Najpierw są rubryki, gdzie trzeba wpisać: dane osobowe, wykształcenie, znajomość języków obcych i obsługi komputera. Niektóre firmy wymagają też średniej ocen ze studiów. Zwykle chodzi rachunkowość, statystykę czy matematykę.
Bez wykształcenia
wyższego trudno znaleźć dobrze płatną pracę. Jednak i brak doświadczenia zawodowego również jest tutaj poważną barierą. Jeśli absolwent napisze w formularzu, że posiada nawet najmniejsze doświadczenie, da tym wyraz swojej zaradności; wyróżni się spośród innych kandydatów. Firmy w swoich formularzach pytają często o dyspozycyjność, bo teraz ważne są mobilność i elastyczność. Pytania otwarte dają (już na wstępie) obraz kandydata.
Należy uwzględnić charakter firmy, do której składamy ten dokument - pracodawcy zwracają uwagę głównie na umiejętność pracy w zespole.
Ważne jest także, aby zaskoczyć przeciwnika. Wielkie firmy przyjmują zazwyczaj tysiące podań. Tak więc trzeba się postarać pisać ciekawie. Np. zamieszczać informacje podparte doświadczeniami. Warto też zwrócić uwagę na formę przekazu. Można m.in. ściągnąć formularz z Internetu, wypełnić go na komputerze, dodać kolor i wkleić zdjęcie, albo umieścić logo poprzedniego pracodawcy.
Firmy udostępniają formularze aplikacyjne w swoich siedzibach i na stronach internetowych.
KILKA WAŻNYCH RAD:
@GP TEKST podstawowy 90%:n Nie zostawiaj pustych miejsc przy pytaniach otwartych;
n Pisz zwięźle, ale zawieraj jak najwięcej informacji. Napisz więc najpierw wszystko na brudno, a następnie zredaguj i dopiero wpisz do formularza;
n Pamiętaj o estetyce, dlatego nie używaj gumki. Lepiej wcześniej zaopatrz się w dwa dodatkowe formularze;
n Pisz czytelnie lub wypełnij formularz na komputerze;
n Selekcjonuj informacje pod kątem wymagań na konkretne stanowisko;
n Unikaj zbytniej oryginalności i przesady, chyba, że starasz się o pracę w agencji reklamowej;
n Bądź szczery i nie upiększaj rzeczywistości. Na rozmowie kwalifikacyjnej nastąpi weryfikacja twoich odpowiedzi;
n Jeżeli masz interesujące hobby, pochwal się nim. Wiele firm szczyci się wyjątkowością swoich pracowników.
