości.
  • W jej dorzeczu leży koło 80 proc. powierzchni województwa, 11 z 52 miast regionu, w tym 4 miasta na prawach powiatu: Włocławek, Toruń, Bydgoszcz i Grudziądz, a także Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie i Nowe. Mieszka w nich blisko 850 tysięcy ludzi, czyli prawie 70 procent ludności miejskiej województwa.
  • Wisła jest częścią dwóch z trzech prowadzących przez Polskę i województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych: E40 – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym oraz E70 łączącej Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie