Koszt niemały
Istotnie, katalizatory są urządzeniami dość kosztownymi. Ich cena kształtuje się w zależności od producenta i rodzaju auta, w granicach od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Żywotność
W zasadzie - twierdzi Rafał Mikołajczak z serwisu Opla - żywotność katalizatora uzależniona jest od sposobu eksploatacji auta. Czasami znajduje się on w bardzo dobrym stanie po przejechaniu przez auto 300 tysięcy kilometrów i psuje się już przy przebiegu niespełna 100 tysięcy kilometrów.
Lepiej na długich trasach
Przyczyn może być przynajmniej kilka.
Trwałości katalizatora sprzyja jazda bardziej dynamiczna i wykorzystywanie odpowiedniej mocy na poszczególnych przełożeniach. Natomiast na pewno nie poruszanie się np. z prędkością 60 km/godzinę na piątym biegu.
Katalizatory wytrzymują dłużej, jeśli eksploatowane są w autach poruszających się po długich trasach. Wtedy, po odpowiednim nagrzaniu, warunki pracy są optymalne. Natomiast znacznie gorzej jest w przypadku, gdy auto porusza się tylko po mieście, na krótkich dystansach, od wystygnięcia do wystygnięcia.
Pamiętać o rozgrzaniu
Podczas uruchamiania silnika zimą trzeba pamiętać, by katalizator choć trochę się nagrzał. Startowanie i ruszanie "pełną rurą" może doprowadzić nawet do uszkodzenia urządzenia.
Bez uszlachetniaczy
Nie jest wskazane dodawanie do paliwa tzw. preparatów uszlachetniających. Powodują one bowiem istotną zmianę składu mieszanki i samych spalin. Niektórzy producenci zastrzegają sobie zakaz stosowania uszlachetniaczy nawet pod rygorem utraty gwarancji na katalizator.
Tylko dobre paliwo
Zdecydowanie niekorzystny wpływ na katalizatory wywiera paliwo złej jakości, np. zasiarczone czy z dodatkiem oleju napędowego. Następuje bowiem zapychanie się urządzenia i pogorszenie jego pracy.
Nie osuszać baku
Powinno się unikać jazdy do ostatniej kropli paliwa. W samochodach kilkuletnich na dnie baku mogą znajdować się rozmaite zanieczyszczenia, które po zassaniu osadzają się na ściankach katalizatora.
Uszkodzenia mechaniczne
Przyczyną krótkiego żywota katalizatora są także uszkodzenia mechaniczne. Zwłaszcza w samochodach kilkuletnich, gdzie urządzenie to zainstalowane jest dość nisko, pośrodku podwozia. Problemu tego nie ma w przypadku najnowszych aut, w których katalizatory między 2 sondami lambda znajdują się tuż przy silniku.
Więcej kilometrów - mniejsza sprawność
Najlepsza aktywność chemiczna zwyczajnych katalizatorów - twierdzi Henryk Borowicz z firmy HENMAR - przypada na przebieg samochodu w granicach 60-100 tys. kilometrów. Im więcej przejechanych kilometrów, tym sprawność niższa.
Uwaga: temperatura
Trzeba pamiętać, że właściwe działanie katalizatora uzależnione jest od odpowiedniej temperatury. Wiąże się z tym inny wymóg. Ponieważ katalizator podczas eksploatacji ulega rozgrzaniu do bardzo wysokiej temperatury 1-1,2 tys. stopni Celsjusza nie wolno parkować w bliskim sąsiedztwie materiałów łatwo palnych, np. sucha trawa.
Startować krótko
Bardzo niekorzystny wpływ na katalizator ma długie startowanie rozrusznikiem. Nie spalone paliwo przedostaje się do jego wnętrza i kiedy po jakimś czasie silnik zapali, może dojść do uszkodzenia tego urządzenia. Stąd startujmy krótko i nie pompujmy zbyt dużo paliwa.
Rozbieg do 50 metrów
Z podobnych przyczyn zabrania się uruchamiania pojazdu na tzw. zapchnięcie lub zaciągnięcie na odcinku dłuższym niż 50 metrów.
Tylko bezołowiowa
Nie wolno zapominać, że katalizatory mogą być używane tylko w samochodach na benzynę bezołowiową.
Ceramiczne i metalowe
Najczęściej spotykane są katalizatory z wkładem ceramicznym i metalowym. Wybór ma istotne znaczenie dla trwałości urządzenia. Wkłady ceramiczne są bowiem bardziej wrażliwe na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Lepiej więc mając taki katalizator, unikać jazdy po dziurawych nawierzchniach.
Dławienie silnika
Niesprawny, zapchany katalizator wpływa niekorzystnie na pracę samochodu. Może być przyczyną braku przyspieszenia, dławienia się lub nawet gaśnięcia silnika.
Zależy od mocowania
Katalizatory mogą być stosowane wymiennie w różnych autach pod warunkiem, że będą odpowiadały miejscu i systemowi mocowania w aucie. Najlepiej w tej sprawie zasięgnąć opinii autoryzowanego serwisu.
Mamy nadzieję, że porady te pomogą państwu w dłuższej bezawaryjnej eksploatacji samochodu z katalizatorem.
