Zobacz wideo: Polskie odmiany jabłek i ich zastosowanie
Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów, zajmie około 4 dni.
- Położenie geograficzne naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości do rozwoju, dlatego jako województwo jesteśmy zainteresowani działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomieniu jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Mam nadzieję, że ten pierwszy komercyjny rejs, będzie dowodem na to, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu - mówi marszałek Piotr Całbecki.
- Cały projekt został tak pomyślany, aby droga wodna realnie została ujęta w łańcuchu dostaw i stanowiła alternatywę dla transportu drogowego przede wszystkim na dłuższych odcinkach pomiędzy miejscami przeładunku - mówi Rafał Modrzewski z Departamentu Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. - Chcemy zwrócić uwagę na tę możliwość potencjalnych operatorów logistycznych czy armatorów z Polski i Europy. Do Chełmna kontenery będą płynąć około dwóch dni, zestaw może pokonać ten dystans w ciągu 19 godzin. Powrót zajmie już jeden dzień. Jest to pilotaż, który przetrze szlak dystrybucji towarów drogą wodną i mam nadzieję - spowoduje biznesowe zainteresowanie tego typu operacjami na Dolnej Wiśle.
Filmik z załadunku w Porcie w Gdańsku
- Malankowo - wypadek. Zginął m.in. mieszkaniec powiatu grudziądzkiego. Nowe zdjęcia
- Wiktoria Wilmanowicz - Miss Ziemi Chełmińskiej i Świeckiej 2011. Jak wygląda? Zdjęcia
- Powiat chełmiński. Poznaj swojego policjanta dzielnicowego. Zdjęcia, rejony
- Chełmno - modernizacja układu drogowego os. Skłodowskiej - duże postępy prac. Zdjęć
Wodny transport śródlądowy w liczbach
- jedna barka może transportować jednocześnie 42 kontenery, a w zestawie mogą się znaleźć maksymalnie dwie barki z 84 kontenerami. Oznacza to, że taki transport może przewieźć tyle towarów co 84 tiry
- odległość, na jaką można przewieźć tonę ładunku, przy tym samym nakładzie energii: ciężarówka – 100 km, kolej – 300 km, barka – 370 km
- emisja dwutlenku węgla w żegludze śródlądowej jest kilka razy mniejsza niż ta, którą wytwarzają motoryzacja i kolej
- w większości europejskich portów transport towarów za pomocą żeglugi to 10-15 proc. całości. Np. w Rotterdamie niemal połowa towarów (40-45 proc.) jest przesyłana w głąb lądu właśnie dzięki szlakom żeglugowym
- barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tys. tirów mniej na drogach w ciągu roku
- złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi wodne może dać od 4 do 6 zł zysku
Celem organizowanego przez samorząd województwa rejsu jest promocja śródlądowego transportu wodnego - ekonomicznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku i zwiększenie wiedzy o usługach śródlądowych wśród przedsiębiorców i firm spedycyjnych. To też zwrócenie uwagi na korzyści płynące z budowy węzła logistycznego w Bydgoszczy, wykorzystującego m.in. potencjał dróg wodnych.
Załadunek kolejnych kontenerów, które popłyną do Chełmna - w Gdańsku
Zestaw rzeczny złożony z pchacza i barki załadowanej sześcioma 40-stopowymi kontenerami wypływa z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicy Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, dotrze w czwartek (8 kwietnia). Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Planowany powrót do Gdańska to 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest VAN cargo SA z siedzibą w Warszawie. Wyprawa ma i aspekt badawczy. Rejsowi towarzyszyć będzie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na pokładzie z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem kierunku rewitalizacja dróg wodnych, z której prowadzone będą badania szlaku wodnego. Podczas transportu sprawdzane będzie oznakowanie nawigacyjne określające przebieg szlaku, przepustowość drogi wodnej, lokalizację trudnych i uciążliwych dla żeglugi miejsc na tym odcinku Wisły.
Do Chełmna płyną towary Ikei i TZMO
Pierwszą firmą z regionu, która zainteresowała się możliwością przewiezienia swoich towarów drogą wodną i do której trafi pierwszy transport są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Kalkulacje kosztów przewozu wskazały na jego wysoką konkurencyjność. TZMO zadeklarowały udział w pilotażowym rejsie także w relacji eksportowej (do Gdańska). Swoje towary wyśle też firma IKEA.
Pilotażowy rejs odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. W ramach pierwszej części projektu samorząd województwa zorganizował rejs promocyjno-badawczy w 2017 roku oraz opracował studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.
Koszty transportu wodnego śródlądowego są niewielkie.
Wg badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
- w transporcie samochodowym na 24,12 euro
- w transporcie kolejowym na 12,35 euro
- w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro
Wisła w Kujawsko-Pomorskiem
- Kujawsko-pomorski odcinek Wisły liczy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości.
- W jej dorzeczu leży koło 80 proc. powierzchni województwa, 11 z 52 miast regionu, w tym 4 miasta na prawach powiatu: Włocławek, Toruń, Bydgoszcz i Grudziądz, a także Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie i Nowe. Mieszka w nich blisko 850 tysięcy ludzi, czyli prawie 70 procent ludności miejskiej województwa.
- Wisła jest częścią dwóch z trzech prowadzących przez Polskę i województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych: E40 – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym oraz E70 łączącej Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu.
