Spis treści
Jakiego szefa chcą pracownicy?
Jak wynika z raportu Manpower „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy”, respondenci zostali zapytani o to, co ich demotywuje w obecnym miejscu pracy, w czołówce czynników najbardziej obniżających motywację znalazły się zbyt niskie zarobki, ale także niewłaściwy i nieumiejętny styl zarządzania przez przełożonego oraz niewykorzystanie umiejętności i talentów pracowników zespołu. Z kolei dla co czwartego pracownika demotywujące jest także nierówne traktowanie pracowników oraz brak wyzwań czy rutyna.
Wyniki badania pokazują, że managerowie powinni zwrócić uwagę na to, czy talenty w ich zespole realizują swoje cele przy wykorzystaniu ich zdolności oraz predyspozycji. Ważny jest także odpowiednio zebrany feedback – nie tylko ten pozytywny, ale także odnoszący się do obszarów wymagających w stylu zarządzania zmian lub innego podejścia.
– Kultura oparta na zaufaniu i konstruktywnym feedbacku jest niezwykle istotna w kontekście efektywnego zarządzania zespołem. Stworzenie przez kadrę zarządzającą bezpiecznej przestrzeni, w której każdy członek zespołu może wyrazić swoją konstruktywną opinie, wpływa korzystnie na usprawnienie procesów wewnątrz organizacji jak i relacji – komentuje dla Strefy Biznesu Anna Tietianiec[/b], Permanent Placement Business Manager w Manpower.
Work-life balance i elastyczność priorytetami dla pracowników
Coraz częściej mówi się o maksymalnej elastyczności zarówno pracodawców, jak i pracowników względem czasu i miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. To spore wyzwanie dla przełożonych, szczególnie gdy zespół pracuje w różnych godzinach. Z drugiej jednak strony, taka elastyczność pozwala na najwyższym skupieniu na pracy oraz wykorzystaniu czasu przeznaczanego na działania.
– Wyzwaniem z jakim aktualnie często mierzą się managerowie, jest praca zdalna. Wymaga ona nieco innego podejścia, dostosowania odpowiedniej formy komunikacji, zmiany narzędzi kontroli etc. Zmieniły się również oczekiwania pracowników. Kluczowym oczekiwaniem z jakim obecnie się spotykamy jest elastyczność w doborze miejsca i czasu pracy. Ważną rolą managera jest znalezienie odpowiedniego balansu, który da pracownikom możliwość pewnej elastyczności, ale nie może ona wpływać negatywnie na pracę zespołu – komentuje ekspertka.
Bycie szefem to nie tylko wydawanie poleceń
Choć zadań managera należy nadzór nad działaniami zespołu, powodzenie projektu czy pracy, to jego praca nie powinna opierać się tylko na tym.
– Ważne aby członkowie zespołu, nie bali się zwracać o pomoc. Rolą managera jest również monitorowanie zaangażowania członków zespołu i często wsparcie w odnalezieniu wiary w siebie, zespół, czy dany projekt. Odpowiednie motywowanie pracowników stymuluje ich do osiągnięcia lepszych efektów pracy, wpływając pozytywnie na wyniki zespołu, a w szerszym ujęciu, całej firmy – mówi.
– Jednym z kluczowych zadań managerskich jest budowa poczucia stabilności i bezpieczeństwa. To manager w dużej mierze odpowiada za atmosferę, która zaniedbana bądź toksyczna, często staje się motywatorem do zmiany pracy – podsumowuje ekspertka.
