Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powrót do centrów handlowych po pandemii napawa dużym optymizmem"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.
Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Aneta Zurek/ Polska Press
Dane od najemców, jak i właścicieli obiektów handlowych o majowych obrotach napawają optymizmem. Odwiedzalności w centrach handlowych, w ostatnim tygodniu maja 2021 r. była średnio o 17 proc. wyższa niż w roku ubiegłym i o 13 proc. niższa niż w roku 2019, przed pandemią. Zakupy najchętniej robiliśmy w sobotę.

W maju, czyli pierwszym miesiącu po czwartym lockdownie, odwiedzalność w dni robocze była o 17 proc. niższa niż w 2019 roku, a jednocześnie o 33 proc. wyższa niż rok temu, czyli tuż po pierwszym zamknięciu- wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Jak się okazuje, to sobota była najchętniej wybieranym dniem na zakupy – w ten dzień każdą galerię średnio odwiedziło od 3 do 4 tys. klientów więcej niż w pozostałe dni handlowe tygodnia.

Jak wskazują przedstawiciele PRCH, z każdym tygodniem powraca do centrów pełna oferta handlowo-usługowa, co skłania klientów do regularnych odwiedzin i korzystania z niej. Jednak, po doświadczeniach związanych z pandemią koronawirusa, zmieniły się zachowania konsumenckie.

- Od kilku miesięcy centra handlowe odwiedzane są raczej w pojedynkę niż całymi rodzinami. Zakupy są bardziej celowe, a paragon wyższy. Już w lutym tego roku obserwowano obroty wyższe niż przed pandemią, mimo odwiedzalności wynoszącej 79 proc. poziomu z 2019 roku- wskazano.

Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.

Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powr...

- Pełne otwarcie centrów handlowych było długo oczekiwane przez miliony osób: konsumentów, właścicieli i zarządców obiektów oraz najemców. Wyniki odwiedzalności w maju potwierdzają prognozy, że powrót do wyników sprzed pandemii powinien nastąpić szybko. Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Chętnie też korzystają z oferty kawiarni i restauracji, które działają w trybie na miejscu – komentuje Krzysztof Poznański, Dyrektor Zarządzający PRCH, cytowany w komunikacie.

Chcemy robić zakupy w sklepach stacjonarnych

Klienci nie chcą rezygnować z zakupów stacjonarnych- wynika z badania przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja 2021 r. na zlecenie Cushman & Wakefield. Ponad 30 proc. badanych deklaruje, że w przyszłości większość lub wszystkie zakupy ma zamiar dokonywać w sklepach stacjonarnych, jednocześnie 44 proc. ankietowanych planuje rozłożyć zakupy równomiernie pomiędzy internet i sklepy stacjonarne. Jedynie co czwarty (23 proc.) respondent zamierza realizować większość lub wszystkie zakupy online.

- Szybki powrót konsumentów do centrów handlowych po pandemii napawa dużym optymizmem, ale absolutnie nie zwalnia wszystkich uczestników rynku od szukania nowych rozwiązań- mówi Małgorzata Dziubińska, Cushman & Wakefield.

Jednocześnie jak wynika z danych PRCH, najwyższą odwiedzalność, czyli najbardziej zbliżoną do tej sprzed pandemii odnotowują galerie handlowe o średniej wielkości tj. 20-39,9 tys. mkw. GLA. W maju br. średnia odwiedzalność tych obiektów sięgnęła 93 proc. rezultatów z 2019 roku. Niższe poziomy odwiedzalności w maju notowały obiekty handlowe o powierzchni przekraczającej 60 tys. mkw. GLA, ale wraz z uruchamianiem branży rozrywkowej i gastronomicznej, która stanowi znaczącą część ich oferty, odwiedzalność w tych centrach rośnie. W tygodniu od 31 maja do 6 czerwca ich średnia odwiedzalność w dni handlowe wyniosła już 87 proc. rezultatów sprzed pandemii.

Analiza danych w ujęciu regionalnym wskazuje na najwyższą odwiedzalność w regionie centralnym (88 proc. wyników z 2019 roku). Najniższą zaś w maju odnotowały galerie z północno-zachodniej części kraju.

Sytuacja w sklepach tradycyjnych zaczęła się jednak odwracać

Jak wynika z danych M/platform, maj 2021 odwrócił trend spadkowy obserwowany w handlu tradycyjnym od lutego bieżącego roku. Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży – w ujęciu rok do roku- kanał ten odnotował niewielki wzrost, +0, 7proc. w stosunku do maja 2020. Wzrosła też liczba transakcji, o 5,3 proc. Natomiast średnia wartość koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł.

Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.

Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powr...

Kategoriami charakteryzującymi się w maju 2021 dalszymi spadkami sprzedaży w sklepach tradycyjnych były dwie bardzo istotne dla tego kanału kategorie piwa oraz wódki, które odnotowały odpowiednio spadki o 10,4 proc. oraz 8,7 proc. w stosunku do maja 2020. Podobnie jak w poprzednich miesiącach bieżącego roku, wydaliśmy łącznie mniej także na nabiał (spadek o 9,0 proc.) oraz słodycze (spadek o 12,0 proc.).

- Warto jednak zwrócić uwagę na kategorie, które przyczyniły się do odwrócenia trendu spadkowego na poziomie całkowitych obrotów w handlu tradycyjnym. Dwiema kategoriami, które z uwagi na swoje miejsca w rankingu przyczyniły się do odwrócenia trendu w największym stopniu, były napoje bezalkoholowe, które odnotowały wzrost o 6,5 proc. rok do roku oraz alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9 proc. Wśród kategorii rosnących z czołówki rankingu największych kategorii w handlu tradycyjnym znalazły się także mrożonki uwzględniające oczywiście kategorię lodów – wzrost o 2,6 proc. czy gotowe posiłki – wzrost o 2,3 – podsumowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych w Comp Centrum Innowacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powrót do centrów handlowych po pandemii napawa dużym optymizmem" - Portal i.pl

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska