Stan dróg osiedlowych z roku na rok się poprawia. W tym roku MZD ma wydać na ich przebudowę lokalnych traktów 18 mln zł. Dzięki temu regularnie zmniejsza liczba dróg gruntowych.
Przeczytaj także: http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111010/TORUN01/301810651">Toruń. Dworce PKP zostaną odnowione za ponad 20 mln!
- W 2008 r. takich tras w mieście mieliśmy 135,5 km - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg. Rok później było ich mniej już o ok. 10 km. Według danych z ubiegłego roku tego typu dróg mamy 123 km.
[Wiadomości z Torunia](http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/section?Category=TORUN01)
W projekcie budżetu na 2012 r. zaplanowano niewiele mniejszą pulę - 16 mln zł. Prace będą prowadzone na osiedlach: w Czerniewicach, Kaszczorku, na Stawkach, Podgórzu, Bielawach, Wrzosach, Rudaku i os. Mokre. Zgodnie z planem wydatków na przyszły rok, który może się jeszcze zmienić, drogowcy mają wybudować od podstaw prawie 6,5 km dróg lokalnych. Ostateczna lista ulic ma zostać zatwierdzona do 15 grudnia - wówczas na sesji rady miasta przewidziano drugie czytanie uchwały budżetowej oraz głosowanie.
Gdzie będą budować?Gdzie czekają nas roboty w przyszłym roku? Będą one prowadzone przede wszystkim na osiedlach domków jednorodzinnych. Na Bielawach pojawi się nawierzchnia m.in. na ul. Łomżyńskiej (170 m od Szczecińskiej) i Ostrołęckiej (230 m od Suwalskiej do Krakowskiej). Sześć zadań zaplanowano na Wrzosach: na Owsianej (440 m między ul. Brzoskwiniową a Czeremchową, Inżynierskiej (350 m między Legionów a Gazową), Sarniej (327 m), Bażantowej (496), Szafranowej (220) i Gryczanej (210). MZD wpisał na listę także ul. Szczęśliwą (od Dożynkowej do Na Przełaj) i Dworcową między Kościuszki a średnicówką, która ułatwi m.in. dojazd do Młynów Toruńskich.
W przyszłym roku dużo będzie się dziać na osiedlach na prawym brzegu Wisły. Drogowców spotkamy w Czerniewicach: na ul. Wypoczynkowej (210 m od ul. Relaksowej) oraz Zdrojowej (125 m między Łódzką a ul. Przy Torze). Drogi zostaną też przebudowane na Podgórzu: ul. Bliska (410 m między Bliską a Szubińską), Poranna (190 m między Hallera a Jasną) i Iwanowskiej (130 m między Jabłońskiego a Drzymały. Oprócz tego zaplanowano rozbudowę ul. Strzałowej wraz ze skrzyżowaniem z ul. Łódzką. Łatwiejsza jazda czeka nas też na Rudaku: na Dwernickiego (183 m między Lipnowską a bramą firmy Wienerberger, która sfinansuje te roboty), Grzybowej (300 m od Podgórskiej) i Skrzetuskiego (180 m między Podbipięty a Pana Wołodyjowskiego).
Najwięcej robót na StawkachNajwięcej prac w tej części miasta przewidziano na Stawkach**. Powstanie tam ok. 1,6 km nowych dróg osiedlowych: Okrzei (304 m), Zwrotniczej (91), Trakcyjnej (87), Bursztynowej (250 m od Włocławskiej do Ametystowej), Szuwarów (400 m od ul. Stawki Południowe do Czapli), Majdany (480) i połączenie ul. Korfantego i Okólnej (80). Te prace - według szacunków - mają pochłonąć ok. 13,6 mln zł.
Kolejne 2,1 mln zł MZD wyda na odszkodowania za grunty przejęte pod zadania realizowane w latach 2009-2011. Oprócz tego przeznaczy 135 tys. zł na opracowanie projektów przebudowy kolejnych ulic: Rypińskiej (od Pana Wołodyjowskiego do Olęderskiej), Jastrzębiej i Królewny Śnieżki. Poza tym cztery drogi znalazły się na liście rezerwowej. Zostaną przebudowane, jeśli toruńskimn drogowcom uda się znaleźć oszczędności np. w wyniku przetargów. Chodzi o Konopną (od Słonecznej do Zagonowej), Czarlińskiego, Okopową (od Srebrnej do Korfantego), Krakowską (od Tarnowskiej do Ostrołęckiej). Te inwestycje zostały oszacowane na 2,2 mln zł.
**