Drożyzna oraz bardziej odczuwana przez pracowników. Chcą podwyżek, zwrotu za paliwo i darmowych posiłków

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Pracownicy – w związku z rosnącymi cenami produktów i usług - oczekują teraz od swoich pracodawców głównie benefitów finansowych i wpływających na ograniczenie kosztów życia.
Pracownicy – w związku z rosnącymi cenami produktów i usług - oczekują teraz od swoich pracodawców głównie benefitów finansowych i wpływających na ograniczenie kosztów życia. fot. slawomir mielnik / nowa trybuna opolska
Ponieważ Polacy coraz mocniej odczuwają skutki inflacji, oczekują od pracodawców, że im to zrekompensują - najlepiej w formie podwyżki - wynika z badania Personnel Service. Co ciekawe, co piąty badany wskazuje na dopłaty do paliwa, a co ósmy na darmowe posiłki w pracy.

Badanie Personnel Service pokazuje, że pracownicy - w związku z rosnącymi cenami produktów i usług - oczekują teraz od swoich pracodawców głównie benefitów finansowych i wpływających na ograniczenie kosztów życia. Na pierwszym miejscu 65 proc. osób wskazuje stałą podwyżkę wynagrodzenia, najbardziej zależy na tym osobom od 45-54 roku życia (74 proc.) oraz powyżej 55 roku życia (66 proc.). Na drugim miejscu jest premia pieniężna, której chce co trzeci zatrudniony.

Dofinansowanie do paliwa

Podium domyka dofinansowanie dojazdów do pracy, w tym dodatek na paliwo, wskazane przez 18 proc. osób. Ten benefit jest szczególnie atrakcyjny dla mieszkańców wsi (20 proc.) oraz małych miast (19 proc.).

– Pandemia i wojna zmieniły podejście do benefitów. Galopująca inflacja sprawia, że pracownicy większy nacisk kładą na pieniądze i dodatki obniżające koszty życia. W pierwszej trójce znajdują się dopłaty do paliwa, bo jego ceny dotkliwie uderzają w domowy budżet. Nadal duży priorytet ma zdrowie i rozbudowany pakiet opieki medycznej, ale to również może wiązać się z oszczędnością. Pracodawcy, choć wiedzą, że benefity finansowe są najbardziej doceniane przez zatrudnionych, szukają alternatyw, takich jak dodatkowe dni wolne, praca zdalna, a nawet 4-dniowy tydzień pracy, który nadal jest w fazie eksperymentu, a mimo to kilka procent firm deklaruje jego wprowadzenie i to w perspektywie najbliższych 6 miesięcy – mówi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy, założyciel Personnel Service S.A.

Opieka medyczna i darmowe wyżywienie

Ponieważ doświadczenie pandemii pozostaje stale żywe 16 proc. respondentów wskazało na rozbudowany pakiet opieki medycznej jako najważniejszy benefit. Taki sam odsetek liczy na 4-dniowy tydzień pracy, a 12 proc. na darmowe wyżywienie. Dodatkowe dni wolne w roku przekonają 10 proc. osób, podobnie jak benefity z okazji rocznic pracy. To czego pracownicy raczej nie oczekują to nielimitowane dni urlopowe (7 proc.), wsparcie finansowe pasji (6 proc.) oraz karty sportowe (6 proc.).

Głównie duże firmy odpowiedzą na oczekiwania pracowników

Obecnie firmy znajdują się w trudnym położeniu. Mierzą się z rosnącymi kosztami, niepewnością gospodarczą, a jednocześnie muszą walczyć o utrzymanie pracowników. Stąd już co trzeci pracodawca deklaruje, że wprowadzi nowe benefity dla zatrudnionych.

– Dotyczy to jednak głównie dużych firm, bo wśród nich 55 proc. deklaruje nowe benefity. W przypadku przedsiębiorców zatrudniających do 10 osób ten odsetek to zaledwie 10 proc. Widzimy zatem, że na pozapłacowe dodatki mogą sobie pozwolić tylko największe podmioty, które też w ten sposób dążą do utrzymania kadry. W małych firmach kluczowa jest walka o przetrwanie i walka z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Oznacza to, że potrzeby pracowników siłą rzeczy schodzą na nieco dalszy plan, choć w perspektywie wciąż rekordowo niskiego bezrobocia, firmy będą musiały też zadbać o utrzymanie kadry – mówi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy, założyciel Personnel Service S.A.

Formy proponują głównie premie i podwyżki

Pytając firmy o konkrety i planowane benefity w ciągu najbliższego pół roku na pierwszym miejscu pojawiają się premie, które zamierza wypłacić 18 proc. firm. Na stałą podwyżkę wynagrodzenia zdecyduje się 13 proc. przedsiębiorców. Na trzecim miejscu znajduje się możliwość pracy zdalnej w wymiarze 2-3 dni w tygodniu, którą wskazuje 11 proc. firm, co oznacza, że pracodawcy nadal traktują home office jako atrakcyjny benefit a nie standard.

Również 11 proc. firm planuje nagrody pieniężne z okazji rocznic pracy. Nieco mniej niż co dziesiąty pracodawca zaoferuje rozbudowany pakiet opieki medycznej, natomiast reszta odpowiedzi zdobyła po 7 proc. wskazań. To m.in. darmowe wyżywienie w pracy, wsparcie finansowe pasji pracowników czy dofinansowanie do paliwa. Firmy, które wiedzą, że mają utrudnione zadanie związane z utrzymaniem pracowników, zamiast oferować pieniądze, sięgają też po rozwiązania nietypowe, jak wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy – już 7 proc. pracodawców ma taki zamiar w najbliższych miesiącach. W przypadku średnich firm deklaruje tak 11 proc. podmiotów, w najmniejszych zatrudniających do 10 osób zaledwie 3 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Materiał oryginalny: Drożyzna oraz bardziej odczuwana przez pracowników. Chcą podwyżek, zwrotu za paliwo i darmowych posiłków - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie