Rolnik: - Jeśli zgłosiłem 20 sztuk krów do dopłat, to jeśli - po złożeniu wniosku, a przed otrzymaniem dopłat - sprzedam jedną z krów, to czy mogę ją zastąpić inną sztuką (mam w stadzie więcej krów)? Czy o sprzedaży muszę powiadomić ARiMR? Jeśli tak, to w jakim terminie? Jeśli tego nie zrobię (nie zawiadomię ARiMR), to czy grozi mi jakaś kara? I jeszcze jedno - może lepiej by było, gdybym wycofał wniosek i złożył kolejny, aktualny? Czy jest taka możliwość?
Jolanta Sobecka, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poinformowała, że “zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o płatnościach, płatności związane do zwierząt gatunku bydło domowe są przyznawane rolnikowi w formie:
1) płatności do bydła, jeżeli:
a) posiada samice tego gatunku:
- których wiek w dniu 15 maja roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności, nie przekracza 24 miesięcy,
- przez okres 30 dni od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności,
b) liczba zwierząt, o których mowa w lit. a, objętych wnioskiem o przyznanie płatności złożonym przez rolnika wynosi co najmniej 3 sztuki.
Jeżeli rolnik w okresie utrzymywania zwierząt (okres 30 dni od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności) dokonuje zastąpienia deklarowanych zwierząt (bydło, krowy, owce, kozy) (art. 30 ust. 2 rozporządzenia UE nr 640/2014, zwierzęta mogą być zastępowane bez utraty prawa do wypłaty pomocy lub wsparcia, z zastrzeżeniem przypadków, gdy właściwy organ poinformował wcześniej beneficjenta o niezgodnościach we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność lub o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu), wówczas składa/zgłasza zmianę do Wniosku o przyznanie płatności i dołącza do niej Oświadczenie o zwierzętach zastępowanych do płatności (O-8/01).
W przypadku, gdy po złożeniu wniosku o przyznanie płatności związanych do zwierząt zgłoszone we wniosku zwierzęta zostały zastąpione zgodnie z warunkami, o których mowa w art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 640/2014, płatności związane do zwierząt przysługują do zwierząt zastępujących, jeżeli:
1) spełniają one warunki, o których mowa w art. 16 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
2) nie później niż w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zdarzenia powodującego konieczność zastąpienia zwierzęcia rolnik:
- objął w posiadanie zwierzęta zastępujące,
- poinformował o zastąpieniu zwierząt kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
3) w odniesieniu do tych zwierząt:
a) do dnia poinformowania kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o fakcie zastąpienia zwierzęcia zgłoszonego we wniosku, dokonano zgłoszeń wymaganych na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt,
b) najpóźniej od dnia poinformowania kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o fakcie zastąpienia zwierzęcia zgłoszonego we wniosku są spełnione wymagania w zakresie identyfikacji określone w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Zgodnie z Ustawą o systemie IRZ z 02.04.2004r., o każdym zdarzeniu zwierzęcym należy powiadamiać kierownika BP w terminie 7 dni od daty zdarzenia (czyli np. w przypadku upadku zwierzęcia zgłoszenie zdarzenia musi nastąpić w terminie 7 dni).
Termin na zgłoszenie zwierzęcia zastępującego do wnioskowanej płatności liczony jest od dnia następującego po dniu wystąpienia zdarzenia powodującego konieczność zastąpienia zwierzęcia (tzn. nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło). Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, nieterminowe zgłaszanie zdarzeń dotyczących zwierząt gospodarskich jest zagrożone karą grzywny.
Odnosząc się do kwestii wycofania wniosku wskazuje się, że beneficjent może dokonać wycofania wniosku i ponownie złożyć wniosek o przyznanie płatności na rok 2019, przy czym pamiętać należy, że dokonując wycofania wniosku w aplikacji eWniosek następuje wycofanie wszystkich złożonych na dany rok dokumentów zarówno wniosku o przyznanie płatności jak i wszystkich złożonych zmian do wniosku. Ponowne złożenie wniosku nastąpić musi z zachowaniem terminów dla składania wniosków tj. jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy o płatnościach, wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu składa się w terminie od dnia 15 marca do dnia 15 maja, przy czym termin ten – w myśl art. 21 ust. 2 ustawy – nie podlega przywróceniu".
________________________
Agro Pomorska odcinek 61
