Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 22godz.
  • 45min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Jak się bronić przed nieuczciwymi sprzedawcami prądu i gazu? [porady]

Katarzyna Paczewska
Jak w każdej branży zdarzają się firmy, które wykorzystują niewiedzę potencjalnych klientów i zawierają z nimi umowy często dla nich niekorzystne. Zdarza się nawet, że klienci nie są świadomi zmiany sprzedawcy prądu czy też gazu.
Jak w każdej branży zdarzają się firmy, które wykorzystują niewiedzę potencjalnych klientów i zawierają z nimi umowy często dla nich niekorzystne. Zdarza się nawet, że klienci nie są świadomi zmiany sprzedawcy prądu czy też gazu. Pixabay.com
- Świadomość odbiorców prądu nadal nie jest na satysfakcjonującym poziomie. Na co dowodem są komentarze czy e-maile wysyłane do nas - mówi [b]Agnieszka Fodrowska[/b] z Enerad - Porównywarki cen prądu i gazu. - Zgłaszają się do nas osoby, które czują się oszukane przez sprzedawców prądu.

- Jednak po przyjrzeniu się sprawie, najczęściej okazuje się, że nie doszło do żadnego oszustwa, a nieporozumienie wynika z braku wiedzy klienta - dodaje ekspertka Enerad. - Oczywiście, nierzadko zdarzają się przypadki nierzetelnych działań firm energetycznych, a osoby poszkodowane bardzo często nie znają swoich praw np. nie wiedzą, że mogą odstąpić od umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy w ciągu 14 dni i to bez żadnych konsekwencji.

Przeczytaj też: Zmiana sprzedawcy prądu i gazu. Można obniżyć sobie rachunki!

Uczą jakie mamy prawa i ostrzegają przed oszustami

Właśnie rozpoczęła się kampania edukacyjno-informacyjna organizowana przez Towarzystwo Obrotu Energią pod honorowym patronatem prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Ma ona na celu m.in. propagowanie wiedzy o rynku energii elektrycznej i gazu poprzez działania edukacyjno-informacyjne, podnoszenie świadomości wśród klientów najbardziej narażonych na działania firm stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe.

Kampania skierowana jest do "zwykłych Kowalskich". Powód? Zagrożenia płynące z braku informacji odnośnie przysługujących im praw w zakresie podpisywania umów sprzedaży prądu i gazu.

Czytaj: Sprzedają prąd, nie zawsze uczciwie. UOKiK ich ukarał

- Bardzo dobrze, że rusza kolejna kampania informacyjna, ale nadal jest to kropla w morzu potrzeb - zauważa Agnieszka Fodrowska. - Dowód? Od ponad 10 lat gospodarstwa domowe mogą zmienić sprzedawcę prądu, a całkiem spory odsetek odbiorców nadal nie wie, że ma taką możliwość. Czego brakuje? Otóż intensywniejszych działań ze strony URE, czy nawet samych sprzedawców prądu. Najczęściej odbiorcy zdobywają wiedzę, gdy staną się ofiarami oszustwa, a powinno być odwrotnie: to wiedza powinna nas uchronić przed nieuczciwymi działaniami niektórych firm energetycznych.

Przeczytaj: Polacy zmieniają sprzedawcę prądu i gazu coraz częściej

Poradnik energetyczny

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej i gazu
Obecnie każdy z nas może zmienić swojego sprzedawcę. Wystarczy wybrać ofertę, która bardziej nam odpowiada i podpisać umowę z nowym sprzedawcą. Ważne jednak by nie robić tego pochopnie - decyzję należy podjąć świadomie i nie podpisywać żadnych dokumentów bez ich dokładnego przeczytania.

Uważaj na nieuczciwych sprzedawców prądu i gazu
Jak w każdej branży zdarzają się firmy, które wykorzystują niewiedzę potencjalnych klientów i zawierają z nimi umowy często dla nich niekorzystne. Zdarza się nawet, że klienci nie są świadomi zmiany sprzedawcy prądu czy też gazu. Dzieje się tak najczęściej, gdy nieświadomi istnienia konkurencyjnych firm na rynku energii każdego przedstawiciela firmy energetycznej traktują jak „inkasenta” czy „pana z elektrowni”, których wizyta w domu czy prośba o podpis nie dziwi i nie budzi podejrzeń. Dlatego też zawsze sprawdzaj kim jest i jaką firmę reprezentuje akwizytor.

Czytaj również: Uważaj na nieuczciwych sprzedawców prądu!

Jak ustrzec się przed zawarciem niekorzystnej umowy?
Zawsze sprawdzaj jaką firmę reprezentuje handlowiec. Poproś o okazanie pełnomocnictwa do zawierania umów oraz dokumentu tożsamości. Pomocna będzie też weryfikacja identyfikatora lub legitymacji służbowej (sprzedawca musi pokazać Ci te dokumenty). Możesz też sprawdzić, czy dany sprzedawca reprezentuje firmę posiadającą Certyfikat Wiarygodnego Sprzedawcy Energii Towarzystwa Obrotu Energią.

Nie podawaj żadnych danych osobom, których tożsamości nie potwierdziłeś!

Dokładnie czytaj i analizuj
Dokładnie przeanalizuj przedstawioną ofertę i dokumenty, które sprzedawca przekazuje Ci do podpisu.
Zastanów się, czy oferta jest zgodna z Twoimi oczekiwaniami a następnie sprawdź dokładnie warunki umowy, np:
- czy ceny zawierają podatek VAT,
- jakie są opcje płatności (w tym termin i sposób dokonywania płatności),
- jaki jest okres obowiązywania umowy i warunki jej wypowiedzenia oraz czy jest ona przedłużana automatycznie.

Poznaj: Ceny prądu w 2018 r. Opłaty niższe, a prąd niewiele droższy. Sprawdź, ile zapłacisz

Nie bój się zapytać sprzedawcę o takie kwestie jak:
- wysokość opłat stałych (np. opłaty abonamentowej lub handlowej),
- dodatkowe opłaty, inne płatne usługi (np. dodatkowe ubezpieczenie) i kary umowne Wszystkie te pozycje mogą wpłynąć na wysokość Twojego rachunku za energię.

Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą koniecznie:
- zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna,
- dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, jakie zostaną Ci przekazane do podpisu,
- upewnij się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca,
- daj sobie czas na dokładne przeczytanie dokumentów (w tym umowy) - nie musisz ich podpisywać od razu. Zawsze możesz poprosić o ich pozostawienie i umówić się na ewentualne podpisanie nowej umowy dopiero po przeanalizowaniu jej treści.

Twoje prawa:
- przyszły sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i wręczyć Ci wzór tego oświadczenia,
- możesz odstąpić od umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy lub na odległość, tj. podpisanej u Ciebie w domu lub zawartej przez telefon, w terminie 14 dni od jej podpisania bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu,
odstąpienie od umowy może nastąpić poprzez wysłanie listu poleconego z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy lub osobiście bezpośrednio w lokalu sprzedawcy.
- jeżeli minęło więcej niż 14 dni od daty podpisania umowy a zostałeś wprowadzony w błąd przez przedstawiciela sprzedawcy, pamiętaj, że masz możliwość uchylenia się od skutków zawarcia umowy, składając (listem poleconym lub osobiście) sprzedawcy oświadczenie wraz ze wskazaniem wszystkich okoliczności, które świadczą o błędzie. W swoim oświadczeniu opisz dokładnie całą sytuację oraz wskaż argumenty podane przez przedstawiciela, które nie były zgodne z prawdą, a które spowodowały podjęcie przez Ciebie decyzji o podpisaniu umowy.
- zawsze możesz skontaktować się ze swoim dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej, jeśli coś wzbudzi Twoje zastrzeżenia lub pytania.

Uwaga! Szczególną ostrożność zachowaj zawsze, gdy:

- przedstawiciel wzbrania się przed zostawieniem egzemplarza podpisanej umowy,
- na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą reprezentuje,
- nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy,
- jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji,
- sprzedawca obiecuje ci niższą stawkę opłaty za energię, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
- jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.

Więcej praktycznych porad, informacji o kampanii znajdą Państwo na stronie Towarzystwo Obrotu Energią (TOE) - Poradnik Świadomego Klienta

Mieliście do czynienia z nieuczciwą firmą energetyczną? Oto formularz zgłoszenia naruszenia dobrych praktyk, który można wysyłać do TOW.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej

Uwaga na oszustów z firmy Fortum ("sprzedawca" gazu i prądu).

Zwracam czytelnikom forum szczególną uwagę na popularne ostatnio oszustwo "na sprzedawcę gazu/prądu", równie popularne jak "na wnuczka". Do mojej Mamy (92 lata) przyszła pani "z gazowni" w sprawie "obniżenia rachunku". Mama będąc przekonana że rozmawia z przedstawicielem PGNiG dała się oszukać i podpisała nową umowę z Fortum. O tym że jest to zmiana sprzedawcy dowiedzieliśmy się dopiero jak z PGNiG przyszedł dokument z rozliczeniem i informacją o rozwiązaniu umowy oraz przestały przychodzić faktury za gaz.

Mamy teraz duży problem z odkręceniem tego. Odstąpienie zostało odrzucone, bo jest po terminie. Teoretycznie termin ten się nie liczy, bo Mama nie była świadoma co podpisuje, ale Fortum ma to w d...pie. PGNiG też umywa ręce, bo Mama nie jest już ich klientem.

Trzeba złożyć wypowiedzenie, ale to oznacza kary umowne. Trzeba z tym iść do sądu. Szczęście są organizacje konsumenckie, które w tym pomagają.

Uczulcie na to swoich Rodziców i Dziadków. W Polsce, przy cichym wsparciu polityków, istnieje zgoda na Zorganizowany Przemysł Oszukiwania Seniorów. Oszukuje się na seansach prania mózgu zwanych "pokazami promocyjnymi" jak i w domach przez różnej maści "przedstawicieli handlowych", jak to pokazało Fortum.

Upublicznijcie proszę ten post jeśli możecie. Tym samym utrudnicie działanie oszustom z Fortum i innych tego typu firemek. Poszukajcie sobie w necie "oszukani przez Fortum", znajdziecie wiele takich historii.

Pozdrawiam,

Andrzej

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3