https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Do tej pory nie dostała świadczenia Aktywnie w Żłobku. Wyjaśniamy powód

Małgorzata Stempinska
Uprawnieni rodzice mogą być pewni, że otrzymają przysługujące im świadczenia
Uprawnieni rodzice mogą być pewni, że otrzymają przysługujące im świadczenia Pixabay.com
Czytelniczka skarży się, że choć 1 października złożyła wniosek o świadczenie „Aktywnie w żłobku”, do tej pory nie otrzymała pieniędzy. ZUS wyjaśnia sytuację.

Skontaktowała się z nami pani Magdalena.

- Sprawa dotyczy nowego rządowego programu, w którym wnioski można było składać od 1 października 2024 roku. W ZUS dowiedziałam się, że na rozpatrzenie wniosku są dwa miesiące. Nie ma znaczenia, że na dziecko jest aktualnie przyznany RKO (Rodzinny kapitał opiekuńczy). Jedno świadczenie płynnie przejdzie w drugie. Wniosek został złożony 1 października. W systemie wisi jako w trakcie obsługi z datą rozpatrzenia 31 października 2024 roku i tyle. Bardzo prosiłabym o wyjaśnienie sprawy - mówi nasza Czytelniczka.

Pieniądze na pewno będą

Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego, przekonuje, że wnioski o świadczenie „Aktywnie w żłobku” są rozpatrywane na bieżąco. Wypłaty świadczeń są przekazywane bezpośrednio na konta placówek opieki do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Aby ZUS mógł przekazać dofinansowanie, placówka musi wprowadzić do rejestru żłobków, klubów lub wykazu dziennych opiekunów kwotę faktycznie poniesionej opłaty za dziecko za dany miesiąc - do 5. dnia roboczego następnego miesiąca.

Opóźnienia w uzupełnieniu danych lub wystąpienie nieścisłości mogą wydłużyć czas oczekiwania na wypłatę pieniędzy. O kwocie środków przekazanych przez ZUS na rachunek placówki rodzice zostają poinformowani na ich profilu PUE/eZUS.

- W niektórych przypadkach ZUS jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowań wyjaśniających. Może to wynikać na przykład z nieścisłości we wniosku, braku niezbędnych danych ze strony żłobka lub niezgodności między informacjami zawartymi we wnioskach a danymi w rejestrach państwowych. Uprawnieni rodzice mogą być pewni, że otrzymają przysługujące im świadczenia - mówi Krystyna Michałek.

Sytuacje do wyjaśnienia

Do najczęstszych przyczyn, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, należą sytuacje:

  • żłobek nie wprowadził do rejestru danych rodzica ubiegającego się o świadczenie lub kwoty opłaty za żłobek bądź wprowadził te dane błędnie,

  • rodzic we wniosku podał nieprawidłowe dane placówki, do której uczęszcza dziecko,

  • rodzic nie podał do żłobka swojego numeru PESEL lub numeru PESEL dziecka, co skutkuje koniecznością przeprowadzenia dodatkowego postępowania (w przypadku posiadania PESEL istnieje obowiązek jego podania do ZUS i do żłobka),

  • dwoje rodziców złożyło wniosek na to samo dziecko, co wymaga ustalenia, który z nich sprawuje opiekę,

  • rodzic złożył wniosek o dwa różne świadczenia w ramach programu Aktywny Rodzic,

  • na podstawie danych zapisanych na koncie ubezpieczonego w ZUS nie można potwierdzić spełnienia warunku aktywności zawodowej, co oznacza konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pozostałe

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska