
W ciągu trzech lat odnotowano tutaj 2,5-krotny wzrost liczby odprawianych pasażerów – wtedy jeszcze stacji nie było w najlepszej dziesiątce. Zasługą może być znaczne zwiększenie liczby pociągów dalekobieżnych przejeżdżających przez stację, ale także rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych (co pozwoliło też ograniczyć ruch samochodowy w Krakowie). W 2014 roku Kraków Główny dostał nowy dworzec.

Miejsca w pierwszej piątce dla najbardziej znanej stacji kolejowej zabrakło, ponieważ obsługuje ona głównie przewozy dalekobieżne, a nie regionalne i aglomeracyjne, które są bardziej masowe. Dworzec przechodzi przez procedurę wpisania do rejestru zabytków – powstał w 1975 roku, a przed Euro 2012 został odnowiony.

Choć stacja jest daleko poza pierwszą piątką, to tutaj w ciągu doby zatrzymuje się najwięcej pociągów. Najwięcej z obsługiwanych tu pasażerów korzysta z Kolei Mazowieckich. Stacja ma duży potencjał, by w przyszłości osiągac jeszcze lepsze wyniki. Czeka ją też przebudowa w ramach remontu linii średnicowej.

Silne zurbanizowanie Górnego Śląska nie przekłada się na wysoki wskaźnik wykorzystania kolei – mieszkańcy regionu korzystają z pociągów dużo rzadziej niż w innych częściach kraju. W 2010 roku rozpoczęto trwająca 3 lata przebudowę stacji, która wiązała się z dużymi kontrowersjami w związku z burzeniem starego budynku dworca.