Skontaktowała się z nami pani Marzena z Bydgoszczy:
- Pomogłam tacie założyć profil na ePUE ZUS, żeby załatwić wszystko elektronicznie. Jednak okazało się, że wniosku o rentę rodzinną nie można wypełnić elektronicznie. Trzeba i tak pofatygować się do placówki ZUS. Czy mogę złożyć już wypełniony i podpisany wniosek w imieniu ojca? I czy wymagane są do tego wniosku oraz wniosku o rentę wdowią jakieś dokumenty, załączniki, żebym to załatwiła już za jedną wizytą - pyta Czytelniczka.
Jaki załączniki potrzebne do wniosku o rentę rodzinną
Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego, wyjaśnia, że wniosek o rentę rodzinną można złożyć elektronicznie za pośrednictwem platformy PUE/eZUS. Należy jednak pamiętać, że do wniosku nie można dołączyć aktu zawarcia związku małżeńskiego ani dokumentów dotyczących osoby zmarłej, jeśli nie miała ona ustalonego prawa do świadczeń.
Formularz ERR można również złożyć osobiście w placówce ZUS lub przesłać pocztą. Do wniosku należy dołączyć niezbędne dokumenty, które mogą się różnić w zależności od indywidualnej sytuacji. Są nimi np.: dokument potwierdzający datę urodzenia i datę zgonu osoby, po której ma być przyznana renta i odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli o rentę ubiega się wdowa lub wdowiec.
Do wniosku o rentę rodzinną po osobie, która nie miała ustalonego prawa do świadczenia – oprócz dokumentów wskazanych powyżej, należy dołączyć:
informację dotyczącą okresów składkowych i nieskładkowych zmarłego (druk ERP-6),
oryginalne dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe osoby zmarłej, m.in.: świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymację ubezpieczeniową, dokument potwierdzający ukończenie studiów i programowy tok ich trwania, odpisy aktów urodzenia dzieci – jeśli osoba zmarła korzystała z urlopu wychowawczego lub bezpłatnego w celu sprawowania opieki nad dziećmi,
dokumenty potwierdzające wysokość wynagrodzenia osoby zmarłej (np. zaświadczenie pracodawcy lub innego płatnika składek o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia – może być złożone na druku ERP-7, legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy), aby ustalić podstawę wymiaru emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub kapitału początkowego osoby zmarłej,
zaświadczenie płatnika składek osoby zmarłej o okresach pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze (jeżeli taka pracę wykonywała).
Jak załatwić pełnomocnictwo w ZUS
- Natomiast do wniosku o tzw. rentę wdowią nie jest wymagane dołączanie dodatkowych dokumentów. Warto rozważyć, aby tata Czytelniczki udzielił jej pełnomocnictwa do załatwiania spraw w ZUS (druk PEL). Dzięki temu w razie potrzeby, mogłaby na miejscu dokonać ewentualnych poprawek lub uzupełnień - mówi Krystyna Michałek.
Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Jak dodaje, do ZUS-u wpłynęło 737,1 tys. wniosków o tzw. rentę wdowią, w tym niemal 43,5 tys. z Kujawsko-Pomorskiego.