
Dyskonty to format, w którym zostawimy najwięcej pieniędzy. Ich udział na rynku polskim sięga 24 proc. Mamy na rynku: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sklepy convenience i sieci franczyzowe. Mamy też markety budowlane.
Czym różnią się poszczególne sklepy? Czytaj dalej na następnych stronach. Przesuń zdjęcie gestem lub naciśnij strzałkę w prawo.

Dyskonty
Dyskonty mają najmniejszą powierzchnię ze wszystkich większych sklepów. To placówki o powierzchni sprzedaży od 300 do 1000 mkw. o ograniczonym asortymencie sprzedaży. To format, w którym zostawimy najprawdopodobniej najwięcej pieniędzy. Ich udział na rynku polskim sięga 24 proc. Rozwijają się u nas o wiele dynamiczniej niż w Europie. Obecnie sieci dyskontowe to 4 graczy: Biedronka, dalej Lidl, Netto i Aldi. Krótko swoich sił w tym segmencie próbowała polska Czerwona Torebka. Jednak ogłosiła likwidację sklepów. W ostatnich latach z tego segmentu wycofało się również kilku zagranicznych graczy, odsprzedając swoje sklepy innym sieciom. Dziś dyskonty ewoluują w kierunku formatu supermarketów, czyli jest w nich dużo więcej dostępnych towarów, promocje czasowe, produkty markowe. Oferują od 1 do 3 tys. produktów, głównie spożywczych. To sklepy, w których ich typowa ekspozycja (na półkach, pojedynczo) nie będzie dominującym obrazem. W celu maksymalnej redukcji kosztów możemy spodziewać się tam, że produkty będziemy pobierać nie z półek, a prosto z opakowań zbiorczych. Bardzo częstym widokiem w dyskontach są również palety, na których produkty bezpośrednio wjeżdżają z magazynu.

Supermarkety
Supermarkety to sklepy, których powierzchnia jest nie tylko większa od dyskontów, ale również inaczej zagospodarowana. Przyjmuje się, że supermarkety to sklepy, których powierzchnia handlowa nie jest większa niż 2500 mkw. Oferują ok. 10 tys. produktów. Wszystkie (lub większość) poustawiane są na półkach. Możemy liczyć się również z dodatkowymi promocjami produktów np. w formie ich degustacji, czy też prezentacji. W supermarketach natomiast, oprócz produktów spożywczych, na które główny nacisk jest kładziony w dyskontach), znajdziemy również część ekspozycji poświęconej produktom przemysłowym.
Supermarkety na polskim rynku to: Dino, Intermarché, Polomarket, Mila, E.Leclerc Supermarkety, Carrefour Market, Stokrotka, Aldik, Piotruś Pan, Rast, Simply Market, API Market, Mokpol.

Hipermarkety
Hipermarkety są największe spośród wyróżnionej trójki. Ze względu na swój duży metraż, często znajdują się na obrzeżach miast. Zazwyczaj oprócz samego hipermarketu w takim miejscu, znajduje się także inne sklepy, a cały taki kompleks tworzy rodzaj centrum zakupowego, bądź też tzw. „galerii handlowej„. Według założeń hipermarkety to sklepy, których metraż przekracza 2 500 m2. Wyróżniają się od swoich poprzedników najszerszym asortymentem. Co widać również w ekspozycji sklepu, która jest wyraźnie podzielona na część spożywczą, elektronikę, przemysł, artykuły drogeryjne oraz tekstylia.
Hipermarkety na polskim rynku: Auchan, Kaufland, Carrefour, E.Leclerc, Tesco.