- We wrześniu ubiegłego roku złożyłam w Toruniu wniosek o 500 plus z koordynacji - mówi nasza Czytelniczka. - 30 marca wysłałam ostatni potrzebny dokument. Miesiąc później ostatni raz udało mi się dodzwonić do wydziału. W ciągu trzech tygodni miałam dostać decyzję, a do dziś nie mam żadnej odpowiedzi. Tam informacja z biurka na biurko wędruje tydzień.
Uwaga! Jeśli tego nie zrobisz, stracisz świadczenie 500 plus [lista]
Załatwili co trzecią sprawę
Sprawami świadczeń rodzinnych i wychowawczych, gdy choć jedno z rodziców pracuje za granicą, zajmuje się wydział koordynacji świadczeń, podległy urzędowi wojewódzkiemu.
Dowiedzieliśmy się, że w połowie kwietnia Czytelniczka miała przedstawić dokument, którego jednak nie nadesłała. Czytelniczka zaprzecza. Koniec końców, urzędnicy sami muszą wyjaśnić wątpliwości w ZUS. Decyzja ma być wystawiona w najbliższych dniach.
Czytaj również: 12-osobowa rodzina z Bydgoszczy nie chce pomocy - dzięki 500 plus
Od 1 stycznia koordynacją świadczeń rodzinnych i wychowawczych zajmuje się wydział podległy wojewodzie. Wcześniej było to zadanie zlecone urzędowi marszałkowskiemu.
Było dużo skarg na opóźnienia w załatwieniu spraw i zmiana miała ich bieg przyspieszyć. Czy to się udało? Regina Politowicz, dyrektor Wydziału Koordynacji Świadczeń w delegaturze KUPW w Toruniu, mówi, że częściowo tak. Bo z ponad 12 tysięcy przejętych spraw wiele było nietkniętych. Do 9 lipca zakończono 4200 spraw. Ale 8 tysięcy ciągle czeka na ostateczne załatwienie.
Dla rodziców oczekujących miesiącami żadne to pocieszenie, ale nie jesteśmy wśród regionów, w których są największe zaległości w wypłacaniu 500 plus w koordynacji.
Nie chcą takiej pracy
Świadczeń rodzinnych i wychowawczych przejęto mniej więcej tyle samo - po 5 tys. (wychowawczych o 700 więcej). Z 500+ załatwiono prawie 2200, z rodzinnych - 1230. Spośród spraw inicjowanych przez instytucję zagraniczną zakończono połowę.
Premier broni polityki społecznej rządu. "500 plus dzieli Polaków? Jak zabierzecie ten program, to wszyscy połączą się w biedzie?"
Ale przecież co miesiąc wpływa około 900 nowych spraw. Terminy czekania na odpowiedź z instytucji zagranicznych się nie zmieniły, nie zawsze są to odpowiedzi wystarczające. Czas załatwiania na pewno też by się skrócił, gdyby wnioskujący podawali wszystkie potrzebne informacje.
Ostatnio dyrektor Politowicz doszedł nowy kłopot. Odchodzą pracownicy. - W ostatnim miesiącu wypowiedzenie złożyły 3 osoby z 18 wydających decyzje. To duża strata - martwi się dyrektor. Odchodzą, bo znaleźli mniej stresującą pracę, z lepszymi zarobkami.
Nie ma więc co oczekiwać, że tempo załatwiania spraw będzie szybsze.
Wydział Koordynacji Świadczeń mieści się w delegaturze KUPW w Toruniu przy ul. S. Moniuszki 15-21. Obsługa klientów tel. 56 661 98 44, 56 651 07 02, informacje w poniedziałki i czwartki w godz. 10-14.
To ludzie kupują za pieniądze z 500 plus. Niektórzy zaskakuj...