Chodzi o spółki: Audax Energia, Caldoris Polska, Elgas Energy (dot. koncesji OPG), Elgas Energy (OGZ), Energetyka dla Domu, Energia dla Firm (OPG), Energia dla Firm (OGZ), Energia i Gaz, Energia Polska, Hexa Telecom, IEnergia, Ineon.
Czytaj również: Ceny gazu w 2019 r. zniweluje spadek opłat dystrybucyjnych. Rachunki bez większych zmian - podaje URE
Kiedy odbierają koncesję
Zgodnie z prawem energetycznym, prezes URE cofa koncesję w przypadku, gdy przedsiębiorca rażąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, określone przepisami. Działania urzędu mają na celu ochronę interesów odbiorców. Jak czytamy w komunikacie dot. tych 12 postępowań, powodem cofnięcia koncesji albo zmiany jej zakresu może być też: „nie dysponowanie środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe jej wykonywanie”.
Przeczytaj: Zmiana sprzedawcy prądu i gazu. Można obniżyć sobie rachunki
Stracą koncesję? Co z klientem
- W przypadku zaprzestania dostarczania paliw gazowych do odbiorcy w gospodarstwie domowym przez dotychczasowego sprzedawcę z przyczyn leżących po stronie tego sprzedawcy, gaz do odbiorcy dostarcza przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi tzw. „sprzedawca awaryjny” - wyjaśnia Justyna Pawlińskaz biura prasowego URE. - Umowa taka jest zawierana na czas nieokreślony i obowiązuje od dnia zaprzestania dostarczania paliwa gazowego przez dotychczasowego sprzedawcę z przyczyn leżących po stronie tego sprzedawcy. Umowa ta może ulec rozwiązaniu w dowolnym terminie na mocy porozumienia stron lub w drodze wypowiedzenia przez odbiorcę z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na ostatni dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło doręczenie oświadczenia o wypowiedzeniu umowy, przy czym odbiorca może wskazać późniejszy termin jej rozwiązania.
Przeczytaj koniecznie: Jak się bronić przed nieuczciwymi sprzedawcami prądu i gazu? [porady]
Gdy masz problem, zgłoś
W związku z możliwością zmiany sprzedawcy pojawiło się więcej firm oferujących sprzedaż gazu. Od 2011 r. na zmianę sprzedawcy tego paliwa zdecydowało się 171 609 odbiorców domowych (taryfy W1-W4). W sumie z pozostałymi taryfami na taki krok zdecydowało się w tym czasie 180 111 odbiorców. - Jednak wraz ze wzrostem liczby sprzedawców pojawiły się podmioty, które stosują nieuczciwe działania mające na celu pozyskanie klienta - zauważa Pawlińska.
Duża część ze zgłaszanych do URE przez odbiorców problemów trafia do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych. Liczba takich zgłoszeń rośnie. Masz pytania? Zadzwoń - (22) 244 26 36 (pn-pt, w godz. 8-15), wyślij list: URE, Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa, z dopiskiem Punkt Informacyjny, lub e-mail - [email protected].
