Żelbetonowy most-przepust łączył dwa stawy przy Kaszowniku. W latach 70-tych XX wieku został zasypany w trakcie budowy trasy w-z.
- Sam staw powstał w II poł. XIII w. z inicjatywy krzyżaków, którzy skierowali część Strugi do Torunia, do sztucznego zbiornika wodnego - wyjaśnia Sławomir Wojdyło z Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Stawy służyły do szybkiego napełniania fos wokół murów miejskich, na wypadek zagrożenia militarnego.
- W okresie międzywojennym, ok. 1921 r. w związku z rozwojem urbanistycznym miasta przedłużono ul. Jagiellońską (ob. Gregorkiewicza) w kierunku północnym; w przewężeniu między dwoma stawami wybudowano żelbetowy most/przepust. W latach 30-tych XX w. staw wschodni zasypano, a w latach 70-tych z chwilą realizacji toruńskiej trasy w-z zlikwidowano także ten most i wykonano skrzyżowanie na pl. bpa Chrapka - dodaje Sławomir Wojdyło .
Wyjątkowe odkrycie w Toruniu. Drogowcy odkopali XIX-wieczny most!
Jak informuje Agnieszka Kubus-Pęńsko, rzecznik MZD w Toruniu, prace na placu Chrapka są kontynuowane, a drogowcy wspólnie ze służbami miejskiego konserwatora, ustalają dalszy proces postępowania.
Warto dodać, że w lutym bieżącego roku, w czasie przebudowy pl. Chrapka, drogowcy odkryli pod ziemią obiekt, który pełnił funkcję mostu nad fosą zewnętrzną dawnej kurtyny północnej, powstałej w latach 1883-87, wchodzącej w skład wewnętrznego pierścienia Twierdzy Toruń.
FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?