Chodzi o trasę nr 10 wiodącą wzdłuż lewego (południowego) brzegu Wisły, która ma po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. - Na długich odcinkach nie posiada nawet utwardzonego pobocza - przypominają kierowcy. - A ruch jest bardzo duży.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju prowadzi konsultacje publiczne w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Jest więc jakaś szansa także na budowę S10 (takie oznaczenie mają ekspresówki), choćby w jej minimalnym wymiarze - między dwoma największymi miastami regionu.
Czytaj: Bydgoscy radni bez Torunia chcą walczyć o trasę S 10
Każdy obywatel może do 30 stycznia tego roku kierować swoje uwagi na adres: [email protected] lub drogą pocztową na adres Departamentu Dróg i Autostrad, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa. Swoje poparcie można wyrazić za pomocą specjalnego formularza.
Do tej inicjatywy przyłączyli się już prezydenci Bydgoszczy i Torunia oraz marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, którzy w piśmie do Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju, wskazują na konieczność budowy S 10 na całym odcinku przebiegającym przez region. Podkreślają jednak, że priorytetem jest połączenie Bydgoszczy i Torunia. Dlatego S 10 powinna być wybudowana między węzłami Stryszek koło Bydgoszczy a Czerniewice koło Torunia.
Droga ekspresowa została już umieszczona jako jedno z zadań Kontraktu Terytorialnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Politycy wskazują, że trasa przyczyni się do rozwoju parków przemysłowo-technologicznych w Bydgoszczy, Solcu Kujawskim oraz Toruniu, a także wpłynie na poprawę spójności Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego.
W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 jest przebiegająca przez region ekspresowa trasa nr 5 (to najważniejsza inwestycja dla regionu), są obwodnice Inowrocławia i Brodnicy, ale nie ma S 10 (z wyjątkiem mającej powstać na tej drodze obwodnicy Wałcza w Zachodniopomorskiem). S 10 nie ma nawet na liście rezerwowej.
- Jednak wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zostaną wnikliwie przeanalizowane - zapewnia Piotr Popa, rzecznik resortu infrastruktury. - Sprawozdanie z konsultacji zostanie przedstawione w 30 dni od ich zakończenia. Ostateczną decyzję podejmie Rada Ministrów.
Jak przypomina Popa, rządowy program zakłada budowę dróg ekspresowych i autostrad oraz 35 obwodnic na łączną kwotę 92,8 mld zł.