System e-Toll został uruchomiony 24 czerwca bieżącego roku, aby kierowcy mogli płynnie przejść z jednego systemu na drugi. via-TOLL zostanie wyłączony w czwartek 30 września, od 1 października będzie działał tylko e-TOLL.
- Od 1 października, jeżeli w danym pojeździe nie będzie zainstalowanego certyfikowanego urządzenia ZSL lub OBU, to przewoźnik będzie musiał korzystać z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub będzie płacić kary. Przy czym instalacja i konfiguracja aplikacji nie jest łatwa i mniej zaawansowany użytkownik sobie z tym nie poradzi - tłumaczy nam Paweł Turniak, Dyrektor ds. Systemów GPS, Seris Konsalnet.
- W Ministerstwie Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej prowadzimy ostatnie przygotowania do wygaszenia via-TOLL, jesteśmy na ostatniej prostej do historycznej zmiany dla użytkowników dróg płatnych w Polsce- poinformowała w środę rano podczas specjalnego spotkania online Magdalena Rzeczkowska, szefowa KAS. Jednocześnie zapowiedziała, że nad prawidłowością procesu czuwa zespół kilkuset specjalistów Ministerstwa Finansów i partnerów KAS.
Jak wyjaśniła, System e-TOLL to "nowoczesne rozwiązanie, długofalowo wygodniejsze i korzystniejsze dla kierowców i państwa". - Składa się z wielu podsystemów oraz aplikacji, które mają zapewnić funkcjonowanie i skuteczność poboru opłat drogowych na najwyższym poziomie- wyliczała.
Rzeczkowska przypomniała, że branża transportowa miała zapewniony 3-mies. okres przejściowy – równoległe funkcjonowanie 2 systemy. - Wspieramy przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmian. Wdrożyliśmy ulgę podatkową na zakup urządzeń OBU/ZSL i zniżki w opłatach za przejazd z e-TOLL- dodała.
Rejestracja w elektronicznym systemie poboru opłat e-TOLL jest obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą poruszać się po drogach płatnych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu lub zestawu pojazdów powyżej 3,5 tony. Zarejestrować się można na trzy sposoby:
- online
- w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta
- za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych
Jak informuje KAS, w związku z wygaszeniem systemu poboru opłat viaTOLL od 1 października 2021 r. nastąpią zmiany organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica. Nowa organizacja ruchu na MPO będzie oznaczała: przeznaczenie dwóch skrajnych pasów wjazdowych i dwóch skrajnych pasów wyjazdowych na każdym Placu Poboru Opłat (PPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu e-TOLL oraz przeznaczenie jednego pasa wjazdowego i jednego pasa wyjazdowego na każdej Stacji Poboru Opłat (SPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu e-TOLL.
- Pozostałe pasy na MPO do 30 listopada 2021 r. będą funkcjonować w trybie manualnego poboru opłat, na których będzie można wnieść opłatę za przejazd autostradą kartą lub gotówką- wskazano w komunikacie.
To nie wszystko. Od 1 października 2021 r. nie będzie możliwe wnoszenie opłat drogowych z wykorzystaniem urządzeń pokładowych viaBOX i viaAUTO. Dotychczasowi użytkownicy tych urządzeń powinni od tego dnia opłacać przejazdy elektronicznie, przy użyciu aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych kompatybilnych z e-TOLL. Użytkownicy pojazdów lekkich (do 3,5 tony) do 30 listopada 2021 r. mogą również korzystać z manualnego sposobu poboru opłat.
Przewoźnicy chcą więcej czasu
We wtorek list otwarty do premiera ateusza Morawieckiego w sprawie wdrażania nowego systemu poboru opłat wystosowali przedstawiciele Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Ich zdaniem system e-TOLL nie jest jeszcze gotowy, dlatego chcą przesunięcia ostatecznej daty jego wdrożenia.
Jak wskazali w liście, system nie działa prawidłowo, a urządzenia służące do rejestracji trasy są trudno dostępne. Nie zgadzają się też na to, by podstawowym urządzeniem naliczającym opłaty w nowym systemie był smartfon kierowcy, lub firmy przewozowej.
Przewoźnicy z ZMPD zaapelowali do szefa rządu, by wstrzymać zmiany do czasu, kiedy system e-TOLL będzie prawidłowo działać.
- W ocenie użytkowników nowego systemu jest on w początkowej fazie testów przeprowadzanych "na żywym organizmie", a część jego podstawowych funkcjonalności nie została dotychczas w ogóle udostępniona użytkownikom systemu- czytamy w liście.
Ponadto sygnatariusze listu wskazują w nim, że w nowym systemie e-TOLL zarejestrowało się "zaledwie kilka procent potencjalnych użytkowników". - Dotychczasowe opinie osób, które zdecydowały się na zainstalowanie tej aplikacji są jednoznacznie krytyczne , pomimo iż większość jej dotychczasowych użytkowników, to właściciele samochodów osobowych , którzy korzystają z niej na krótkich odcinkach płatnych autostrad- piszą eksperci w liście do premiera.
- Żądamy zawieszenia systemu e-TOLL do czasu osiągnięcia jego pełnej gotowości do wdrożenia, ponieważ aktualnie nie jest on po prostu gotowy do działania- napisano.
N"ie ma możliwości przedłużenia działania systemu via-TOLL"
- Nie ma takiej możliwości, żeby przedłużyć działanie systemu viaTOLL. System e-TOLL już działa i na dzień dzisiejszy mamy zarejestrowanych w nim około 481 tys. pojazdów zarejestrowanych"- powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej minister finansów Tadeusz Kościński.
- Od piątku będzie można wyłącznie używać systemu e-TOLL- podkreślił Kościński.
