Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co Toruń zyska na BiT City?

Wojciech Giedrys
57 mln euro - tyle ma kosztować toruńska część projektu BiT City. W planach jest zakup kilkunastu tramwajów oraz budowa węzła na dworcu Toruń Miasto.
Co Toruń zyska na BiT City?
fot. PKP Przewozy Regionalne

(fot. fot. PKP Przewozy Regionalne)

Budowa szybkiej kolei metropolitalnej BiT City pochłonie łącznie 884 mln zł, z czego 338 mln zł otrzymamy z Unii Europejskiej z programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Projekt realizują samorząd województwa, Toruń, Bydgoszcz, Solec Kujawski, a także PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe. Wśród przedsięwzięć jednym z najkosztowniejszych będzie odbudowa linii kolejowej łączącej obie stolice naszego regionu. Dzięki temu przejazd z Torunia do Bydgoszczy skróci się do ok. 30 minut. Każdy z beneficjentów ma zapisane własne projekty. Niektóre z nich będą realizowane wspólnie z PKP.

Na co wydamy miliony?

Toruńskie inwestycje pochłoną ok. 57 mln zł, z czego 23,7 mln euro wyniesie unijne dofinansowanie. W ramach projektu powstanie węzeł na dworcu Toruń Miasto. Pasażerowie korzystający z szybkiej kolei będą się na nim przesiadać do tramwajowej "jedynki". Według szacunków to zadanie ma kosztować ok. 8 mln euro. - W planach jest modernizacja torowiska tramwajowego między pl. 18 stycznia a ul. Chopina - mówi Andrzej Szefler, p.o. dyrektora magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Przystosujemy perony do obsługi niskopodłogowego taboru.

Tramwaje z niską podłogą

Dzięki projektowi na toruńskie tory wyjadą pierwsze w historii miasta niskopodłogowe tramwaje. Miasto zamierza kupić kilkanaście składów. Przeznaczy na to ok. 16 mln euro.

- Początkowo zakładaliśmy, że kupimy 16 składów - mówi Szefler. - Jeszcze niedawno kosztowały one 8-9 mln zł, a obecnie nawet 7 mln zł. Być może uda się więc kupić więcej sztuk.

Oprócz tego powstanie także elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wozami MZK. Będziemy za nie płacić za pomocą kart bezstykowych. To rozwiązanie pochłonie ok. 600 tys. euro.

O 60 tys. euro droższe ma być uruchomienie systemu monitoringu bezpieczeństwa pasażerów w wozach toruńskiego przewoźnika. Za unijne pieniądze ma zostać także ułożony nowy odcinek torowiska łączący ul. Skłodowskiej-Curie z Olimpijską.

Przypomnijmy: teren między ul. Skłodowskiej-Curie a Olsztyńską jest zarezerwowany pod zajezdnię tramwajowa. To przedsięwzięcie oszacowano na 8,7 mln euro.

Urzędnicy przymierzają się także do przedłużenia torowiska w zachodniej części miasta. Tramwaj dojeżdżałby w ten sposób do nowego stadionu oraz okolic Polchemu.

- Wiele zależy od tego, jakie plany będą mieć właściciele terenów po dawnym zakładzie, gdzie miały powstać obiekty wielkopowierzchniowe - mówi Szefler.
W ramach BiT City zostanie ułożony drugi tor pod pl. Pokoju Toruńskiego, co usprawni przejazd między dworcami Toruń Wschodni - Toruń Główny. Tym przedsięwzięciem zajmie się PKP PLK. Na tej trasie powstanie także dodatkowy przystanek kolejowy na wysokości Garbatego Mostka. - W tej okolicy powstaje nowe osiedle - zaznacza Szefler.

Projekt na wiele lat

Projekt BiT City został rozpisany na lata 2009-2014. W tym roku miasto zarezerwowało na niego nieco ponad 2 mln zł. Realizacja niektórych przedsięwzięć ruszy być może już w przyszłym roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska