Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z naprawą maszyn rolniczych w czasie epidemii? Firmy z branży agro o pracy w dobie koronawirusa

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
nadesłane/John Deere
Mamy unikać kontaktów bezpośrednich, a jednak czasem przydarzy się awaria albo zwykła potrzeba konsultacji. John Deere podkreśla zalety zdalnego serwisu i zapewnia o dostępności części. Podobnie Claas, marka przypomina, że są sektory, które muszą wykonywać swoją pracę i wskazuje tu rolę rolników producentów żywności. Co z naprawą ciągnika w serwisie albo maszyny na miejscu?

Stan zagrożenia epidemicznego wprowadzony w Polsce sprawił, że wiele firm z różnych branż, zwłaszcza z sektorów usług czy handlu zdecydowało lub było zmuszonych ograniczyć a czasem zawiesić swoją działalność. Co z obsługą rolnictwa w dobie koronawirusa?

O tym, że dealerzy i producenci maszyn rolniczych wdrażają szereg rozwiązań mających zapewnić wsparcie, ciągłość pracy i jej bezpieczeństwo, zapewnia m.in. marka Claas.

– Aby chronić naszych klientów i pracowników dealerów, wdrożyliśmy wiele środków przeciwdziałających rozprzestrzenianiu się koronawirusa - mówi Krzysztof Burdziuk z CLAAS Polska. - Obecnie wszystkie serwisy dealerskie cały czas działają, niektóre w ograniczonym zakresie godzinowym. Dealerzy udostępniają możliwość wideorozmowy i prezentacji części naprawy na żywo, wykorzystując popularne aplikacje w smartfonach. Praca prowadzona jest w zespołach, aby w przypadku infekcji kwarantanną nie została objęta cała kadra serwisu. Niezakłócona jest dostępność materiałów eksploatacyjnych oraz części, jeżeli nastąpi awaria maszyny – wyjaśnia Burdziuk

Co z naprawą maszyn rolniczych w czasie epidemii? Firmy z branży agro o pracy w dobie koronawirusa
nadesłane/Claas

Praca zdalna w serwisie maszyn rolniczych

- Wdrożenie rozwiązań, które pozwalają przeprowadzić zdalną diagnostykę, a w przypadku mniejszych błędów, także zdalny serwis, w obecnych czasach zyskuje kolejną zaletę – w wielu przypadkach pozwala uniknąć kontaktu z osobą trzecią w serwisie – uważa Mariusz Zieliński, szef działu Obsługi Posprzedażowej John Deere.

To Cię może też zainteresować

Uważa, że rozwiązania telematyczne stanowią ważny element codziennej pracy rolników, nie tylko w dobie pandemii. - Jednym z podstawowym narzędzi, w które wyposażamy naszych klientów jest Expert Alert, czyli absolutnie automatyczne rozpoznanie problemu, słabego punktu maszyny i wskazanie kompleksowego rozwiązania, co z kolei pozwala zadziałać, zanim wystąpi awaria i związany z nią przestój maszyny. Dziś jeszcze nie wszystkie podzespoły da się zdiagnozować bezprzewodowo, ale pracujemy nad tym, by w niedalekiej przyszłości dało się przewidzieć dokładnie każdą usterkę – zapowiada Mariusz Zieliński.

Rolnicy częściej sięgają po zdalną pomoc

- Zauważyliśmy wzrost aktywacji telematyki w ostatnich tygodniach na poziomie 15-20%, co potwierdza, jak przydatne są to systemy - komentuje Adam Trzaskawka, specjalista systemów rolnictwa precyzyjnego i monitorowania maszyn w firmie Kuhn Maszyny Rolnicze, będącego dealerem John Deere.

To Cię może też zainteresować

- Korzystają z nich głównie zarządcy dużych gospodarstw, którzy biorąc też pod uwagę konieczność przebywania na terenie swojej działalności większej liczby pracowników, ograniczają kontakt z zewnętrznymi podmiotami do absolutnego minimum. Aczkolwiek pamiętajmy też, że rozwiązania telematyczne mogą być z powodzeniem instalowane też w maszynach średniej wielkości, np. serii 6, które są często wykorzystywane w rodzinnych gospodarstwach – dodaje Adam Trzaskawka.

Nie ma problemu z częściami i opóźnieniami, a przesyłki są bezpieczne

Przedstawiciele marki John Deere zapewniają, że magazyn w Niemczech nadal jest świetnie zaopatrzony, wszystkie części do dealerów i klientów są dostarczane zgodnie z harmonogramami. – Wszystkie zlecenia dostarczane są do dealerów bez opóźnienia, dzięki czemu klienci powinni mieć swoje zamówienie dostępne w ciągu 24h. Bardzo dobre planowanie zamówień przedsezonowych daje pewność, że dealerzy są właściwie zaopatrzeni i stan magazynowy najczęściej rotujących części gwarantuje dostępność na najwyższym poziomie – dodaje Mariusz Zieliński.

Co z naprawą maszyn rolniczych w czasie epidemii? Firmy z branży agro o pracy w dobie koronawirusa
nadesłane/John Deere

Magazyn części zamiennych w Niepruszewie zwiększył obecnie stany magazynowe, przygotowując się do sezonu. Dealerzy również nieprzerwanie uzupełniają swoje zapasy części, informuje Claas.

– Kilka tygodni temu w naszych magazynach wprowadzono pierwsze środki ostrożności, aby zminimalizować ryzyko zakłóceń dostaw części. Dokładamy wszelkich starań, aby logistyka dostaw do punktów dealerskich w całym kraju funkcjonowała optymalnie, mimo że sporadycznie występują opóźnienia. Wynikają one z problemów z przejazdami samochodów dostawczych z powodu kontroli medycznej na granicy polsko-niemieckiej – mówi Henryk Zawadzki z CLAAS Polska. – Istotne jest jednak, że zarówno CLAAS Polska, jak i dealerzy posiadają własne magazyny części, które są zabezpieczeniem przed zakłóceniami w ciągu logistycznym – dodaje.

To Cię może też zainteresować

Załoga działu części zdalnie wspiera dealerów w doradztwie technicznym. Klienci mogą skorzystać z elektronicznego katalogu części, który dostępny jest na stronie internetowej producenta. Dostawa zamówionych elementów jest zapewniana przez przesyłkę kurierską. Paczki przygotowywane są przez pracowników wyposażonych w środki ochrony osobistej (rękawiczki oraz maseczki) w celu ograniczenia do minimum ryzyka infekcji odbiorcy przesyłki.

Praca zespołów serwisowych podczas epidemii

Nie zawsze problemowi da się zaradzić zdalnie. Kiedy maszyna musi trafić do warsztatu, producent zapewnia, że zachowane zostaną dodatkowe środki bezpieczeństwa chroniące pracowników serwisu oraz klienta. "Na jeden dzień maszyna zostanie poddana kwarantannie. Po jej zakończeniu zalecana jest dezynfekcja takich elementów, jak: klamki drzwi, kierownica, klamki okien, dźwignie i przyciski sterujące, monitor dotykowy oraz inne uchwyty. Podobna procedura jest stosowana przez wielu dealerów w przygotowaniu maszyny do odbioru z serwisu przez klienta", wyjaśnia Claas.

W przypadku konieczności korzystania z narzędzi lub urządzeń warsztatowych używanych przez innych pracowników, są one wcześniej dezynfekowane. Wizyty klientów i osób trzecich w warsztacie są niedozwolone. W warsztatach wielu dealerów na drzwiach i bramach wejściowych zostały zamieszczone informacje odnośnie do używania odzieży roboczej i rękawiczek jednorazowych oraz ograniczonego wstępu osób trzecich.

Kolejna sytuacja - maszyna nie może trafić do warsztatu i technik serwisowy jest potrzebny na miejscu, w gospodarstwie. Trzeba pilnować odległości 2 metrów między osobami w pobliżu.

To Cię może też zainteresować

Przed wizytą przeprowadzany jest wywiad telefoniczny, który ma sprawdzić, czy przedstawiciel gospodarstwa ani przedstawiciel serwisu dealera nie mieli kontaktu z osobami zarażonymi COVID-19 oraz czy żaden z nich nie ma objawów wzbudzających niepokój. "Podczas rozmowy klient proszony jest również o przygotowanie maszyny do naprawy: oczyszczenie kabiny z rzeczy osobistych operatora oraz zaparkowanie maszyny w dogodnym do pracy miejscu zapewniającym strefę szerokości minimum 2 m wokół maszyny. Zabezpiecza to zarówno klienta, jak i technika serwisowego przed zakażeniem przez osobę, która jest nosicielem wirusa, ale nie ma objawów".

Odwiedzając rolnika w celu naprawy maszyny, technik serwisowy m obowiązek mieć przy sobie środki ochrony osobistej (m.in.: okulary ochronne, maskę zakrywającą usta oraz nos, rękawiczki jednorazowe). Podczas diagnozy oraz naprawy w pobliżu pracownika serwisu nie powinna się znajdować żadna osoba, a kontakt z klientem powinien być ograniczony do niezbędnego minimum, instruuje Claas.

Co z naprawą maszyn rolniczych w czasie epidemii? Firmy z branży agro o pracy w dobie koronawirusa
nadesłane/John Deere

Źródło: informacje prasowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska