CSR to już nie moda. Chcesz aby Twoja marka była lubiana? Musisz to robić w swojej firmie

Anna Wawszkiewicz
Anna Wawszkiewicz
Udostępnij:
Coraz więcej Polaków kupuje nie tylko produkt, ale też całą jego otoczkę - misję firmy, wizję rozwoju, filozofię działania. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie żadna fanaberia, to konieczność, jeśli myśli się poważnie o przyszłości własnej firmy.

Co to jest CSR?

CSR, to skrót od Corporate Social Responsibility, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. To koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

CSR to biznes zaangażowany społecznie. Wydatki na działania CSR w firmie należy traktować jako inwestycję i źródło innowacji, a nie jako koszt.

CSR w Twojej firmie: dlaczego warto?

Polsko-francuska Izba Gospodarcza w 2018 roku zorganizowała badanie, z którego wynika, że konsumenci oczekują od firm, że będą społecznie odpowiedzialne:

  • 69% uważa, że firmy powinny walczyć z niesprawiedliwością społeczną,
  • 68% oczekuje od marek, które kupują, aby odgrywały większą rolą w rozwiązywaniu problemów społecznych,
  • 65% oczekuje zaangażowania w rozwój lokalnych społeczności,
  • 58% unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko,
  • 32% konsumentów uważa, że poprzez swoje decyzje zakupowe może realnie wpływać na zmiany na świecie.

Na potwierdzenie tego, że CSR to kierunek, w którym każdy, myślący o przyszłości biznes powinien podążać, przytaczać można wiele cyfr, badań i raportów. Dlaczego? Ponieważ liczby nie kłamią. Wszystkie zaprezentowane badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie odbiorców.

CSR w słusznej sprawie

Ostatnio wiele mówi się o ekologii. Mali przedsiębiorcy i duże koncerny podejmują kolejne działania, które mają m.in. ograniczyć plastik, zminimalizować pozostawiany ślad węglowy, zmniejszyć ilość odpadów i zoptymalizować produkcję. Młodocianą twarzą zmian jest Greta Thunberg, która w 2020 roku po raz kolejny została zgłoszona do Pokojowej Nagrody Nobla, ale za tymi działaniami także stoją liczby!

Aż 75% polskich obywateli odczuwa zaniepokojenie zmianami klimatu – na to wskazują badania Instytutu YouGov dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

CSR: o tych kampaniach było głośno

Działania CSR w polskich firmach prowadzone są od lat, ale od niedawna stały się popularne i szeroko dyskutowane nie tylko w biznesie, ale także przez konsumentów. Firmy prześcigają się w pomysłach na kolejne projekty. Wzajemne inspiracje i motywacje do coraz to nowych akcji sprawiają, że jest o czym mówić, o czym myśleć i z czego wybierać.

Kampanie CSR, które zapadły w pamięć

  1. Kompania Piwowarska i WWF łączą siły. Z etykiet zniknął wizerunek żubra, na rzecz innych, zagrożonych gatunków zwierząt. Dodatkowo firma przekazała fundacji WWF Polska 1 mln zł na wsparcie programów ochronnych wilka, rysia i sóweczki. Kompania Piwowarska jest sponsorem Białowieskiego Parku Narodowego, dlatego pomysł jest spójny z wizerunkiem, jaki marka chce promować, a dodatkowo jest pożyteczny społecznie.
  2. JYSK odmienił poczekalnię Szpitala Bródnowskiego. Zmienił on surowe wnętrza szpitalnej przestrzeni w miłe i przytulne miejsce, w którym chorzy i ich rodziny będą mogli na chwilę odpocząć. Wykorzystanie własnych pracowników oraz produktów dostępnych w sklepie to prosta akcja, która spotkała się z niezwykle ciepłym odzewem. JYSK Polska już wcześniej wspierał warszawski Szpital Bródnowski, np. przekazując poduszki i kołdry dla pacjentów.
  3. Coca Cola i Fundacja Nasza Ziemia promuje recyklomaty. W dwóch lokalizacjach w Warszawie stanęły recyklomaty, w których za oddanie i odpowiednią segregacją odpadów można otrzymać ciekawy zniżki. Co ciekawe, nie tylko wielcy giganci promują tego typu działania. Miasto Sosnowiec postawiło recyklomaty w 8 lokalizacjach. Oddawać do recyklingu odpady można m.in. w urzędzie miasta a pozyskane pieniądze mogą zasilić budżety lokalnych klubów sportowych.
  4. Żabka promuje zielony transport. Firma postawiła ponad 100 samoobsługowych stacji naprawy rowerów w pobliżu swoich sklepów w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Gliwicach, Częstochowie i Trójmieście.
  5. Pornhub przygotował wyjątkowy film dla dorosłych. Dochód przeznaczy na sprzątanie planet.
  6. Lista zrealizowanych w ostatnim czasie akcji CSR mogłaby nie mieć końca. - Tefal i Fundacja Nasza Ziemia sprzątają polskie parki narodowe, - Myjnia parowa Irmar i Fundacja Człowiek dla Zwierząt pomagają zwierzakom, - WP organizuje akcję Spełnijmy Marzenie Powstańca, - Biedronka i Vanish dają drugie życie ubraniom, - ING stawia Smog Free Tower w Krakowie, - Zielone przystanki retencjonujące wodę opadową w Radomiu, - PKP S.A. uruchamia pierwsze stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

CSR + storytelling

To połączenie może przynieść najwięcej korzyści. Dlaczego? Odpowiedzialność społeczną łączy się z prawdziwą historią, która spotkać może każdego z nas. Idealnym przykładem na tego typu realizację jest akcja Stowarzyszenia mali bracia Ubogich. Dobrze zaplanowana kampania, ze świetnym timingiem i mocnym przekazem. Zobaczcie sami:

Wideo

Materiał oryginalny: CSR to już nie moda. Chcesz aby Twoja marka była lubiana? Musisz to robić w swojej firmie - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.