"Empres" to cykl spotkań edukacyjnych, które odbyły się już w Hiszpanii i Budapeszcie. Kolejne planowane są na Litwie oraz ponownie w Hiszpanii. Do projektu przyłączyła się także Polska.
Zasadniczym celem projektu jest wsparcie naukowe dla jak najlepszego wykorzystywania źródeł energii odnawialnej, czyli między innymi słonecznej, wiatrowej oraz wodnej. Okazuje się bowiem, że na rynkach edukacyjnych brakuje kursów, które w tak szerokim zakresie poruszałyby problematykę związaną z zarządzaniem energią odnawialną. Dlatego właśnie międzynarodowy zespół składający się z ekspertów do spraw źródeł energii odnawialnej wskazuje studentom jej optymalne wykorzystanie.
Jak podkreśla Sławomir Tecław, rektor Bydgoskiej Szkoły Wyższej, "Empres" opracowuje właśnie spójny europejski kurs zarządzania źródłami energii odnawialnej, który będzie dostępny również w języku polskim .
Tymczasem szkolenia organizowane w ramach projektu odbywały się w Bydgoszczy, w siedzibie Bydgoskiej Szkoły Wyższej. - Studenci poznawali między innymi zastosowanie nowoczesnych urządzeń - wskazuje rektor uczelni.
Podkreśla także, że w wielu krajach Unii Europejskiej tego typu spotkania edukacyjne przeprowadza się na znacznie wcześniejszym szczeblu nauki. - Kształcenie ustawiczne obejmuje już etap przedszkolny - wyjaśnia.
Od blisko trzech lat szkolenia odbywają się w Hiszpanii, w miejscowości Navarra, która jest liderem w wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. - Postanowiliśmy zainteresować swoją działalnością inne kraje europejskie - wyjaśnia Amaya Pierola Zabalza, Hiszpanka należąca do "Empres". - Przede wszystkim zależy nam na podzieleniu się doświadczeniami i przekazaniu wiedzy - dodaje.
A wiedza, zważywszy na zapotrzebowanie na rynku pracy, na pewno się przyda. - To jeden z powodów, dla których stworzyliśmy na naszej uczelni kierunek zarządzanie i inżynieria produkcji o specjalizacji odnawialne źródła energii - wyjaśnia Sławomir Tecław. - Za dwa lata Polska zacznie wdrażać program związany z energią odnawialną. Potrzebni będą fachowcy.
Rektor wskazuje, że po ukończeniu kierunku student będzie umiał zaprojektować na przykład małą elektrownię.
