Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert: Wzrost wartości rynku gastronomicznego jest nieuchronny. Obserwujemy zwiększenie zainteresowania stacjonarną ofertą [WIDEO]

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
– W mojej ocenie wzrost wartości rynku gastronomicznego jest nieuchronny i to nie inflacja jest główną tego przyczyną – mówi nam Paweł Kowalewski, Prezes Zarządu Mex Polska S.A. Jak wyjaśnia, proces ten trwa już stosunkowo długo i postępuje wraz ze zmianą nawyków Polaków, w szczególności młodych pokoleń. – Obserwujemy odwrót od tradycyjnego gotowania na korzyść wygodniejszych form, jak dania gotowe w sklepach, dostawy pudełkowe, czy w końcu szeroko pojęta oferta gastronomiczna – wymienia. Zobacz materiał wideo.

Spis treści

Wzrost wartości rynku gastronomicznego jest nieuchronny

– W mojej ocenie wzrost wartości rynku gastronomicznego jest nieuchronny i to nie inflacja jest główną tego przyczyną. Proces ten trwa już stosunkowo długo i postępuje wraz ze zmianą nawyków Polaków, w szczególności młodych pokoleń – obserwujemy odwrót od tradycyjnego gotowania na korzyść wygodniejszych form, jak dania gotowe w sklepach, dostawy pudełkowe, czy w końcu szeroko pojęta oferta gastronomiczna – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Paweł Kowalewski, Prezes Zarządu Mex Polska S.A.

Jednocześnie podkreśla, że paradoksalnie czas pandemii tylko ten proces przyspieszył, faworyzując tzw. ofertę dań „na wynos”. – Dzisiaj podobnie do powrotu klientów do zakupów stacjonarnych, co raportują głównie centra handlowe, obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania stacjonarną ofertą kulinarną. Jak wyjaśnia, konsumpcja na miejscu to nie tylko zaspokojenie głodu, ale również pewnego rodzaju „wydarzenie towarzyskie, a tego na przestrzeni dwóch lat pandemia nas pozbawiła”.

– Jak mówiłem wcześniej, pandemia wywołała do tablicy tych, którzy mieli dobrze przygotowana ofertę dan „na wynos” oraz zapewne zwiększyła popyt na dania gotowe, ale odebrała nam możliwość konsumpcji w większym gronie. Obecnie mam wrażenie, że odżyła potrzeba spędzania czasu w towarzystwie znajomych, kolegów z pracy, ze  szkoły lub rodziny, a wspólny posiłek w restauracji to świetna okazja do realizacji tych potrzeb – mówi.

– W tym sensie zapewne bardziej doceniamy jako konsumenci okazje do takich spotkań, bardziej się do nich przykładamy, wybieramy miejsca nieprzypadkowe, co faworyzuje lokale, które przykładają dużą wagę do jakości swojej oferty – tłumaczy dalej.

Nowe trendy na rynku gastronomicznym

Kowalewski dopytywany o przyszłość rynku w Polsce podkreśla, że trend wynikający ze zmian nawyków gastronomicznych jest trwały i wynika „nie tylko z wygody, ale również z doskwierającego nam coraz bardziej braku czasu”. Jego zdaniem jest również sposobem na „łączenie potrzeb ciała z potrzebami towarzyskimi”, ponieważ jak zauważa, konsumpcja poza domem może też się okazać wbrew pozorom per saldo tańsza niż zakupy i gotowanie w domu.

– W najbliższych latach beneficjentem tych zachowań będą niewątpliwie doświadczeni uczestnicy rynku gastronomii operujących w sektorach fast food, bistro i casual restaurant, ponieważ „trudne obecnie dla gospodarki i ekonomii czasy sprzyjają oszczędzaniu i trzeba się w takich realiach umieć poruszać”.

To będzie rok selekcji dla rynku gastronomicznego

Ekspert przyznaje, że rok 2023 może okazać się trudny dla podmiotów, które nie są przygotowane do funkcjonowania przy ograniczonych marżach, bez zaplecza finansowego.

– Wzrosty kosztów, jakie w tym roku dociążają gospodarkę, w tym gastronomię, są ogromne. Nie oznacza to zapaści na rynku a jedynie selekcję – najsłabsi pewnie nie przetrwają, duzi wypełnią ich miejsca, pojawią się też nowi przedsiębiorcy – prognozuje.

Jego zdaniem popyt na usługi gastronomiczne mimo dużej inflacji nie maleje, ale za to „oferta kulinarna musi być odpowiednio skonfigurowana, a koszty działalności muszą być pod wyjątkowo ścisłą kontrolą”.

Głównym trendem różnorodność

– Jak już wcześniej mówiłem, gastronomia się rozwija, pojawiają się nowe trendy, jak chociażby diety pudełkowe, ale generalnym trendem jest różnorodność. Polacy dużo podróżują, uczą się, obserwują i nabierają ochoty na kuchnię urozmaiconą, kuchnię z różnych regionów, kuchnię fusion – tłumaczy.

Kowalewski przyznaje, że Polacy lubią eksperymentować, nie unikają kuchni egzotycznych, ale jego zdaniem, dobrze też się trzyma sektor kuchni polskiej. Zapytany, co się zmieniło w ostatnim czasie, przyznaje, że jako konsumenci doceniamy jakość, sugerujemy się ilością kalorii w daniu, ograniczamy pewne „odradzane” produkty i składniki. – Zmiany dotyczą również konsumpcji alkoholi – znacznie częściej sięgamy po wino, niekoniecznie półwytrawne, co jest ewidentnie pozytywnym efektem naszych doświadczeń turystycznych – wskazuje.

Jednocześnie nie ukrywa, że mamy dużo do nadrobienia w stosunku do najbardziej konsumpcyjnych nacji Europy, jak Hiszpanie, Włosi, czy nawet do naszych sąsiadów z południa, ale, jak wyjaśnia, „trendy i nawyki szczególnie młodych osób wskazują, że jesteśmy na dobrej drodze”.

Ile wydajemy w lokalach gastronomicznych? – Nie mam danych, ale obserwując nasze marki i lokale i wyraźnie widzę, że Polacy są gotowi wydawać na ten sektor usług coraz więcej. Istotne jest, aby wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom, reagować na zmiany i tak konfigurować ofertę aby mieć przewagę nad konkurencją – wyjaśnia.

Czym zaskoczy rynek w 2023 roku?

– Nie obserwuję w ostatnim czasie spektakularnych wpadek, rynek ewoluuje, co jest jego cechą, a nie zaskoczeniem. Pewną nowością będącą poniekąd posumowaniem tego, na co wcześniej zwracałem uwagę, są food-halle – rozwijający się ostatnio pomysł na gastronomię jednoczący bardzo urozmaiconą dobrej jakości ofertę kulinarną w stosunkowo niskich cenach z modnym sposobem na spędzenie czasu w dużej grupie znajomych w jednym nowocześnie i modnie zaadoptowanym miejscu przy akompaniamencie odpowiednio dobranej muzyki, często DJ lub na żywo– wskazuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska